دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مهر 1399 - 07:00
دانستنی‌های پزشکی/284

باسی‌لیکسی‌مب؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

باسی‌لیکسی‌مب دارویی است که با کاهش سرعت سیستم دفاعی بدن از رد عضو در افرادی که پیوند کلیه انجام داده‌اند جلوگیری می‌کند.
کد خبر : 517235
basiliximab-simulect.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از webmd، باسی‌لیکسی‌مب دارویی است که برای جلوگیری از رد عضو در افرادی که پیوند کلیه انجام داده‌اند، استفاده می‌شود.


این دارو به‌عنوان سرکوب‌کننده سیستم ایمنی است که به‌عنوان آنتی بادی مونوکلونال شناخته می‌شود که عملکرد آن به کاهش سرعت سیستم دفاعی بدن برای جلوگیری از رد کلیه توسط بدن بعد از جراحی منجر می‌شود.


نکات مهم در مصرف باسی‌لیکسی‌مب



  • این دارو به‌صورت وریدی در دو دوز تزریق می‌شود.



  • دوز اول باسی‌لیکسی‌مب 2 ساعت قبل از جراحی پیوند و دوز دوم هم 4 روز بعد از جراحی تجویز می‌شود.



  • میزان مصرف این دارو براساس سن، وزن ، شرایط پزشکی و پاسخ بیمار به درمان تعیین می‌شود.



  • مصرف همزمان این دارو با داروهایی همچون نیوولومب، پیدوتیمود و ترتوموتید از اثرات دارویی باسی‌لیکسی‌مب می‌کاهد.



  • مصرف همزمان این دارو با داروهایی همچون فینگولیمود، لفلونامید، ناتالیزومب، اوزانیمود، سیپونیمود و توفاسیتینیب اثرات درمانی باسی‌لیکسی‌مب را افزایش می‌دهد.


عوارض جانبی باسی‌لیکسی‌مب چیست؟


حالت تهوع، درد معده، اسهال، یبوست، درد یا قرمزی در محل تزریق از عوارض جانبی مصرف این دارو است که در صورت بروز هر یک از این علائم باید به پزشک معالج اطلاع داده شود.


تب، ضعف، تورم غدد، تعریق شبانه، توده‌های غیرمعمول، سرفه مداوم، زخم‌های اطراف دهان و دستگاه تناسلی و ادرار همراه با درد از عوارض جدی مصرف این دارو است.


گفتنی است استفاده از داروهایی که بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارند ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به عفونت یا انواع خاصی از سرطان شود.


منبع اصلی


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته