دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1403 - 08:15

اسدی: تغییر مربیان خارجی به داخلی دلیل افت تیراندازی است/ بیرانوند شانس کسب مدال المپیک را دارد

اسدی: تغییر مربیان خارجی به داخلی دلیل افت تیراندازی است  بیرانوند شانس کسب مدال المپیک را دارد
کارشناس تیراندازی گفت: محمد سامان بیرانوند یک استعداد خدادادی است و من به او امید زیادی دارم تا بتواند در المپیک پاریس کسب سهمیه کند.
کد خبر : 910963

سعید اسدی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص کاهش سهمیه‌های تیراندازی ایران در المپیک به چهار سهمیه اظهار کرد: دلیل اصلی افت تیراندازی ایرن در تغییر مربیان است و مربیان خوب کنار گذاشته شدند و به مربیانی اعتماد شد که نتوانستند جوابگوی نیاز ملی‌پوشان باشند. کلاس تیراندازان ما بالاتر از مربیان تیم ملی است. هیچ یک از مربیان ما در زمانی که ورزشکار تیم ملی بودند آنچنان موفق به کسب مدال‌های مسابقات جهانی و سهمیه المپیک نشدند. به آن درجه نرسیدند تا بتوانند هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرند. ما نیاز به مربیان خارجی داریم. 

سطح مربیان فعلی ما پایین‌تر از ملی‌پوشان است

وی ادامه داد: درست است که مشکلات مالی به قوت خود باقی مانده و شرایط مالی دشواری برای فدراسیون‌ها داریم ولی در بیشتر رشته‌های ورزشی کمابیش شاهد حضور مربیان خارجی هستیم. در زمان ریاست علی دادگر علاوه بر اینکه در ماده‌های تفنگ و تپانچه سرمبی خارجی داشتیم برای اهداف پروازی هم به مربی خارجی مسئولیت داده شد. مربیانی را آورد که الان مربی تیم ملی ایتالیا هستند. سطح مربیان فعلی ما پایین‌تر از ملی‌پوشان است. علت اصلی را در این می‌بینم. جای شکی نیست سردار مرتضی قربانی به عنوان رئیس فدراسیون زحمت می‌کشد و هزینه می‌کند ولی باید هزینه‌ها درست انجام شود. با وجود هزینه‌های زیادی که شده در مدال آوری ناکام بودیم و تنها فینالیست داشتیم. البته در تمامی ماده‌ها فینالیست نداشتیم. 

صددرصد ورزشکاران ما مربیان خود را قبول ندارند

ملی‌پوش سابق تیراندازی خاطرنشان کرد: در جام جهانی اخیر که در باکو برگزار شد از ۱۵ رویدادی که برگزار شد تنها سه فینالیست داشتیم و مدالی به دست نیامد. مدیریت فنی هزینه نمی‌کند و از افراد کارکشته بهره نمی‌برد. باید افراد فنی حضور داشته باشند تا نقایص را به ریاست فدراسیون اطلاع دهند و نسبت به رفع آن راهکار ارائه کنند. در اهداف پروای که تخصص دارم هم مربیان ما سطح فنی‌شان به مراتب پایین‌تر از ملی‌پوشان است. ورزش تیراندازی بر اساس رکورد است و همه چیز حساب شده پیش می‌رود. مربیان ما رکورد‌های صعود به فینال جام جهانی یا انتخابی المپیک را نداشتند یا نهایتاً یک بار به دست آوردند و دوباره افت کردند. به ضرس قاطع می‌گویم که صددرصد ورزشکاران ما مربیان خود را قبول ندارند ولی به خاطر آنکه خط نخورند خواسته مربی را می‌پذیرند. بار فنی لازم را مربیان داخلی ندارند و باید از مربیان خارجی استفاده کنیم.

قربانی تعصب خاصی روی مربیان داخلی دارند

وی تصریح کرد: زمان ریاست علی دادگر از دانش مربیان خارجی استفاده می‌شد هر چند به صورت مقطعی بود. متأسفانه از زمانی که آقای قربانی رئیس فدراسیون شد به دلیل تعصب خاص روی مربیان داخلی از مربیان خارجی استفاده نشد ولی مربی باید دانش بالاتری از ورزشکار در چنته داشته باشند تا آن را انتقال دهد. محمد سامان بیرانوند در اهداف پروازی سهمیه المپیک گرفت. اگر ریشه‌ای نگاه گنیم او از ۱۱ سالگی در این لیگ بر اثر پافشاری رئیس سابق فدراسیون در لیگ اهداف پروازی شرکت کرد و علی دادگر اعتقاد داشت هر تیم باید یک جوان داشته باشد و اگر نشد نوجوان آینده دار داشته باشد. تیم‌ها مجبور شدند و بیرانوند با حمایت فدراسیون و حمایت مالی پدرش رشد کرد. نمی‌توانیم بگوییم او محصول این فدراسیون است و هر کس بگوید غیرفنی و سطحی نگر صحبت کرده است. 

زحمات رئیس فعلی فدراسیون را بی‌ارزش کنیم

اسدی یادآور شد: سامان بیرانوند استثناست و هر ۴۰ سال یک بار در ماده اهداف پروازی تیراندازی ما پیدا می‌شود. ۲۴ سال از عمر اهداف پروازی در ایران می‌گذرد و برای نخستین بار بیرانوند به فینال بزرگسالان آسیا صعود کرد. علاوه بر اینکه قهرمان شد، امتیاز ۱۲۱ از ۱۲۵ را کسب کرد و با قاطعیت قهرمان و برای اولین بار کسب سهمیه المپیک در ماده اهداف پروازی کرد. البته حمایت‌های آقای قربانی در اعزام‌های ملی‌پوشان را نباید دست‌کم بگیرد و باید دو روی سکه را ببینیم. نباید زحمات رئیس فعلی فدراسیون را بی‌ارزش کنیم. بیرانوند یک استعداد خدادادی است و من به او امید زیادی دارم تا بتواند در المپیک پاریس کسب سهمیه کند.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته