کشفیات جدید در ترمیم انگشت قطع‌شده با سلول بنیادی توسط محققان پژوهشگاه رویان

محققان پژوهشگاه رویان به‌دنبال بررسی تاثیر ترشحات (اگزوزوم) جداشده از سلول‌های بنیادی در ترمیم غضروف انگشت قطع‌شده به کشفیات جدیدی رسیدند.

لیلا تقی‌یار عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان و متخصص در بخش غضروف و بازسازی بافت پیوندی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره طرح پژوهشی «بررسی اگزوزوم‌های استخراج‌شده از سلول‌های مزانشیمی در ترمیم انگشت قطع‌شده»، توضیح داد: این طرح پژوهشی به‌دنبال بررسی تاثیر ترشحات (اگزوزوم) جدا شده از سلول‌های بنیادی در ترمیم غضروف انگشت قطع شده است. در این طرح، محققان روی انگشت قطع‌شده موش بررسی‌ها را انجام داده‌اند.

تقی‌یار درباره اگزوزوم‌های استخراج‌شده در فرآیند این تحقیق و نقش آن‌ها در ترمیم عضو قطع‌شده تصریح کرد: اگزوزوم‌ها، ترشحات سلولی هستند که با دستکاری‌هایی که در فرآیند‌های پژوهشی روی آن‌ها انجام می‌شود، قابلیت تغییر دارند.

وی در همین راستا ادامه داد: سلول‌های بدن انسان و حیوان، این قابلیت را دارند که با دستکاری‌های ژنتیکی که روی آن‌ها انجام می‌شود، ترشحات دیگری از خود خارج کنند.

تقی‌پور به قابلیت سلول‌های بدن در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده، اشاره کرد و ادامه داد: ترشحات ناشی از سلول‌های بنیادی مزانشیمی، با دستکاری‌هایی که روی ژنوم آن‌ها انجام می‎شوند، قابلیت ترمیم بافت و عضو آسیب‌دیده بدن را دارند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان، درباره فرآیندی که محققان در طرح پژوهشی تاثیر اگزوزوم‌های استخراج‌شده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی در فرآیند‌های ترمیمی، طی کرده‌اند گفت: هدف اصلی این پژوهش، بررسی ترشحات خارج‌شده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی انگشت قطع‌شده موش بوده است. البته فاز اولیه این پژوهش، آزمایش روی حیوانات است در فاز‌های بعدی، آزمایش‌های بالینی لازم، روی بدن انسان نیز انجام خواهد شد.

وی در راستای انجام آزمایش‌های بالینی روی انسان تصریح کرد: انجام تست‌های بالینی انسانی، نیازمند اخذ مجوز‌هایی است.

اگزوزوم‌های خارج‌شده از سلول‌های بنیادی قابلیت تجاری‌سازی دارند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان، درباره قابلیت بهره‌برداری تجاری از اگزوزوم‌ها جدا از این طرح پژوهشی، اطلاع داد: در اکثر کشور‌های پیشرفته دنیا در صنعت پزشکی، اگزوزوم‌های استخراج‌شده از سلول‌های بدن انسان و حیوان، قابلیت تجاری‌سازی دارند.

وی در همین خصوص ادامه داد: درواقع، استفاده از اگزوزوم‌ها در آزمایش‌های بالینی پزشکی، یکی از قابلیت‌های تجاری‌سازی شده این ترشحات سلولی بوده که آن‌ها را به یک محصول سلولی، تبدیل کرده است.

تقی‌یار با بیان اینکه ایران نیز در زمره کشور‌های تولیدکننده اگزوزوم به‌عنوان یک محصول سلولی، قرار دارد گفت: پژوهشگاه رویان نیز همگام با بازار جهانی، درحال تجاری سازی اگزوزوم‌ها به‌عنوان یک محصول سلولی است. درحال حاضر، ایران به بازار فروش اگزوزوم‌ها بسیار نزدیک است.