دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1403 - 09:27
معاون وزیر راه در پاسخ به آنا مطرح کرد؛

تولید دو سوم قطعات مورد نیاز راه آهن توسط دانش‌بنیان‌ها

تولید دو سوم قطعات مورد نیاز راه آهن توسط دانش‌بنیان‌ها
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: تولید بیش از ۶ هزار قطعه برای حوزه‌های ناوگان و خط هدفگذاری شده بود که تاکنون ۴ هزار قطعه داخلی‌سازی و توسط فناوران کشور تولید شده است.
کد خبر : 912101

میعاد صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره همکاری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با دانش‌بنیان‌ها برای رفع نیاز‌های فناورانه این شرکت،گفت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم بحث بومی سازی و توسعه فناوری را در اولویت خود قرار داده است. در همین راستا بدیهی است که ما برای آن که بتوانیم قطعات مختلف واگن‌های باری و مسافری را داخلی‌سازی کنیم، نیاز به نفوذ فناوری در قطعات با تکنولوژی متوسط و یا تکنولوژی پیشرفته است.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: بعضی از قطعات با تکنولوژی منحصربه‌فرد در رسته قطعات پرآلیاژ قرار گرفته و برخی دیگر نیز مورد چندین میلیون سیکل بارگزاری قرار می‌گیرند. به عنوان مثال چرخ لوکوموتیو مورد بارگزاری سنگینی قرار می‌گیرد؛ در این شرایط قطعه باید هم به لحاظ هسته و به لحاظ سطحی توان مقاومت را داشته باشد. در خصوص ترمز‌ها نیز به عنوان یک قطعه حیاتی نیز چنین ملاحظاتی وجود دارد.

ساخت قطعات دارای تکنولوژی‌های پیشرفته‌ در کشور

صالحی اظهار کرد: این قطعات دارای تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای هستند که در برخی موارد در کشور وجود نداشت. بدیهی است شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای تأمین قطعاتی که تحریم هستیم، مجبور به داخلی‌سازی است؛ اما در قطعاتی که مشکل تحریمی وجود ندارد نیز راه آهن مایل به تولید آن در کشور است؛ چراکه تحقق این امر بنابر توسعه صنعت بومی و کاهش هزینه‌ها به نفع کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در همین راستا تولید بیش از ۶ هزار قطعه برای حوزه‌های ناوگان و خط هدف‌گذاری شده بود که تاکنون ۴ هزار قطعه داخلی سازی شده است. بدیهی است که داخلی سازی در قطعاتی که تکنولوژی سطح پایین تری دارند، سریع‌تر اتفاق می‌افتد و قطعات با تکنولوژی پیشرفته با صرف زمان بیشتری بدست فناوران ما ساخته می‌شوند؛ اما به لطف خدا در یازدهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی مشاهده کردیم که بسیاری از قطعات با تکنولوژی بسیار پیشرفته نیز توسط فناوران ما داخلی سازی شده است.

صنعتگران بخش خصوصی در مسیر توسعه تولیدات 

مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اکنون صنعتگران در شرکت‌های خصوصی انواع چرخ «منوبلوک» با سرعت بالا را تولید و به فناوری آن دست پیدا کرده اند؛ همچنین بلوکه موتور «جی ام » با تلاش متخصین داخلی سازی شده و موفق به گذر از تست‌های مربوط به آن شده است.

وی اظهار کرد: بدیهی است که بین قطعات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی قطعات موتور مانند میلنگ و بلوکه موتور و ... جزء گلوگاه‌ها هستند. در همین راستا شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران سال گذشته پس از احصا و غربالگری نیاز خود به انتشار فراخوان و جذب همکاری بخش خصوصی که در این حوزه توانمندی دارند، اقدام کرد.

صالحی تاکید کرد: پس از این مرحله نسبت به تقویت و حمایت از این صنعتگران و فناوران اقدام شده و امروز در حال مشاهده ثمرات این اعتماد و همکاری هستیم. تعداد خوبی از شرکت‌های فعال در صنعت حمل و نقل ریلی دانش بنیان نوع دوم هستند و ما در رایزنی با معاونت علمی ریاست جمهوری در تلاش هستیم تا صنایعی که منحصراً به منظور پشتیبانی و تولید برای صنعت ریلی هستند را وارد لیست دانش بنیان‌های نوع اول کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته