دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تأثیر هوش مصنوعی بر هنر؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

تأثیر هوش مصنوعی بر هنر؛ چالش‌ها و فرصت‌ها
هوش مصنوعی فقط داده‌های موجود را می‌کاود تا خروجی تولید کند و فاقد هرگونه تفکر انتقادی و خلاقیت ذاتی در وجود انسان‌های هنرمند است.
کد خبر : 860548

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ظهور هوش مصنوعی ترس‌های وجودی یا به اصطلاح اگزیستنسیالیستی در خصوص امکان جایگزین شدن هوش مصنوعی در مشاغل انسانی را افزایش داده است.درحالی که عکس‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی بحث های زیادی درباره ارزش هنری‌شان به راه انداخته‌اند، اما باید این را بپذیریم که هوش مصنوعی یک هنرمند نیست. هوش مصنوعی ففط داده‌های موجود را می‌کاود تا خروجی تولید کند و فاقد هر گونه تفکر انتقادی و خلاقیت ذاتی در وجود انسان‌های هنرمند است.

یکی از سوءتفاهمات مهم به وجود آمده این است که خلق هنر با هوش مصنوعی کار آسانی است. درواقع، خلق هنر با هوش مصنوعی نیازمند مشارکت و همکاری بسیار گسترده و پررنگ انسانی است. برای مثال، تولید یک تصویر خلق شده توسط هوش مصنوعی روی جلد مجله کازموپولیتن تنها 20 ثانیه طول کشده است، اما همکاری بین ادیتورهای کازموپولیتن وهنرمند دیجیتال کارن ایکس چنگ درحدود 100 ساعت طول کشیده بود.

همچنین، یک اثر هنری که در مسابقه هنرهای زیبای نمایشگاهی ایالت کلرادو شرکت کرده بود هشتاد ساعت طول کشیده بود تا با استفاده از یک فناوری هوش مصنوعی به نام میدجارنی خلق شود. درست نیست که کار دستی و انسانی به کار رفته در فرایند هنری را نادیده بگیریم و فقط روی نقش هوش مصنوعی تمرکز کنیم.

نگرانی‌ها درباره هوش مصنوعی فراتر از ارزش هنری رفته‌اند. کپی رایت، مالکیت فکری و امنیت شغلی پیچیده‌تر می‌شوند، چون قوانین به سختی می‌توانند خود را به رشد سریع فناوری برسانند. شرکت‌های بزرگی مانند نتفلیکس که سعی می‌کنند تا نیروی انسانی را با هوش مصنوعی جایگزین کنند به این نگرانی ها بیشتر دامن می زنند.

اما می‌شود راه حل‌های بهتری برای این بحران موجود یافت. برای مثال با به رسمیت شناختن تاثیر هوش مصنوعی بر عکاسی، جشنواره بین المللی دوسالیانه بالارات یکی از جوایز خود را به عکس‌های هنری خلق شده توسط هوش مصنوعی اختصاص داده است و بوریس الداگسن، هنرمندی که اثر تولیدشده توسط هوش مصنوعی خود را به جایزه عکاسی سالیانه سونی داده بود، به عنوان یکی از داوران این مسابقه فعالیت خواهد کرد. این نشان دهنده پتانسیل هوش مصنوعی برای همزیستی و بالا بردن تلاش های هنری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته