دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چگونه در حوزه خدمات درمانی انقلاب کنیم؟

چگونه در حوزه خدمات درمانی انقلاب کنیم؟
پای مراقبت‌های پزشکی که در میان باشد، دیگر استقبال از فناوری یک گزینه تلقی نمی‌شود بلکه یک الزام است؛ چراکه فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، تحلیل‌های کلان‌داده و اینترنت اشیا، در حال ایجاد تحولی انقلابی در صنعت خدمات درمانی هستند.
کد خبر : 877584

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از تِک راند، در چشم‌انداز دائم‌التغییر حوزه مراقبت‌های پزشکی، نوآوری‌های کاربردی، فناوری منطبق بر تازه‌ترین روش‌های علمی و طراحی سیر بالینی، حکم سنگ زیربنایی هرگونه تغییر اساسی را دارند.

اما رویکردهای مبتکرانه چه تأثیر عمیقی می‌تواند روی روند مراقبت از بیمار، به ویژه روندی داشته باشد که متکی به فناوری‌‌‌های روز است؟ در واقع، ما اهمیت طراحی سیر بالینی،‌ توسل به فناوری و اینکه این عوامل چگونه در هم‌افزایی با هم به آینده خدمات درمانی شکل می‌دهند را ارزیابی می‌کنیم.

در اینجا نوآوریِ کاربردی شامل تأمل دوباره و بازطراحی مراحل با هدف افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه و از همه مهم‌تر، بهبود وضعیت بیمار است. در دنیای پر شتاب امروز، بر آنهایی که خدمات درمانی ارائه می‌دهند، واجب است که عملکرد کارآمدی داشته باشند و سرعت و کیفیت تمام مراحل درمان را تضمین کنند.

در بحث مراقبت‌های پزشکی، دیگر استقبال از فناوری یک گزینه تلقی نمی‌شود بلکه یک الزام است. فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، تحلیل‌های کلان‌داده و اینترنت اشیا، در حال ایجاد تحولی انقلابی در صنعت خدمات درمانی هستند.
این نوآوری‌ها به متخصصان حوزه سلامت این فرصت را می‌دهند که مقادیر عظیمی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل و برای هر بیمار مسیر بالینی منحصر به فردی را طراحی کنند و حتی برای پیشگیری از بیماری‌ها تحلیل‌هایی پیش‌گویانه داشته باشند.

برای مثال، در حیطه خدمات درمانی، پزشکی الکترونیک در جایگاه عاملی تعیین کننده و سرنوشت‌‌ساز ظاهر شده است؛ چراکه به تسهیل ارائه مشاوره از راه دور و دسترسی بیماران ساکن مناطق روستایی و محروم به متخصصان حوزه بهداشت منجر می‌شود. علاوه بر این، پزشکی الکترونیک روند بروکراسی اداری را تسهیل می‌کند و به کاهش خطا و ایجاد سامانه یکپارچه اطلاعات مورد استفاده برای کادر خدمات درمان منجر می‌شود. 

مدرن‌سازی روش‌های طراحی سیر بالینی

مدرن‌سازی روش‌های طراحیِ خط سیر بالینی به تغییر چهره مسیر مراقبت‌های درمانی از لحظه‌ معاینه‌ اولیه تا ترخیص بیمار و حتی بعد از آن منجر می‌شود. محصول این اقدام، خلق تجربه‌ای یکپارچه و یک‌دست برای کادر درمان است که در آن هم‌‌راستا با استفاده از قدرت فناوری نوآورانه، رفاه و رضایت بیمار در اولویت قرار می‌گیرد.

بهبود ارتباط و هماهنگی

پلتفرم‌های دیجیتال و پیام‌رسان‌های امن، فرآیند ارتباط‌ گیری میان بیماران، مددکاران و کادر درمان را تسهیل می‌کند. با اتکا به این ابزارها، قرار‌های ملاقات،‌ نتایج آزمایشگاهی و طرح‌های درمانی بلادرنگ، به صورت مستقیم و بدون واسطه به تلفن همراه بیماران ارسال می‌شود و این اطمینان را به وجود می‌آورد که همه افراد دخیل در روند درمان، به طور کامل در جریان همه آنچه به بیماران مربوط است، هستند.

خدمات درمانی بیمارمحور 

با استفاده از فناوری، طراحی سیر بالینی با توجه به نیازهای فردیِ بیمار انجام می‌شود. اپلیکیشن‌های قابل نصب روی تلفن‌های همراه و ابزارهای دیجیتال قابل پوشیدن (مثل ایربادها و ساعت‌های هوشمند) به بیمار این فرصت را می‌دهند که در مدیریت خدمات درمانی که به وی ارائه می‌شود، مشارکت فعالی داشته باشد. این ابزارها به بیمار اجازه نظارت بر شاخص‌های ارزیابی سلامت، دسترسی به منابع آموزشی و برقراری ارتباط با ارائه‌دهندگان خدمات درمانی را می‌دهد و به افزایش حس نقش‌آفرینی و مشارکت وی در روند سلامتش منجر می‌شود.

طرح‌های مراقبتیِ فردمحور

الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به منظور خلق طرح‌های مراقبتیِ فردمحور، دیتاهای مربوط به هر بیمار را تجزیه و تحلیل کنند. این طرح‌ها با توجه به تاریخچه پزشکی، ترجیحات و عوامل دخیل در سبک زندگی بیمار ارائه می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که اقدام‌های درمانی متناسب با شرایط خاص وی اتخاذ شده‌اند. شخصی‌سازی موجب تقویت میزان اثربخشی و تطابق طرح با شرایط خاص بیمار می‌شود و به بهبود نتایج و افزایش سطح رضایت وی هم کمک می‌کند.

پایش از راه دور و اقدام‌های پیشگیرانه

ابزارهای اینترنت اشیا و پایش از راه دور رصد مداوم علایم حیاتی و مؤلفه‌های سلامت بیمار را امکان‌پذیر می‌کند. پردازش بلادرنگ دیتا به کارکنان خدمات درمانی این امکان را می‌دهد که با تشخیص به موقع الگوها و روندهای بیماری، تدابیر فوری و اقدام‌های پیشگیرانه را اتخاذ کنند. همانطور که از نامشان برمی‌آید، تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده‌ حاصل از هوش مصنوعی،‌ می‌توانند با پیش‌بینی مشکلات احتمالی سلامت فردی، شرایط را برای پیشدستی در ارائه خدمات به گونه‌ای هموار کنند که به کاهش خطرات و در نهایت بهبود کلی سلامت بیمار منجر شود.

نوآوری کاربردی، فناوری پیشرفته و طرح‌های بیمارمحور عناصر درهم‌تنیده‌ای هستند که آینده حوزه خدمات درمانی را بازترسیم می‌کنند. با تمرکز بر این عناصر کلیدی، نه‌تنها اثرپذیری فرایند ارائه خدمات درمانی را افزایش می‌دهیم، بلکه تجربه بهتری هم برای بیمار رقم می‌زنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته