دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک کارگردان و بازیگر تئاتر در گفت‌وگو با آنا:

از تعالیم «برشت» به تئاتر «ایران» رسیدم/ کار تئاتر در مسجد، سخت اما شیرین است

از تعالیم «برشت» به تئاتر «ایران» رسیدم  کار تئاتر در مسجد، سخت اما شیرین است
شایان فلاحیان کارگردان نمایش «ایران» برگزیده جشنواره تئاتر بچه های مسجد گفت: کار کردن در مسجد به خاطر معماری، فضا و آموزش های خاصی که به بچه‌ها داده می شود، سخت اما شیرین است. چه بسیار افرادی مسجدی که از این طریق علاقه‌مند به تئاتر شده و بالعکس.
کد خبر : 911403

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «ایران» به کارگردانی شایان فلاحیان و نویسندگی احسان فلاحیان چندی پیش در جشنواره سراسری تئاتر مسجد موفق به کسب جوایزی از جمله رتبه اول و تندیس فرج الله سلحشور، رتبه اول نویسندگی، کارگردانی و بازیگری و رتبه اول کارگروهی شد. 

شایان فلاحیان کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد: ما این نمایش را در مسجد امام حسین(ع) واقع در ملک آباد کرج تمرین و تمرینات پایانی را در حوزه هنری با جدیت دنبال کردیم. 

وی افزود: چند سال اخیری که به عنوان مربی در مساجد فعالیت می کنم ، متوجه شدم که کارکردن در مسجد به خاطر معماری و نوع فضا و آموزش دادن به بچه‌هایی که داخل مسجد فعالیت می کنند به عنوان یک فعالیت فرهنگی کار سخت ولی شیرینی است، بعضا دیده شده افرادی که برای خواندن نماز یا فعالیت مذهبی به مسجد آمدند علاقه‌مند به هنر و بازیگری شدند و حتی افرادی که برای ثبت نام بازیگری به مسجد آمدند ، به نماز خواندن هم علاقه مند شدند.

فلاحیان اظهار کرد: متن نمایشنامه «ایران» ابتدا یک پلات و ایده اصلی از هفت حماسه از حمله اسکندر مقدونی و چنگیز خان مغول و دوره ناصر الدین شاه و مرگ‌ امیر کبیر تا عصر حاضر در پانزده دقیقه به صورت فشرده توسط پدرم، احسان فلاحیان نوشته شد و دیالوگ‌های کار به صورت کارگاهی و اینپرووایز تحلیل، توصیف، تصویر و به تحریر در آمد و علت انتخاب این متن هم علاقه به وطن ، تاریخ و حماسه ایران است.

وی با بیان اینکه شیوه اجرایی کارگردان در تئاتر حرفه‌ای و تخصصی براساس کانسپت اثر است، توضیح داد: اما تئاتر مسجد که آموزش محور هست به نوعی می تواند از بازی‌های نمایشی یا نمایش بازی یا شیوه‌های تئاتر تجربی که قابلیت اجرا در مسجد دارد بهره گرفت، به عنوان کارگردان نمایش ایران از تعالیم برتولت برشت واز شیوه فاصله گذاری و روایت استفاده کردم، هدف تئاتر برشت پداگوژی و براساس آموزه است. بازی در بازی‌های فشرده و تحت فشار که در لحظه تیپ سازی‌ها سریع توسط بازیگران صورت می گیرد در واقع شیوه اجرا اپیک و سبک مینی مالیستی است.

فلاحیان در پاسخ به این سوال که کار کردن با بچه های مسجد را چطور ارزیابی می کند، گفت: واقعا من در این 9 سالی که به عنوان حرفه‌ای تئاتر کار می کنم تجربه آموزش در مساجد به عنوان مربی و کارگردانی با تمام شرایطی که داخل مسجد هست را پیدا کردم و به نظرم این کار بسیار مردمی هست، چون از دل مردم پدید می‌آید وهمدلی وهم افزایی زیادی را میطلبد، اما برگزاری جشنواره مساجد باعث می شود که نگاه جدی تری هنرمندان مسجدی به این حرفه داشته باشند ، همانند سال‌های قبل که بازیگرانی زیادی از مسجد به سینما معرفی شدند ، همانند سید جواد هاشمی و مرحوم علی سلیمانی و ...

این کارگردان تئاتر با اشاره به برگزاری جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد در بافق یزد و تجربه‌ مثبت آن گفت: به نظر من هدف از برپایی این جشنواره صرفا یک جشنواره نبود بلکه رویدادی بود که ادامه پیدا کند و به حفظ اعضا بیانجامد تا همه با دل و جان به مسیر خود ادامه دهند و رشد یابند. امید داریم که نمایشنامه های برتر توسط حوزه هنری تهران چاپ شود تا در سال آتی شاهد متون قابل دسترسی برای گروه های مسجدی باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته