دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سردبیر یک فصلنامه در گفت‌وگو با آنا:

حیطه تصویرگری از نویسندگی جدا نیست

حیطه تصویرگری از نویسندگی جدا نیست
سردبیر فصلنامه رشد آموزش هنر می‌گوید در نگاه سنتی دو حیطه تصویرگری و نویسندگی جدا از هم تصور می‌شدند، در حالی است که هر دو حوزه باید یاریگر هم در تولید یک اثر باشند.
کد خبر : 911542

مجید کاظمی تصویرگر کتاب و سردبیرفصلنامه رشد آموزش هنر در تشریح فعالیت غرفه «کتاب آرا» در نمایشگاه کتاب تهران به خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا گفت: در گذشته تصور می‌شد که وقتی کار نویسنده تمام شد کار تصویرگر آغاز می‌شود و بعد از آن هم وظیفه متولی چاپ در این زنجیره تعریف شده بود.

وی افزود: در واقع گمان بر این بود که نباید تصویرگر و نویسنده وارد حیطه کاری یکدیگر شوند و این انفکاک یک نگاه سنتی است که امروز دیگر منسوخ شده، اما همچنان توسط برخی فعالان حوزه نشر دیده می‌شود.

تصویرگر کتاب با تاکید به اینکه اگر نویسنده توانمند است باید دستیار تصویرگر شود و برعکس، اضافه کرد: مثلاً در کتاب‌های فرهنگ نامه نویسنده یک متن تولید می‌کند ولی باید متن در دوصفحه خلاصه شود تا تصویرگر بتواند آن را طراحی کند. با همکاری هر دو فرد این مهم به نویسنده اطلاع‌رسانی می‌شود. نویسنده کار را اصلاح می‌کند.

کاظمی با تاکید به اینکه آیا در تولید اثر ادبی نویسنده می‌تواند خود تصویرگر باشد و این مهم از کیفیت کار نمی‌کاهد؟ ادامه داد: هر دو حالت باید وجود داشته باشد هم نویسندگانی که تصویرگری می‌کنند و هم جدا بودن نویسنده از تصویرگر.

وی معتقد است برخی نویسنده‌ها قدرت تجسم قوی دارند و برخی نه. به همین دلیل هیچ قطعیتی نداریم که نویسنده نباید کار تصویرگری انجام دهد. نمونه‌های موفقی در این خصوص داریم. به مانند مثال کلرژوبرت از نویسنده‌های فعال در حوزه کودک و نوجوان است. چند سالی است که کار تصویرگری می‌کند که در این حوزه هم موفق است.

سردبیر فصنامه رشد آموزش هنر تاکید دارد که جدا کردن این دو حیطه درست نیست و ما اعتقاد داریم فقط خروجی کار باید مناسب باشد.

کاظمی در خصوص فعالیت غرفه کتاب آرا، نیز تصریح کرد: در این غرفه مجموعه نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی در حوزه گرافیک و تصویر گری برگزار و از تصویرگران، طراحان گرافیک و نویسندگان و ناشران دعوت می‌شود.

طراح گرافیک با بیان اینکه در این جلسات تصویرگر‌ها از منظر فن و هنر خود نظرات خود را بیان کرده و حتی نمونه‌های کار شده را بررسی می‌کنند، اضافه کرد: همچنین ناشران و نویسندگان نیز تجربیات خود را مطرح می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حوزه تصویرگری نیز به مانند کتاب گرفتار ممیزی سلیقه‌ای است، تصریح کرد: در حوزه ممیزی تصویر ما گرفتار نگاه سلیقه‌ای هستیم و تصویرگر‌ها نسبت به این قضیه گلایه‌مند هستند. تصویرگران حوزه کاری خود را خوب می‌شناسند. در برخی موارد اشکالات تصویر در واقع اشکالات سلیقه‌ای است و یک نفر ممکن است حساسیت بالا و دیگری حساسیت پایینی داشته باشد.

لازم به ذکر است سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ماه در محل مصلای تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته