دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1403 - 09:51
یادداشت؛

مفهوم نوآوری باز در مدیریت و توسعه فناوری چیست؟

مفهوم نوآوری باز در مدیریت و توسعه فناوری چیست؟
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه شهیدبهشتی، مفهوم نوآوری باز در مدیریت و توسعه فناوری را در قالب پژوهشی مورد بررسی قرار داد.
کد خبر : 912134

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محسن حیدری‌زاده* که به‌صورت تخصصی، پژوهش‌های بسیاری در حوزه مدیریت نوآوری، مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت صنعتی انجام داده است، مفهوم «نوآوری باز در مدیریت و توسعه فناوری» را در قالب یادداشتی تشریح کرده است.

متن این یادداشت به شرح زیر است؛

«تلفیق نوآوری باز با نسل چهارم و نسل پنجم انقلاب صنعتی می‌تواند به ایجاد محصولات و خدماتی منجر شود که نه تنها پیشرفته‌تر هستند، بلکه به‌طور کارآمدتری به نیاز‌های جامعه پاسخ می‌دهند.

مطالعه موردی از فولاد مبارکه اصفهان تحت عنوان «ارزیابی میزان بلوغ نوآوری باز در سازمان‌ها» در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد انجام شد. در این مطالعه، نتایج جالب توجهی در زمینه نوآوری باز، به‌عنوان یک رویکرد استراتژیک در مدیریت و توسعه فناوری، حاصل شد. درواقع می‌توان گفت، نوآوری باز در توسعه فناوری بر منبع‌یابی مشارکتی و خارجی ایده‌ها، فناوری‌ها و تخصص برای تسریع در نوآوری درون‌سازمانی تأکید دارد. 

چنین رویکردی نشان‌دهنده این است که نوآوری می‌تواند هم از منابع داخلی و هم از منابع خارجی نشأت بگیرد و به دنبال بهره‌برداری از هوش جمعی یک شبکه گسترده‌تر از افراد و سازمان‌ها باشد. نوآوری باز به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا از ایده‌ها و فناوری‌های بیرونی بیشتر بهره ببرند و به دیگر شرکت‌ها نیز اجازه می‌دهد از ایده‌های نوآورانه آنها استفاده کنند تا از این طریق بتوانند ریسک‌ها و هزینه‌ها را مدیریت کرده و به روند پیشرفت‌های فنی خود سرعت بدهند.

در این پژوهش از پیشنهاد‌های مهمی که به شرکت فولاد مبارکه اصفهان شد می‌توان به این‌که در مدل کسب‌وکار شرکت فولاد مبارکه اصفهان جایگاهی به نوآوری باز اختصاص داده شده و با تمرکز بر فرآیند نوآوری باز، با دانشگاه‌های مطرح ایران برای اجرای نوآوری باز تعامل داشته باشند، اشاره کرد.

تلفیق نوآوری باز با نسل چهارم و نسل پنجم انقلاب صنعتی می‌تواند به ایجاد یک زیست‌بوم نوآوری پایدار و پویا منجر شود که در آن شرکت‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی به‌طور مشترک برای توسعه و به‌کارگیری فناوری‌های جدید همکاری می‌کنند. این همکاری‌ها می‌توانند به تسریع روند نوآوری و ایجاد راه‌حل‌هایی که به چالش‌های جهانی پاسخ می‌دهند، کمک کنند.

در اصل، ترکیب نسل چهارم و نسل پنجم انقلاب صنعتی با نوآوری باز، زیست‌بوم پویایی را ایجاد می‌کند که در آن فناوری و نبوغ انسان برای ایجاد و پیشبرد راه‌حل‌هایی که نه نه تنها از نظر فناوری پیشرفته هستند، بلکه عمیقاً با نیاز‌های انسانی و شیوه‌های پایدار هماهنگ بوده، با هم متحد می‌شوند.

پژوهشگران با تلفیق نوآوری باز با مباحث نسل چهارم و نسل پنجم انقلاب صنعتی در مطالعات خود می‌توانند بینش‌های ارزشمندی را در مورد اینکه چگونه نوآوری باز می‌تواند در طول انقلاب‌های صنعتی جاری، موثر باشد، پیدا کنند. از این طریق با پر کردن شکاف بین تحقیقات نظری و کاربرد عملی، اطمینان حاصل شود که بینش به‌دست‌آمده از پژوهش‌ها می‌توان مستقیماً در چالش‌های دنیای واقعی در نوآوری باز که اکثر شرکت‌های پیشرو و پیشگام با آن مواجه هستند، ورود کرد.»

محقق حوزه فناوری و دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه شهید بهشتی*

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته