دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1403 - 12:03
آشنایی با مفاهیم اقتصاد دانش‌بنیان (۳۵)

تاب‌آوری دانش‌بنیان‌ها در مساعدت بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات

تاب‌آوری دانش‌بنیان‌ها در مساعدت بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات
مدیر یک شرکت دانش‌بنیان گفت: به‌رغم همکاری که بانک‌ها و صندوق نوآوری ریاست جمهوری با دانش‌بنیان‌ها دارند؛ باید فاصله این همکاری با شرکت‌های نوآور و خلاق کمتر شود تا با تعاملات بیشتر، مشکلات در مسیر توسعه محصولات دانشی مطرح و راهکارهای جدید برای حل آن به‌دست بیاید.
کد خبر : 912028

احمد خرسند در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره روند اخذ وثایق بانکی و مشکلات این بخش برای شرکت‌های خلاق و دارای ایده گفت:‌ همکاری برخی بانک‌ها در اخذ تسهیلات دانش‌بنیانی به ویژه در مسئله اخذ وثیقه خوب بوده است. 

این مدیر شرکت دانش‌بنیان با اشاره به مصائب مسیر توسعه شرکت به دلیل تنگناهای مالی گفت:‌ در روند اخذ تسهیلات حمایتی حتی یک‌بار صندوق نوآوری ریاست جمهوری شرکت را ضمانت کرد. در این راستا از وثایقی مانند چک و سفته و وثیقه‌های ملکی نیز استفاده شد والبته با توجه به خوش حسابی، شرکت  شامل ضمانت صندوق نوآوری ریاست جمهوری نیز شده است.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع که فعالیت شرکت دانش‌بنیان در حوزه دانش و فناوری نوع ۲ است، معافیت‌های مالیاتی شامل حال شرکت‌های دانش‌بنیانی نمی‌شود؛ اما این شرکت با حمایت صندوق نوآوری ریاست جمهوری توانسته است از وام‌های دانش‌بنیانی استفاده کند. در زمینه وثایق بانکی نیز صندوق نوآوری همکاری لازم را با ما داشته است. ناگفته نماند، شروع فعالیت این شرکت که در حوزه داروسازی فعالیت دارد مربوط به سال ۱۳۵۹ می‌شود و در مورد سرمایه اولیه آن اطلاعات دقیقی به خاطر ندارم. روند دانش‌بنیانی شدن این شرکت مربوط به سال‌های ۱۳۹۵ تا ۹۶ است.

از وثایق بانکی تا خوش حسابی شرکت‌های دانش‌بنیان

تسهیلات

این فعال در حوزه دانش‌بنیان ادامه داد: دو نهاد معاونت علمی و صندوق نوآوری ریاست جمهوری برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها وجود دارد که تاکنون موفق به اخذ تسهیلات از معاونت علمی ریاست جمهوری نشده ایم؛ البته یک مرتبه از طریق مصوبات سال ۱۴۰۰ در حال اخذ تسهیلات بودیم، اما متاسفانه به دلیل سختگیری سازمان امور مالیاتی قزوین و با وجود اینکه بدهی قطعی شده‌ای برای شرکت وجود نداشت، در بحث گواهی ماده ۱۸۶ بدهکار مالیاتی شناخته شده و موفق به اخذ تسهیلات نشدیم.

خرسند تاکید کرد: شرکت دانش‌بنیان در بیمه بدهی مالیاتی قطعی در سیستم نداشت، اما متاسفانه این مصوبه را از دست داد. در آن زمان معاونت علمی مصوبه‌ای ۱۰۰ میلیارد تومانی را به شرکت داده بود که در نهایت کمیته اعتبارات بانک عامل ۵۰ میلیارد تومان از آن را تصویب کرد؛ اما متاسفانه با وجود ۵۰ میلیون تومان بدهی و جریمه مالیاتی که قطعی هم نشده بود، وام شرکت دانش‌بنیان را ملغی کرد.

همکاری بانک‌ها خوب است و بروکراسی سنگین

وی تصریح کرد: همکاری بانک در اخذ تسهیلات دانش‌بنیانی مناسب است. به عنوان مثال بانکی که ما سال‌هاست در حال کار با آن هستیم اوایل از ما وثیقه ملکی درخواست می‌کرد، اما اکنون وثیقه ما برای اخذ وام چک و سفته است. یکی دیگر از بانک‌ها نیز با وجود اینکه اولین بار بود که با ما همکاری می‌کرد، اما در مسئله اخذ وثیقه همراهی خوبی داشت.

تسهیلات

خرسند گفت: برخی از بانک‌های دولتی بروکراسی‌های سختیگیرانه‌ای برای کار دارند که این موضوع علاوه بر ایجاد هزینه برای دانش‌بنیانی‌ها موجب هدر رفتن زمان نیز می‌شود؛ البته از سوی بانک‌ صادرات  پس از طی مراحل مختلف درخواست وام از طریق «ال سی» داخلی، تسهیلات دانش بنیانی به شرکت پرداخت شد و همه هزینه‌های کارشناسی و تأمین وثیقه نیز پرداخت شد، اما سایر بانک‌ها  با طی زمان طولانی در نهایت با ۷۵ درصد از مبلغ موافقت می کنند. به دلیل همین بروکراسی سختگیرانه و کُند شرکت دانش‌بنیان دچار هزینه مالی و هدر رفت زمان می شود.

صندوق نوآوری ریاست جمهوری ارتباط نزدیک تری برقرار کند

مدیر شرکت دانش‌بنیانی با اشاره مجدد به بروکراسی سخت اداری بانک‌ها گفت: به‌رغم همکاری بسیار خوبی که بانک‌ها و صندوق نوآوری ریاست جمهوری با دانش‌بنیان‌ها دارند؛ باید فاصله همکاری این صندوق با شرکت‌های نوآور و خلاق کمتر شود تا با تعاملات بیشتر، مشکلات در مسیر توسعه محصولات دانشی مطرح و راه کارهای جدید برای حل آن بدست بیاید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته