دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 ارديبهشت 1403 - 00:02
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛

درمان «آرتروز» و «دیسک گردن» با محصولی فناورانه/ «بالشت خواب هوشمند» چه کاربردی دارد؟

درمان «آرتروز» و «دیسک گردن» با محصولی فناورانه  «بالشت خواب هوشمند» چه کاربردی دارد؟
یک هسته فناور موفق به تولید محصولی فناورانه شده که از بروز بیماری‌هایی مانند «آرتروز» و «دیسک گردن» پیشگیری کرده و منجر به درمان قطعی این بیماری‌ها می‌شود.
کد خبر : 907085

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ زندگی ماشینی امروزی علاوه بر کم‌تحرکی و فعالیت‌های کم ورزشی، موجب بروز بیماری‌های متعددی شده، به‌خصوص برای کارمندان پشت‌میزنشین که ساعت‌ها به همان شکل در حال انجام فعالیت هستند، بدون اینکه متوجه بیماری خاموش «آرتروز»، «دیسک گردن» و «دیسک کمر» باشند.

در حقیقت خواب نامناسب و خم شدن گردن در زمان خواب همراه با بد نشستن پشت میز کار در آینده منجر به بیماری‌های خفیف، متوسط یا شدیدی می‌شود که فرد را از انجام فعالیت‌های روزمره هم بازمی‌دارد.

یک هسته فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر موفق به تولید بالشت هوشمندی شده که در زمان خواب و استراحت، گردن را در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد و از بروز «آرتروز» و «دیسک گردن» تا حد بسیار زیادی جلوگیری می‌کند.

این محصول فناور مجهز به واحد شارژ برق برای تأمین برق از بیرون به بدنه بالش است که در آن واحد شارژ، برق و واحد مانیتورینگ خواب یکپارچه و در اسفنج نصب شده است.

این بالشت هوشمند مورد استفاده در مهندسی پزشکی است که در شمار محصولات طبی قرار دارد.

خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا برای بررسی چرایی و چگونگی تولید محصول «بالشت هوشمند» و کاربرد این محصول فناور در جامعه گفت‌و‌گویی را با علیرضا احمدی مدیر هسته فناور «ویراگستر الماس» و دبیر انجمن علمی نفت مجری طرح «بالشت خواب هوشمند» ترتیب داده است.

علی کریمی دانشجوی کارشناسی مهندس نفت دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر دیگر مخترعی است که در زمینه ساخت این محصول فناور به کمک هسته فناور شتافته است.

جزئیاتی از کاربرد بالشت خواب هوشمند

احمدی درباره محصول فناور «بالشت خواب هوشمند» و کاربردهای آن اظهار کرد: اختراع حاضر یک واحد شارژ برای تأمین برق از بیرون به بدنه بالش است که این واحد شارژ شامل یک اسفنج با عملکرد بالشتک و‌ یک پوشش بیرونی اطراف اسفنج است.

وی اضافه کرد: یک واحد مانیتورینگ خواب هم برای نظارت بر وضعیت خواب فرد تجهیز و در حالتی که برق شارژ شده از واحد شارژ برق تأمین می‌شود و‌ یک پمپ هوا‌ی الکتریکی هم برای تزریق یا استخراج خودکار هوا در یک لوله هوا در یک طرف انتهای پوسته تشکیل شده، در حالتی که براساس دستورالعمل واحد نظارت بر سطح خواب در حالتی که در طرف دیگر پیکربندی شده است رانده می‌شود.

مدیر این هسته فناور با اشاره به بدنه بالشت هوشمند هم بیان کرد که در آن واحد شارژ برق و واحد مانیتورینگ خواب یکپارچه و در اسفنج نصب شده است.

درمان قطعی «آتروز» و «دیسک گردن» با محصولی فناورانه/ «بالشت خواب هوشمند» چه کاربردی دارد؟

احمدی تشریح کرد: همچنین در بالشت هوشمند یک ترمینال اتصال شارژ متصل به یک کابل برق خارجی برای تأمین برق باتری قابل شارژ در کنار پایانه اتصال شارژ برای عملکرد دستی انواع حالت‌های مختلف برای عملکرد بهتر خواب در نظر گرفته شده است.

وی توضیح داد: پایانه شارژ USB متصل به یک کابل برای اتصال به‌ یک دستگاه هوشمند خارجی برای اشتراک‌گذاری اطلاعات داده‌های خواب با دستگاه هوشمند و تأمین انرژی باتری شارژ در طرف دیگر بدنه نیز مشاهده می‌شود.

مخترع بالشت هوشمند خواب یادآور شد: دکمه حالت اول طراحی شده برای روی بالشت برای القای خواب خوب با شل کردن ماهیچه‌های عصبی اطراف گردن و سر با ارتعاش در مجاورت نقطه طب سوزنی قبل از خواب فرد مطابق با حرکت ویبراتور نصب شده در اسفنج دکمه USB تعبیه شده است.

احمدی متذکر شد: دکمه دوم پیکربندی شده اطلاعات داده‌های خواب بر روی صفحه نمایش با توجه به راندن میکروکامپیوتر پیکربندی شده در واحد نظارت سطح خواب است.

وی اضافه کرد: یک دکمه power هم در طرف برای روشن یا خاموش کردن منبع تغذیه پیکربندی شده است.

پایانه شارژ USB متصل به یک کابل برای اتصال به‌ یک دستگاه هوشمند خارجی برای اشتراک‌گذاری اطلاعات داده‌های خواب با دستگاه هوشمند و تأمین انرژی باتری شارژ در طرف دیگر بدنه مشاهده می‌شود

مخترع بالشت هوشمند خواب درباره عملکرد پمپ باد هم گفت: عملکرد پمپ باد هم به این صورت است که کیسه هوای سمت چپ، کیسه هوای راست، کیسه هوای گردن و کیسه هوای سر به ترتیب در قسمت مقعر قرار گرفته‌اند و پمپ هوا در بدنه بالش چیده شده و به ترتیب از طریق خطوط لوله به کیسه هوای چپ، کیسه هوای راست، کیسه هوای گردن و کیسه هوای سر متصل می‌شود.

مدیر این هسته فناور افزود: از سویی سیستم کنترل در بدنه بالش چیده شده و به پمپ هوا و مدار نظارت بر سالمت به سیستم کنترل متصل است.

احمدی عنوان کرد: این اختراع یک بالشت هوشمند را نشان می‌دهد و به حوزه کانال‌های مربوط می‌شود و بالشت هوشمند برا‌ی رفع این مشکل ارائه شده و ارتفاع بالشت را نمی‌توان مطابق با الزامات استفاده در هنر قبلی تنظیم کرد.

کاربرد بالشت هوشمند خواب در مهندسی پزشکی

وی خاطرنشان کرد: براساس طرح فنی، بالشت هوشمند شامل بدنه بالشی با ساختار کلیوی شکل، کیسه هوای چپ، کیسه هوای راست، کیسه هوا‌ی گردن، کیسه هوای سر، پمپ هوا، سیستم کنترل و مدار نظارت بر سلامت که در آن قسمت مقعر بدنه بالش با گردن کاربر تماس‌ می‌گیرد.

مدیر هسته فناور «ویراگستر الماس» درباره اینکه از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر طی شده حاصل شده و چه دستاوردهایی داشته‌اید؟ پاسخ داد: سال ۱۴۰۱ ایده خود را به مرکز رشد و فناوری دانشگاه معرفی کرده و در مرحله نخست با موفقیت به مرحله دوم راه‌ پیدا کردیم.

احمدی مطرح کرد: این‌ ایده مورد قبول داوران و کارشناسان قرار گرفت و کسب تجربه در گام دوم مسابقات موجب شد با پشتکار به مسیر خود ادامه دهیم و با توجه به اینکه آن زمان محصول به مرحله عرضه نرسیده بود و در حد استارت‌آپ قرار داشت، اما توانست مورد قبول داوران مسابقه قرار گیرد.

درمان قطعی «آتروز» و «دیسک گردن» با محصولی فناورانه/ «بالشت خواب هوشمند» چه کاربردی دارد؟

وی در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا با بیان اینکه بالشت هوشمند خواب در حال ساخت در زمینه مهندسی پزشکی و محصولات طبی قرار دارد، ادامه داد: این محصول با هدف سلامت جسم، داشتن خوابی مناسب و باکیفیت و رفع خستگی در طول شبانه‌روز طراحی شده است.

دبیر انجمن علمی نفت، نواقص و کمبودها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را اینگونه برشمرد: در ابتدا می‌توان به عدم تجربه کافی، نبود مشاور و راهنما اشاره کرد و نبود زمینه اقتصادی و ارگان‌های اعطای وام درمورد مسائل تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر از دیگر چالش‌ها در مسیر تجاری‌سازی محصولات فناور است.

احمدی خواستار حمایت‌ دانشگاه آزاد اسلامی از ایده‌های فناورانه شد و گفت: از مسئولان انتظار داریم تا نهایی شدن ایده همکاری‌های لازم را با ما داشته باشند و دانشگاه‌ها می‌توانند از گروه‌ها و افرادی که دارای تجربه کافی در زمینه فناوری دارند دعوت کنند و تجربه خود را در اختیار سایر گروه‌های فناور قرار دهند و از مشکلات خود در رسیدن به هدف و رفع آن بگویند.

مخترع بالشت هوشمند خواب افزود: همچنین دانشگاه‌ها باید شرکت‌ها و مؤسساتی که از ایده‌های فناور حمایت می‌کنند را معرفی کنند تا هزینه‌های اقتصادی قابل کنترل باشند.

مدیر این هسته فناور بیان کرد: از مرکز رشد و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر بابت حمایت و پیگیری‌های لازم برای پیشرفت در صنعت کشور شرکت ویرا گستر الماس قدردانی می‌کنم، امیدوارم با تلاش فراوان سهمی کوچک در راستای ارتقابخشیدن به صنعت کشور داشته باشم.

احمدی مطرح کرد: با توجه به تداوم و افزایش تحریم‌ها و بالا رفتن تورم در کشور از مسئولان خواهشمندیم که در ساخت محصولات فناور در تمامی گروه‌ها و زمینه‌ها از ما حمایت‌ کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته