دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
همزمان با تلکام ۱۴۰۲؛

نقش نسل پنجم ارتباطات در تحقق متاورس بررسی شد

نقش نسل پنجم ارتباطات در تحقق متاورس بررسی شد
پنل تخصصی «نسل پنجم در تحقق متاورس» با حضور نمایندگانی از سمت اپراتور‌های همراه اول، ایرانسل، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک استاد دانشگاه و فعالان حوزه فناوری‌های نوظهور در نمایشگاه تلکام برگزار شد.
کد خبر : 886770

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با آغاز به کار بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال (تلکام ۲۰۲۳)، پنل تخصصی «نسل پنجم  در تحقق متاورس» با حضور نمایندگانی از سمت اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک استاد دانشگاه و فعالان حوزه فناوری های نوظهور در سالن ۱۰-۱۱ نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

در این نشست به مقوله متاورس که بیانگر دنیایی مجازی و تعاملی است و افراد می توانند از طریق شخصیت های مجازی خود با یکدیگر تعامل داشته باشند و قابلیت ایجاد آن در بستر فناوری های مختلف وجود دارد، پرداخته و در ادامه الزامات فنی و زیرساختی توسعه این محیط بیان شد.

رضا بحری، مدیر گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار پژوهشگاه فاوا در این نشست به عنوان نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور داشت، وی صحبت های خود را با موضوع «متاورس در شبکه های سلولی نوین» ارائه داد و با تأکید بر اینکه باید «فایوجی»(۵G) فراگیر داشته باشیم تا بتوانیم روی آن سرویس فراگیر دهیم، اظهار کرد: در حال حاضر تخصیص طیف فرکانسی مناسب برای توسعه نسل پنجم از هر موضوعی مهم تر است.

بحری در ادامه ضمن ارائه زیست بوم فناوری متاورس به بیان نگاشت نیازمندی های حداقلی فناوری متاورس با ویژگی های نسل پنجم ارتباطی پرداخت و گفت: تحقق متاورس به صورت ملموس برای کاربرِ نهایی نیازمند اتصال گسترده، تاخیر کم، گذردهی بالا و ظرفیت بالا به همراه محاسبات در لبه و بکارگیری هوش مصنوعی در شبکه سلولی است. فناوری ارتباطی نسل پنجم که اکنون مراحل استانداردسازی خود را گذرانده و عملا تجاری سازی شده است، با برآورده کردن حداقل نیازمندی ها،  زیرساخت مناسبی برای تحقق متاورس است.

عضو هیئت علمی گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار در بخش دیگر ضمن بیان چالش های توسعه نسل پنجم ارتباطی در کشور به ارائه دغدغه های مطرح در این زمینه پرداخت. وی با اشاره به برگزاری اجلاس جهانی « دبلیوآرسی 2023» (WRC 2023)  نتایج مربوط به این اجلاس در زمینه طیف فرکانسی برای نسل پنجم ارتباطی را بطور کلی ارائه کرد.

همچنین در ادامه با توجه به ماموریت‌های پژوهشگاه در رصد فناوری های نوین، معرفی نسل ششم ارتباطی به همراه ویژگی های کلیدی و سناریوهای کاربردی آن با تاکید بر نیازمندی های متاورس ارائه شد.

لازم به ذکر است دکتر بحری در پایان این نشست یاد و خاطره مرحوم پروفسور کامبیز بدیع نیز را نیز زنده نگه داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته