دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
همراه با جشنواره فرهیختگان جوان؛

سنجش میزان «ویتامین سی» در آبمیوه‌های طبیعی و صنعتی به همت پژوهشگر دبستانی

سنجش میزان «ویتامین سی» در آبمیوه‌های طبیعی و صنعتی به همت پژوهشگر دبستانی
پژوهشگر یک دبستان گفت: نتایج آزمایش علمی ما نشان داد بین میزان ویتامین سی آبمیوه‌های طبیعی و صنعتی تفاوت چشمگیری وجود دارد.
کد خبر : 910347

هیوا فروتن، پژوهشگر دبستان حصاری فیروزکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: کاری که انجام دادیم سنجش میزان ویتامین سی در آبمیوه‌های طبیعی و صنعتی است.

وی با بیان اینکه در فصل سرما بیشتر دانش‌آموزان مبتلا به بیماری‌های آنفولانزا و سرماخوردگی می‌شوند، تصریح کرد: دانشمندان کشف کردند که ویتامین سی نقش بسیار مهمی در پیشگیری این بیماری‌ها دارند؛ لذا دانش‌آموزان سعی می‌کنند از آبمیوه‌ها که حاوی ویتامین سی هستند، استفاده کنند، ولی تمایل آن‌ها به خوردن آبمیوه صنعتی بیشتر است، زیرا شیرین‌تر و بسته‌بندی جذاب‌تری دارند.

فروتن در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه می‌خواهیم بدانیم آبمیوه‌های صنعتی ویتامین سی بیشتری دارند، یا آبمیوه‌های طبیعی، تشریح کرد: ویتامین سی محلول در آب، آنتی‌اکسیدانی است که در بدن به خودی خود وجود ندارد؛ این ویتامین بسیار حساس است و در اثر گرما، نور و حرارت خیلی زود از بین می‌رود و با اکسیژن هوا وارد واکنش می‌شود.

این پژوهشگر با اشاره به نتیجه آزمایش علمی، خاطرنشان کرد: با توجه به مشاهدات و اندازه‌گیری‌ها و داده‌ها در این آزمایش پروژه علمی به این نتیجه رسیدیم که آبمیوه‌های طبیعی با تعداد قطره‌های کمتری توانستند محلول آب و بتادین را بی‌رنگ یا شفاف کنند؛ لذا می‌توان نتیجه گرفت که میزان ویتامین سی آبمیوه‌های طبیعی خیلی بیشتر از آبمیوه‌های صنعتی است و در واقع آبمیوه‌های صنعتی یا ویتامین سی، کم و اندکی دارند یا می‌توان نتیجه گرفت که بعضاً اصلاً ویتامین سی ندارند.

فروتن اضافه کرد: با توجه به اینکه در بتادین مقدار قابل توجهی ید وجود دارد، از بتادین رقیق‌شده برای بررسی ویتامین سی در آبمیوه‌های طبیعی و صنعتی استفاده کردیم.

وی افزود: نتایج آزمایش علمی ما نشان داد بین میزان ویتامین سی آبمیوه‌های طبیعی و صنعتی تفاوت چشمگیری وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته