دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 ارديبهشت 1403 - 10:18

بلینکن در ریاض چه می‌کند؟

بلینکن در ریاض چه می‌کند؟
وزیر خارجه آمریکا با دستور کار تصمیم برای آینده حکمرانی غزه، تعیین سهم اروپا در بازسازی این باریکه و هموارکردن مسیر عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو، وارد عربستان سعودی شده است.
کد خبر : 908533

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، امروز دوشنبه در سفری از پیش اعلام‌شده وارد عربستان شد که اولین مقصد تازه‌ترین دور از سفر‌های خاورمیانه‌ای او است و دستورکار آن بر مسائلی چون اداره غزه بعد از پایان جنگ تحمیلی اسرائیل تمرکز دارد.

در ریاض، بلینکن علاوه بر دیدار با مقام‌های بلندپایه دولت سعودی، با همتایانش از چهار کشور عرب منطقه شامل قطر، مصر، امارات و اردن هم دیدار می‌کند تا به قول خود برای آینده حکمرانی غزه تصمیم بگیرند.

همچنین انتظار می‌رود که بلینکن در گردهمایی کشور‌های عرب و اروپایی، نحوه کمک اروپا به بازسازی غزه را هم که به روایتی آواربرداری آن ۱۴ سال طول می‌کشد، به بحث بگذارد.

اگرچه سازوکار بازسازی و حکمرانی غزه بعد از اتمام جنگ همچنان مبهم است، از ماه‌ها پیش درباره طرح آمریکایی اداره آن از سوی ائتلافی از کشور‌های عرب منطقه صحبت می‌شود.

این طرح یک نقطه مشترک با منافع اسرائیل دارد که شامل ادعای محو حماس و عدم مشارکت مقاومت در آینده غزه است. اما نقطه اختلاف این طرح با منافع تل‌آویو این است که رژیم صهیونیستی حق اشغال دوباره غزه را ندارد.

همچنین، انتظار می‌رود که در طول حضور در ریاض، بلینکن درباره امکان عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو هم بحث کند که خود جزئی از یک توافق بزرگ‌تر شامل موافقت احتمالی واشینگتن با ارائه تضمین‌های امنیتی-دفاعی به عربستان و همکاری هسته‌ای با این کشور است.

نقشه بعدی این است که به ازای عادی‌سازی، اسرائیل برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین مجاب شود حال‌آنکه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با این مسئله مخالف است.

بعد از ریاض، بلینکن عازم اردن و اسرائیل می‌شود و از این نقطه به بعد، تمرکز سفر بر اوضاع انسانی غزه آن هم در شرایطی خواهد بود که رژیم صهیونیستی با اتهام استفاده از گرسنگی به‌عنوان سلاح جنگی علیه فلسطینیان مواجه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته