دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون سابق وزارت علوم در گفت‌وگو با آنا: 

ضعف علوم انسانی با مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها بهبود می‌یابد

ضعف علوم انسانی با مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها بهبود می‌یابد
معاون آموزشی سابق وزارت علوم درباره راهکار‌های علمی به منظور بهبود وضعیت علوم انسانی در جامعه توضیحاتی ارائه کرد. 
کد خبر : 897265

مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی سابق وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره راهکار‌های مناسبت برای بهبود وضعیت علوم انسانی در ایران گفت: شاید در تمام حوزه‌های علوم ضعف داشته باشیم، اما علوم انسانی یکی از شاخص‌ترین رشته‌هایی است که در آن ضعف وجود دارد. 

وی افزود: باید برای مطلوب کردن وضعیت علوم انسانی گام تحولی برداشته شود، اولین راه در این زمینه هدایت دانشگاه‌ها به سمت ماموریت گرایی است. وضعیت به صورتی است که همه دانشگاه‌ها در همه حوزه‌ها ورود پیدا می‌کنند که خیلی مطلوب نیست، حداقل دانشگاه‌های شاخص در حوزه علوم انسانی باید فعال‌تر شوند و مورد حمایت قرار بگیرند. 

شریعتی نیاسر تصریح کرد: دیوار بی‌اعتمادی باید کوتاه شود و اعتمادگرایی به دانشگاه‌های شاخص کشور بالا رود تا از استادان شاخص و ارزشی نظام آموزشی عالی کشور در تمام گروه‌ها به خصوص حوزه علوم انسانی استفاده کنیم. 

معاون آموزشی سابق وزارت علوم ادامه داد: علوم انسانی به همه ارکان نظام ربط پیدا می‌کند، اگر بخواهیم در هر بخشی از حوزه علوم انسانی صحبت کنیم، می‌توانیم آن را به یکی از بخش‌های نظام اجرایی کشور ربط دهیم؛ بنابراین این مسئله بسیار مهم است و باید به صورت جدی به آن ورود کرد. 

شریعتی نیاسر گفت: یکی از ماموریت‌های بسیار جدی که کمیسیون آموزش تحقیقات کشور و نمایندگان مجلس باید به آن توجه کنند، اجرای قوانین رویکرد تحولی نظام آموزش عالی در حوزه علوم انسانی و رفع ضعف‌های موجود در این زمینه است. 

لزوم ساماندهی مراکز آموزش عالی برای شناسایی چهره‌های شاخص علمی 

وی بیان کرد: ساماندهی مراکز آموزش عالی امری مهم است؛ چرا که اگر چهره‌های شاخص علمی در دانشگاه‌های کوچک داشته باشیم به علت ناشناخته بودن، نمی‌توانند به درستی در آموزش عالی ورود کنند، اما اگر ساماندهی آموزش عالی به عنوان اصول اصلی آمایش آموزش عالی مطرح شود دانشگاه‌های کوچک می‌توانند ذیل دانشگاه‌های بزرگ قد علم کنند تا از وجود شخصیت‌های علمی استفاده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته