دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در پی تشدید فعالیت خورشید؛

منتظر شفق‌های قطبی شگفت‌انگیز باشید

منتظر شفق‌های قطبی شگفت‌انگیز باشید
محققان اعلام کرده‌اند، در پی تشدید فعالیت‌های خورشیدی طی امروز و فردا شراره‌های خورشیدی گسترده‌ای به سمت زمین پرتاب می‌شوند که در نتیجه آن امکان رصد شفق قطبی در بسیاری از مناطق فراهم می‌شود.
کد خبر : 910716

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، افزایش فعالیت خورشید مرکز پیش بینی آب و هوای فضایی (SWPC) را بر آن داشته است تا به طور مداوم خورشید را تحت نظارت قرار دهد و تغییرات آن را در قالب هشدار به دیگران انتقال دهد.

مرکز پیش بینی هوای فضایی سازمان ملی اقیانوسی و جو، مدل طوفان ژئومغناطیسی آخر این هفته را سطح «جی فور»(G۴) که دومین رتبه در مقیاس فعالیت‌های خورشیدی است اعلام کرده و گفته، این تغییر زمانی رخ می‌دهد که فعالیت خورشیدی در سطوح بالا ادامه دارد و حداقل چهار پرتاب گسترده به سمت و سوی زمین شکل می‌گیرد.

با توجه به سابقه فعالیت‌های این مرکز، هشدار پرتاب چنین شراره خورشیدی نادر است، اما در واقع زمانی صادر می‌شود که احتمال زیادی برخورد جرم تاجی به زمین وجود دارد و در پی آن فعالیت ژئومغناطیسی دچار اختلال می‌شود. 

شراره‌های خورشیدی در سطح «جی فور»(G۴) ممکن است مشکلات گسترده‌ای به وجود آورد و به شبکه‌ها ضربه بزند که در پی آن بر برخی از سیستم‌های حفاظتی تأثیر می‌گذارد. ماهواره‌ها و سیستم‌های ناوبری رادیویی با فرکانس پایین مانند جی‌پی‌اس نیز ممکن است مختل شوند و عملیات فضاپیما‌ها هنگام ردیاب با مشکل مواجه شود. در عین حال، این پدیده زیبا و منحصر به فرد که به نام «اورورا» نیز شناخته می‌شود، معمولا به عنوان نوری آبی و سبز در آسمان شب ظاهر می‌شود.

در عین حال که شراره‌های خورشیدی خطرناک و آسیب‌زا هستند، اما فرصت مناسبی است که افراد در آسمان شب و در محلی مرتفع و به دور از آلودگی به تماشای شفق‌های قطبی ناشی از فعالیت‌های خورشیدی بنشینند.

این پدیده بسیار مهیج و دیدنی معمولا در مناطق قطبی دیده می‌شود، اما با انتشار شراره‌های خورشیدی، احتمال دیدن آنها در مناطق دیگر نیز وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته