دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 ارديبهشت 1403 - 10:21
دایرة‌المعارف دانش‌بنیان‌ها ۹۳؛

چگونه بهره‌وری را در تیم استارت‌آپی افزایش دهیم؟

چگونه بهره‌وری را در تیم استارت‌آپی افزایش دهیم؟
بهره‌وری و کارآمدی به معنای افزایش کیفیت کار اعضای تیم در یک محیط استارت‌آپی است که در پیشبرد اهداف تیم اهمیت بسیاری دارد.
کد خبر : 908507

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، کارآفرین‌ها می‌دانند که میزان بهره‌وری در محل کار چقدر اهمیت دارد. اما مسئله این است که فقط تعداد کمی از آن‌ها می‌توانند بهره‌وری را در محل کارشان افزایش دهند. بهره‌وری در محل کار یعنی اینکه چگونه اعضای تیم وظایف یا کارهای محوله‌شان را به‌طور کارآمد انجام دهند.

در تعریف «بهره‌وری»، توجه به کارآمدی بسیار اهمیت دارد. بهره‌وری، صرفاً به‌معنای این نیست که اگر دیروز دو کار انجام دادید امروز سه کار انجام دهید. بهره‌وری چیزی فراتر از تحویل سهمیه‌های کاری است. بهره‌وری با کیفیت همراه است.

اگر استارت‌آپی اهداف تولیدی خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با نهایت کیفیت انجام دهد، یعنی آن استارت‌آپ بسیار بهره‌ور است.

۸ روش مهم برای افزایش بهره‌وری تیم استارت‌آپی

به‌طورکلی 8 روش مهم و کاربردی برای افزایش بهره‌وری تیم استارت‌آپی، بسیار اهمیت دارد.

برگزاری جلسات روزانه مزایای زیادی دارد. کیفیت ارتباطات و تعامل کار تیمی را افزایش می‌دهد. بااین‌حال، برخی از مدیران استارت‌آپ‌ها، آن را وقت‌گیر می‌دانند و به آن توجه نمی‌کنند. درصورتی‌که بیشتر این جلسات را می‌توان به‌سادگی و با یک ایمیل ساده انجام داد.

برگزاری جلسات کاری ضروری است، اما باید بتوانید ارزیابی کنید که کدام جلسه کاری اولویت بیشتری دارد و باید برگزار شود.

حذف عوامل مخل تمرکز

انگیزه چیزی است که کارکنان را به کار بیشتر و بهتر سوق می‌دهد. اگر کارکنان شما در محیط کاری باانگیزه هستند، مطمئناً تمرکز بیشتری بر انجام کارهایشان دارند و کار باکیفیت برایشان مهم است. اما اگر در محیط کار عواملی باشد که تمرکز تیم را به‌هم بریزد یا انگیزه تیم را کاهش دهد، بهره‌وری نیز کاهش می‌یابد.

برخی از مدیران استارت‌آپ‌ها فکر می‌کنند که دسترسی کارمندان به تلفن‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی در محیط کار می‌تواند موجب حواس‌پرتی و کاهش بهره‌وری آنان شود. این نگرش درست است.

صدای اعلان‌های تلفن‌همراه می‌تواند تمرکز کارمندان را حین کار کاهش دهد. اما برخی از کارمندان نیز نمی‌توانند بدون چک‌کردن شبکه‌‌های اجتماعی خود از وضعیت پیشرفت کارها مطلع شوند.

اولویت‌‌دادن به سلامت کارکنان

سازمان جهانی بهداشت همیشه بر این موضوع تاکید می‌کند که سلامت محیط کار، بهره‌وری کارمندان را افزایش می‌دهد. توجه به سلامت نیروی کار می‌تواند روحیه و بهره‌وری کارکنان را افزایش و خستگی ذهنی آنان را کاهش دهد.  

همچنین لازم است محیط کاری تاحدامکان کم‌تردد و بدون مزاحمت باشد.

ایجاد فرهنگ کاری اثربخش

داشتن فرهنگ کاری مؤثر تاثیر بسزایی در بهره‌وری تیم استارتاپ دارد و می‌تواند موجب موفقیت یا شکست یک استارتاپ شود. یک فرهنگ کاری خوب منجر به مشارکت بیشتر کارکنان و افزایش نتایج کسب‌وکار می‌شود.

نکته دیگر اینکه دیدگاه‌های خود را با اعضای تیم استارتاپ به اشتراک بگذارید، اما نظر خود را به آن‌ها تحمیل نکنید. فراموش نکنید هر کارمندی باید عضو ارزشمندی از تیم استارت‌آپ شما باشد. پس همیشه آن‌ها را بپذیرید و حمایت کنید.

تهیه امکانات و تجهیزات استاندارد 

بدون تجهیزات و امکانات مناسب، هیچ کارمندی نمی‌تواند مولد باشد. تجهیزات سالم از ضروریات استارتاپ‌هاست. بدون تجهیزات مناسب و استاندارد، کارمندان شما بهره‌وری درستی نخواهند داشت.

این امکانات بسته به نوع فعالیت استارتاپ‌ها متفاوت است. برای مثال، استارت‌آپ‌های حوزه فناوری به امکاناتی نظیر رایانه، انواع نرم‌افزار، فضای اداری و اینترنت پایدار و پرسرعت نیاز دارند.

تنظیم دستورالعمل‌های صریح و واضح

عناوین شغلی و وظایف کاری مبهم و نامشخص استرس زیادی در کارمندان ایجاد می‌کند. درست است که در مراحل اولیه شروع به کار استارت‌آپ‌ها نامشخص‌بودن کارها تا حدودی عادی است، اما توجه داشته باشید که استرس بر حوزه‌های مختلف زندگی هر فردی اثرات ناخوشایندی می‌گذارد که به‌مرور باعث کاهش بهره‌وری می‌شود! بنابراین، برای جلوگیری از این نوع نگرانی‌ها همیشه دستورالعمل‌های واضح و ساختارمندی ارائه دهید تا عملکرد و بهره‌وری تیم در ایده‌آل‌ترین حالت خود باشد.

استخدام افراد متخصصان برای استارت‌آپ شما ضروری است. بااین‌حال، باید در نظر داشته باشید که هیچ متخصصی همه‌چیز را نمی‌داند.

به‌جای جست‌وجوی غیرممکن، سعی کنید افرادی را استخدام کنید که بتوانند ذهن خود را بر روی اهداف استارت‌آپ معطوف کنند. تنها چیزی که آن‌ها نیاز دارند، اراده‌ و پشتکار است. تنها با پشتکار است که می‌توان مهارت‌های خود را توسعه داد. به‌این‌ترتیب، هم‌زمان با توسعه استارتاپ کارمندان شما نیز رشد می‌کنند.

با توجه به حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، آموزش لازم را انتخاب کنید. البته گاهی لازم است مهارت‌های نرم و سخت را در کنار هم آموزش دهید.

ایجاد صمیمیت و صداقت کاری

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر بهره‌وری تیم استارتاپ‌ها، این است که اعضای تیم مشارکت صمیمی و صادقانه با یکدیگر دارند. تیم‌هایی که می‌دانند چگونه با یکدیگر ارتباط کاری برقرار کنند، در مقایسه با تیم‌هایی که نمی‌دانند، موفق‌تر هستند. علاوه بر مدیریت ارتباطات، شما باید ابزارهای ارتباطی کارکنان خود را فراهم کنید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته