دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آنالیز ترکیبات بدن با ساخت دستگاه ایرانی

آنالیز ترکیبات بدن با ساخت دستگاه ایرانی
پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف موفق به بومی‌سازی دستگاه آنالایزر بدن شده‌اند؛ این دستگاه برپایه تکنولوژی بیوالکتریک ساخته شده است.
کد خبر : 910864

وحید اجاقی، مدیر فنی یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: مجموعه ما در زمینه تولید محصولات پزشکی، ورزشی و پایش سلامت فعالیت دارد و یکی از جدیدترین محصولات دستگاه آنالیزر ترکیبات بدن هست که برای اولین بار در ایران تولید شده است.

اجاقی گفت: این دستگاه میزان چربی‌های احشایی (چربی‌های پنهان شکمی)، ضعف عضله‌ها، میزان آب درون و بیرون سلولی و میزان پروتئین‌های بدن را دقیق اندازه‌گیری می‌کند.

وی به نحوه کارکرد این محصول اشاره کرد و در این خصوص اظهارکرد: این دستگاه با استفـاده از روش امپدانس بیوالکتریک (BIA) کار می‌کند.

وی با بیان اینکه در این دستگاه امپدانس (پالس‌های ضعیفی که به بدن وصل می‌شود) و ۸ الکترود (۲ تا در دست راست، ۲ تا دست چپ، دو تا پای راست و دو تا پای چپ) نصب شده است، ادامه داد: زمانی که فرد با پای برهنه روی دستگاه قرار می‌گیرد، امپدانس ضعیفی به بدن وارد می‌شود، سپس دستگاه با ۵ فرکانس مختلف، میزان بافت چربی، عضله، آب داخلی سلولی، خارج سلولی و متابولیسم پایه فرد را به دست می‌آورد.

اجاقی خاطرنشان کرد: همچنین این دستگاه قادر است تاریخچه‌ای از تغییرات بدن را گزارش دهد و اعلام کند نسبت به دوره گذشته چه تغییراتی در بدن رخ داده است.

وی افزود: اندازه‌گیری متابولیسم‌های پایه و سایر پارامتر‌ها در علم پزشکی از اهمیت زیادی برای بیماران به ویژه بیماران سرطانی برخوردار است.

این محقق با بیان اینکه بر اساس متابولیسم‌های پایه، پزشک می‌تواند دُز دارو را تجویز کند، عنوان کرد: این دستگاه در ارزیابی سلامت و تناسب اندام افراد نیز می‌تواند مورد استفاده کارشناسان و پزشکان تغذیه، مربیان ورزش جهت آنالیز بدن بیماران و ورزشکاران قرار گیرد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: فناوری به کار رفته در این دستگاه با تکنولوژی‌های جهانی برابری می‌کند. دقت این محصول مانند نمونه مشابه خارجی ۹۷ درصد است. یک دهم نمونه خارجی نیز قیمت دارد.

وی اضافه کرد: قیمت این دستگاه ۵۵۰ میلیون تومان و نمونه مشابه خارجی این دستگاه ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است. این محصول دو سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش نیز دارد.

وی تصریح کرد: مربیان باشگاه‌های ورزشی، پزشکان و کارشناسان تغذیه به علت قیمت هنگفت دستگاه خارجی به روش سنتی کار می‌کردند، تهیه این دستگاه سخت بود. دستگاه آنالایزر از جمله دستگاه‌هایی بود که بومی سازی فناوری آن در کشور احساس می‌شد. زمانی که ما این دستگاه را به بازار عرضه کردیم، پاسخ‌های خوبی هم دریافت کردیم.

اجاقی به مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: باید اعتبار محصول ایرانی افزایش بیابد و فرهنگ استفاده از محصولات ایرانی باید در کشور نهادینه شود. اغلب مراکز علوم پزشکی ترجیح می‌دهند از برند‌های خارجی و نامی استفاده کنند، آنها به محصول ایرانی اعتمادی ندارند و متاسفانه هنوز حمایت لازم از برند ایرانی نمی‌شود.

عضو هیئت مدیره شرکت گفت: به این مراکز می‌گوییم، بدون اینکه ما اطلاع داشته باشیم، این محصول را با نمونه مشابه خارجی مورد ارزیابی قرار دهند، درصورتی که به نتیجه رسیدند، محصول ما را خریداری کنند. قطعا اگر به محصول ایرانی اعتماد شود و این چالش‌ها برطرف شود، ما خیلی راحت به هدف‌مان می‌رسیم.

به گزارش آنا، ارزیابی‌های بالینی این محصول در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده و در برخی از پژوهشگاه‌های تربیت بدنی، دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته