دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1403 - 18:43

دلزدگی اروپایی‌ها از دموکراسی درحال افزایش است

دلزدگی اروپایی‌ها از دموکراسی درحال افزایش است
براساس تحقیق توسط شاخص ادراک دموکراسی (DPI) ، اگرچه اکثر شهروندان اتحادیه اروپا (۵۷ درصد) وطنشان را دموکراتیک می‌دانند، اما در سه کشور فرانسه، یونان و مجارستان اکثریت اکنون بر این باورند که در دموکراسی زندگی نمی‌کنند.
کد خبر : 910254

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، بر اساس یک مطالعه جهانی، نارضایتی از دموکراسی در برخی از بخش‌های اروپا که حکومت‌ها از برآورده کردن انتظارات دموکراتیک شهروندان بازمانده‌اند، در حال افزایش است.

شاخص ادراک دموکراسی (DPI) که با جامعه آماری ۶۳ هزار نفر از ۵۳ کشور جهان، از جمله ۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپا بزرگترین ارزیاب دموکراسی در سطح جهانی محسوب می‌شود، تحقیقی بین ماه‌های فوریه و آوریل سال جاری انجام داد.

براساس این تحقیق، اگرچه اکثر شهروندان اتحادیه اروپا (۵۷ درصد) وطنشان را دموکراتیک می‌دانند، اما در سه کشور فرانسه، یونان و مجارستان اکثریت اکنون بر این باورند که در دموکراسی زندگی نمی‌کنند.

تنها ۳۱ درصد از شهروندان مجارستان کشور خود را یک دموکراسی به حساب می‌آورند. این کشور در سال‌های اخیر بر سر نقض حاکمیت قانون در مواردی چون تصویب قوانینی خفقان رسانه‌های مستقل و مداخله سیاسی در امور قضایی درگیری‌های بسیاری با بروکسل داشته است.

نارضایتی میان یونانی‌ها نیز درحال افزایش است و تنها ۴۳ درصد از آن‌ها بر این باورند که کشورشان دموکراتیک است.

یونان که خود زادگاه دموکراسی است در سال‌های اخیر به دلیل مقابله با مهاجرانی که از مسیر دریای مدیترانه به این کشور می‌آیند، روند فرسایشی کاهش آزادی رسانه‌ها و بازخواست رونامه‌نگاران و مخالفان دولت، زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

پارلمان اروپا پیش‌تر در سال جاری با تصویب قطعنامه‌ای تداوم پسرفت حاکمیت قانون در یونان را محکوم و خواستار بازنگری در کمک‌های اتحادیه اروپا به این کشور شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته