دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1402 - 10:29
به‌منظور کاهش روند پیری صورت گرفت؛

افزایش طول عمر سلولی با ساخت ساعت ژنتیکی

افزایش طول عمر سلولی با ساخت ساعت ژنتیکی
دانشمندان با ساخت ساعت ژنتیکی نوسانی موجب کاهش روند پیری بر سلول‌های مخمر شدند.
کد خبر : 844539

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، واژه پیری اغلب برای تمام افراد وحشتناک به‌نظر می‌رسد، اما روند طبیعی پیری در دنیای مدرن دستخوش تغییرات گسترده‌ای شده است و دانشمندان درتلاشند تا با ساخت ساعت ژنتیکی نوسانی، روند پیری را کند کنند؛ بنابراین در این خصوص محققان آزمایش‌هایی روی سلول‌های مخمر در آزمایشگاه انجام دادند.

پیری در سطح سلولی آغاز می‌شود. سلول‌ها در طول عمر خود تحت تاثیر تغییرات مولکولی قرار می‌گیرند و آسیب جدی‌ای به آن‌ها وارد می‌شود، اما از یک جایی به بعد این آسیب‌ها قابل تحمل نیست و سلول‌ها نمی‌توانند به‌طور موثر عمل کنند و در نهایت از بین می‌روند. این امر به کاهش سلامت فرد مرتبط با افزایش سن کمک می‌کند و موجب ایجاد چین‌وچروک، مو‌های خاکستری و افزایش ابتلا به بیماری‌های خطرناک می‌شود.

محققان از دانشگاه کالیفرنیا در مطالعات قبلی کشف کردند که دو فرآیند خاص موجب پیری سلول‌ها می‌شود. یکی از فرآیند‌ها کاهش پایداری دی‌ان‌ای و دیگری کاهش میتوکندری است که برای سلول‌ها انرژی تولید می‌کند. نتیجه نهایی در این دو فرآیند یکسان است و مرگ سلولی رخ می‌دهد. حال، محققان در مطالعات جدید خود، روشی را برای کند کردن پیری سلولی ایجاد کرده‌اند و آن چرخش سلول‌ها میان این دو فرآیند است. دانشمندان بر این باورند که اگر سلول‌ها یک مسیر را مستقیم تا انتها ادامه دهند، سریعتر به مقصد نهایی خود یعنی مرگ سلولی می‌رسند، اما با چرخش میان فرآیندها، زمان بیشتری طول خواهد کشید.

محققان برای رسیدن به هدف ضدپیری، یک مدار تنظیم‌کننده ژن مرکزی را مجدد سیم‌کشی کردند که پیری سلول را کنترل می‌کند. فرآیند سلول‌ها مانند یک سوئیچ کار می‌کند و یک سلول خاص را به یک مسیر خاص می‌فرستد، اما در مطالعات جدید محققان این فرآیند را به‌گونه‌ای تغییر دادند که به عنوان یک نوسانگر ژن عمل می‌کند. همین امر موجب می‌شود تا سلول‌ها به صورت دوره‌ای از یک مسیر به مسیر دیگر تغییر پیدا کنند و سرعت رسیدن به مقصد مرگ سلولی در آن‌ها کاهش یابد.

این تیم مداخله را در سلول‌های مخمری آزمایش کردند و دریافتند که آن‌ها تحت کنترل یک نوسانگر ژن هستند. تقریبا ۸۲ درصد از سلول‌های مخمری به‌طور طبیعی عمر می‌کنند و در نهایت می‌میرند. دانشمندان بر این باورند ساخت ساعت ژنتیکی بارزترین افزایش طول عمر است که تلاش می‌کند تا سلول‌ها را به حالت جوان بازگرداند. این آزمایش روی سلول‌های مخمری انجام شده است؛ بنابراین راه زیادی وجود دارد تا این فرآیند در انسان‌ها عملی شود، اما محققان به دنبال استفاده از این روش برای سلول‌های انسانی، از جمله سلول‌های بنیادی و نورون‌ها هستند.

انتهای پیام/۳۰۰۴/

انتهای پیام/

برچسب ها: پیری DNA سلول ژنتیک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته