دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1403 - 00:02
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

یوسفیان: مجلس دوازدهم از تحریف قانون بودجه جلوگیری کند

یوسفیان: مجلس دوازدهم از تحریف قانون بودجه جلوگیری کند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم گفت: مجلس با استفاده از ابزارهای نظارتی خود باید مانع تحریف بودجه شود و بسترهایی را فراهم آورد که عین قانون به اجرا درآید.
کد خبر : 910981

عزت‌الله یوسفیان، نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اولویت‌های مهم مجلس دوازدهم که باید مدنظر قرار داشته باشد، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه گفته می‌شود مجلس در حوزه سیاسی اثرگذار است اما خیلی اثرگذاری ندارد چون قانون اساسی برخی محدودیت‌ها را برای مجلس در پی داشته است.

وی افزود: بدون تعارف باید گفت مجلس در امور سیاسی پراهمیتی مانند روابط بین کشورها و میزان روابط با آنها نمی‌‍تواند دخالت کند و قانون اساسی این را برعهده قوه مجریه گذاشته است. مجلس فقط در یک بخش می‌تواند اثربخش باشد و آن هم مربوط به قراردادها و معاهدات میان ایران و دیگر کشورهاست چون این موارد در مجلس تصویب می‌‎شود.

مجلس در حوزه مذاکرات سیاسی اثرگذار نیست

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه رویه این است بعد از اینکه قراردادها تنظیم شد دولت آن را به مجلس بیاورد، گفت: اما آوردن قراردادها به مجلس به معنای آن نیست که نمایندگان در جریان مذاکرات و در بطن آن قرار داشتند بلکه فقط آن را تصویب می‌کنند مانند برجام که مجلس هیچ دخالتی در مذاکرات مرتبط با آن نداشت و امروز هم مجلس هیچ دخالتی در روابط میان ایران با کشورهای دیگر ندارد فقط بعد از عقد قراردادها می‌تواند آن را تصویب کند. پس مجلس در امور سیاسی تقریباً بی‌نصیب است و از سوی دیگر تنها برش مجلس در حوزه سیاسی دیدار یک مقام خارجی با رئیس مجلس است ولی مجلس در انتخاب سفرا و دیگر موارد سیاسی خیلی دخالتی ندارد و یا می‌تواند از وزیر امور خارجه و وزیر کشور سؤال بپرسد.

یوسفیان ادامه داد: حتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم قدرت تصمیم‌گیری نداشته و به دولت نمی‌تواند بگوید چه کند چه نکند و همه اینها طبق قانون اساسی است. در مذاکرات برجام یک نماینده از مجلس عضو تیم مذاکره‌کننده نبود ولی در نهایت هم کاسه کوزه‌ برجام را سر مجلس شکستند. امروز هم همین است و مجلس خیلی در جریان مذاکرات برجام نیست و نماینده‌ای در این خصوص ندارد مثلاً همین آقای گروسی که به تهران آمد هیچ دیداری با نمایندگان مجلس نداشت. همه اینها نشان می‌دهد مجلس خیلی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی اثرگذار نیست و در حوزه سیاسی فقط در موضوعاتی ورود می‌کند که به آن می‌گویند ولی به طور کلی طبق قانون اساسی مجلس دیکته‌کننده موضوعات سیاسی نیست.

مجلس نباید اجازه دهد قانون بودجه تحریف شود

وی درباره نقش مجلس در حوزه اقتصادی گفت: اثرگذاری مجلس در حوزه اقتصاد به مراتب بیش از حوزه سیاست است. بررسی و تصویب قانون بودجه مهمترین اقدام اقتصادی مجلس است و لذا در حوزه بودجه باید مجلس دوازدهم نهایت دقت خود را به کار گیرد از سوی دیگر مجلس در حوزه نظارتی نقش بسیار مهمی دارد و به همین دلیل باید بر تصمیمات اقتصادی که در دولت گرفته می‌شود نظارت داشته باشد. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم با بیان اینکه مجلس نباید اجازه دهد قانون بودجه تحریف شود، تأکید کرد: مشکلی هم وجود دارد این است که مجلس هر قانون بودجه‌ای را که تصویب می‌کند گاهی اوقات در مرحله اجرا دولت هر طور که بخواهد آن را اجرا می‌کند و به همین دلیل مجلس با نظارت خود نباید اجازه دهد خلاف قانونی که در مجلس تصویب شده اتفاق بیفتد یا گاهی اوقات امکان دارد در حوزه تخصیص بودجه اتفاقات خلاف قانون رخ دهد یعنی سازمان برنامه و بودجه با اعداد و ارقام بازی کند و مجلس هم نتواند از رئیس سازمان برنامه و بودجه که معاون رئیس‌جمهور هم محسوب می‌شود سؤال بپرسد؛ البته این مشکل را می‌توان با نظارت، سؤال و تقویت دیوان محاسبات برطرف کرد.

یوسفیان در پایان به نقش مجلس در تشکیل دولت اشاره کرد و گفت: مجلس باید در حوزه رأی دادن به وزرا نهایت دقت را به کار گیرد و در رأی اعتماد با دولت تعارف نداشته باشد و اگر مجلس این گام را بردارد قطعاً اتفاقات خوبی در عرصه سیاسی و اقتصادی رخ خواهد داد؛ بنابراین باید در تعیین مدیران مسلط و سالم در دولت اثرگذار باشد ولی متأسفانه برخی نمایندگان با دولت تعارف دارند و این به زیان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته