دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک مقام مسئول در گفت‌وگو با آنا: 

پذیرش دانشجو از کشورهای آمریکای لاتین و اروپا افزایش می‌یابد

پذیرش دانشجو از کشورهای آمریکای لاتین و اروپا افزایش می‌یابد
سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان گفت: با وجود اولویت قراردادن کشور‌های همسایه، پذیرش دانشجو از کشور‌های آفریقایی، اروپایی، آسیای میانه، هند و آمریکای لاتین در دستور کار جدی قرار گرفته است.
کد خبر : 901956

جعفر رازقی سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره فراهم بودن زیرساخت دانشگاه‌های کشور برای پذیرش دانشجوی خارجی در ایران اظهار کرد: مطابق برنامه هفتم توسعه؛ ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌الملل تا ۵ سال آینده جذب دانشگاه‌های کشور خواهند شد. 

وی افزود: از لحاظ کیفیت آموزشی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در دو سال اخیر اقدامات تحولی خوبی رخ داده است؛ اما در جذب دانشجویان بین‌الملل نیازمند زیرساخت‌های مناسب هستیم؛ هرچند برخی از دانشگاه‌ها زیرساخت‌های خوبی برای پذیرش دانشجوی بین الملل داشته‌اند. 

رازقی تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های بالادستی در راستای جذب دانشجوی بین الملل و دیپلماسی علمی و تاکیدات وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان شاهد فراهم کردن زیرساخت برای پذیرش دانشجویان خارجی به عنوان دغدغه اصلی روسای دانشگاه‌ها هستیم که در این راستا اقداماتی در دانشگاه‌ها آغاز شده است؛ اما اکنون این اقدام به صورت ۱۰۰ درصدی در تمام دانشگاه‌ها فراهم نیست. 

سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان ادامه داد: برخی از دانشگاه‌ها در زمینه تأمین خوابگاه و بحث‌های فرهنگی و ورزشی اقدامات خوبی را برای پذیرش دانشجویان بین الملل انجام داده اند که حرکت رو به جلویی است و امیدوار هستیم در آینده نزدیک شاهد ورود تمام دانشگاه‌ها به ایجاد زیرساخت‌های لازم در جذب و پذیرش دانشجویان خارجی باشیم. 

رازقی گفت: دانشگاه‌های ایرانی به جایگاه جذب دانشجویان بین‌الملل از جهان رسیده‌اند و این موضوع به صورت جدی در سیاست‌های وزارت علوم و رؤسای دانشگاه‌ها دنبال می‌شود و در این راستا آینده روشنی را برای ایران شاهد خواهیم بود. 

سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان در پاسخ به این سوال که چرا ۹۰ درصد از دانشجویان خارجی از کشور‌های عراق و افغانستان هستند؟ اظهار کرد: اکنون از ۹۵ کشور دنیا دانشجو پذیرش کرده‌‌‌‌‌‌ایم و طبق گزارشاتی که دریافت کرده‌ایم در کشور‌های روسیه و ترکیه بیش از ۵۵ درصد دانشجویان از کشور‌های همسایه هستند. 

رازقی گفت: یک واقعیت اجتناب ناپذیر این است که در همه دنیا کشور‌های اطراف با توجه به تسهیلاتی که در رفت و آمد وجود دارد در اولویت قرار دارند. مثلا، تعداد بیشتر بین‌‌المللی در ترکیه از کشور‌های افغانستان، ایران، یمن و روسیه هستند، همچنین بیش از ۵۵ درصد از دانشجویان کشور روسیه را دانشجویان کشور‌های شوری سابق تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه در همه دنیا کشور‌های اطراف مورد توجه هر کشوری هستند، تاکید کرد: خیلی از اوقات فرهنگ کشور‌ها به هم نزدیک است و به علت سهولت در رفت و آمد کشور‌های همسایه تعامل دانشجویی بیشتری با یکدیگر خواهند داشت. برای مثال، ایران از نظر فرهنگی و اعتقادی برای دانشجوی عراقی محل بهتری خواهد بود.

سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان اضافه کرد: با وجود اولویت قراردادن کشور‌های همسایه، پذیرش دانشجو از کشور‌های آفریقایی، اروپایی، آسیای میانه، هند و آمریکای لاتین در دستور کار جدی قرار گرفته است تا شرایط حضور دانشجویان این کشور‌ها در ایران را به اشکال مختلف فراهم کنیم. امیدوار هستیم سال آینده از کشور‌های مختلف جهان تعداد بیشتری دانشجو جذب کنیم. 

رازقی درباره وضعیت تفاوت بین سطح سواد دانشجویان ایرانی با دانشجویان بین‌الملل گفت: دانشجویان بین‌الملل باید در کلاسی حاضر شوند که دانشجوی ایرانی در آن حضور دارد و این یک الزام است. هیچ تفاوتی بین سطح سواد دانشجویان ایرانی با خارجی وجود ندارد و از همه امتحان مشترک گرفته می‌شود، دانشجویان خارجی مثل دانشجویان ایرانی دارای معدل‌های ضعیف، متوسط و عالی هستند که در صورت ضعیف بودن به کمیسیون موارد خاص اعزام خواهند شد. 

وی اضافه کرد: در دو دوره دانشجوی بین‌الملل نمونه را انتخاب کرده‌ایم و آنها از نظر معدل، فعالیت‌های علمی، فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تاپ هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته