کشف صد‌ها دونات در کهکشان راه شیری

دانشمندان در بررسی‌های خود دریافته‌اند، هاله بیرونی کهکشان راه شیری مملو از میدان‌هایی مغناطیسی است که شکلی شبیه به دونات دارند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان دریافته‌اند، هاله بیرونی کهکشان راه شیری مملو از میدان‌های مغناطیسی است که شکلی شبیه به دونات دارند و به قدری وسیع هستند که قطر‌های آنها بین ۱۲ تا ۱۰۰ هزار سال نوری امتداد می‌یابد و قلب کهکشان راه شیری در مرکز آنها قرار دارد.

براساس یافته‌های صورت گرفته، این میدان‌های مغناطیسی به شکل «توروئید» در کهکشان راه شیری مسئول محدود کردن فرآیند‌های فیزیکی اطراف گاز و غبار موجود در بین ستارگان هستند که به عنوان محیط بین ستاره‌ای شناخته می‌شوند و انتشار ذرات باردار را کنترل می‌کنند.

این کشف می‌تواند به درک بهتر منشأ و تکامل میدان‌های مغناطیسی در کیهان و معمایی که محققان چندین دهه در تلاش برای یافتن پاسخ آن هستند کمک کند.

مطالعه جدید توسط رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین صورت گرفته و دانشمندان مشغول به آن در سال ۱۹۹۷، علاوه بر تعیین ساختار میدان‌های مغناطیسی در امتداد بازو‌های مارپیچی کهکشان راه شیری، یک ضد تقارن چشمگیر را در اجرام آسمانی واقع در فراسوی راه شیری که با توجه به مختصات آن منابع رادیویی محسوب می‌شوند، کشف کردند. علاوه بر این مشخص شد، جهت میدان مغناطیسی در زیر و بالای مرکز کهکشان راه شیری معکوس شده است.

به گفته دانشمندان، این ضد تقارن می‌تواند از ساختار حلقوی میدان‌های مغناطیسی در هاله کهکشان راه شیری، غبار و ستارگانی که کهکشان راه شیری را احاطه کرده است، ناشی شود.

این دایره‌های مغناطیسی در اطراف مرکز راه شیری و در نزدیکی سیاه‌چاله‌ها وجود دارند و حداقل ده برابر اندازه کهکشان راه شیری هستند و از پدیده‌ای به نام جریان همگن مغناطیسی ناشی می‌شوند. این پدیده به شکل پیچیده‌ای توسط سیاه چاله‌ها و ستاره‌های جوان ایجاد شده و می‌توانند بر پرتو‌های کیهانی تأثیر بگذارند و نقش مهمی در شکل‌گیری و تکامل راه شیری و سایر کهکشان‌ها ایفا کنند.

با این تحقیقات تازه، دانشمندان امیدوارند به درک چگونگی تاثیر این میدان‌های مغناطیسی بر فرآیند‌های فیزیکی مهم در راه شیری قائل شوند.