دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تولید یک کاتالیست برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای

تولید یک کاتالیست برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای
سرپرست کاتالیست متانول و متاناسیون واحد تحقیقات یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به طرح تبدیل دی‌اکسید کربن به متانول، گفت: کاتالیستی جدید که اصطلاحاً به آن کاتالیست سنتز متانول، متانول سبز گفته می‌شود، بیشتر در بحث حفظ محیط زیست اهمیت دارد.
کد خبر : 910615

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بهزاد نعمت اللهی اظهار کرد: مقادیر زیادی از گاز دی اکسید کربن در مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی ایجاد و به عنوان گاز گلخانه‌ای در جهان شناخته می‌شود که این گاز باعث گرمایش کره زمین شده است.

وی گفت: از این رو ما از طریق حذف این گاز و تبدیل آن به محصولات با ارزشی از قبیل متانول، هم مقدار این گاز گلخانه‌ای را در اتمسفر کاهش می‌دهیم و هم محصولی با ارزش افزوده بالاتر به دست می‌آوریم. از این رو کار پژوهش بر روی این کاتالیست سنتز متانول را آغاز کردیم.

سرپرست کاتالیست متانول و متاناسیون واحد تحقیقات این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه اصطلاحا به کاتالیست سنتز متانول، متانول سبز گفته می‌شود، ادامه داد: کاتالیست سنتز متانول فقط با دی اکسید کربن کار می‌کند. گاز دی اکسید کربن گاز اکسنده‌ای است که باعث غیرفعال شدن کاتالیست می‌شود. از این رو ما روش‌ها، تکنیک‌ها و ترکیب‌هایی را در کاتالیست استفاده کردیم تا پایداری و طول عمر آن به شدت افزایش یابد. این کاتالیست پتانسیل و توانمندی این را دارد که مقدار قابل توجهی متانول تولید کند.

وی افزود: این دستاورد هم از لحاظ زیست محیطی خیلی حائز اهمیت است و هم اینکه دی اکسید کربن به عنوان منبع کربن در محیط اتمسفر را تبدیل به متانول می‌کند.

نعمت اللهی ادامه داد: در حال حاضر کاتالیست سنتز متانول در پتروشیمی شیراز و پتروشیمی بوشهر و سبلان در حال کار است.

سرپرست کاتالیست متانول و متاناسیون واحد تحقیقات این شرکت دانش بنیان، تاکید کرد: کار پژوهش و تحقیقات این کاتالیست‌ها با تکیه بر دانش فنی کشور و اتکا بر توانایی متخصصان داخلی انجام و مراحل تجاری سازی کاتالیست‌های تولیدی در شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو انجام شده است.

به گفته وی، از طرفی محصولات ایجاد شده قابل رقابت با شرکت‌های مطرح دنیا است و در حال حاضر از لحاظ کیفیت و پایداری عملکرد کاتالیستی این کاتالیست‌ها در سطح مطلوبی قرار دارد. ما این فیدبک‌ها را به صورت مداوم از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های کشور می‌گیریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته