دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طرح های تحولی راهبردی ستاد وزارت علوم رونمایی شد

طرح های تحولی راهبردی ستاد وزارت علوم رونمایی شد
در جلسه شورای معاونین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طرح های تحولی راهبردی ستاد وزارت عتف‌ با حضور وزیر علوم، اعضای شورای معاونین و تیم تدوین سند رونمایی شد.
کد خبر : 911169

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در جلسه شورای معاونین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طرح های تحولی راهبردی ستاد وزارت عتف‌ با حضور وزیر علوم، اعضای شورای معاونین و تیم تدوین سند رونمایی شد.

در ابتدای جلسه وزیر علوم ضمن قدردانی از زحمات تیم تدوین، بر ضرورت وجود چنین سندی در وزارت تأکید و بر این نکته اشاره داشتند که بسیاری از اقدامات صورت گرفته وزارت در سال‌های اخیر با رویکرد تحولی بوده و ادامه این مسیر در سال‌های آتی نیز مورد تاکید خواهد بود.

سپس روح‌اله سهرابی، مشاور وزیر در برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی به ارائه مراحل و ساختار سند پرداخت و بیان داشت که در این فرصت تلاش شد با بهره‌گیری از رویکردهای چابک و مسئله محور و بر اساس اولویت‌های راهبردی وزیر محترم، جهت‌گیری‌های اسناد بالادستی نظیر سند تحول دولت سیزدهم و برنامه وزیر محترم به مجلس شورای اسلامی از یک سو، و چالش‌ها و مسائل شناسایی شده در حوزه‌های کاری زیرمجموعه وزارت از سوی دیگر به تعیین و تدوین طرح‌های تحولی راهبردی پرداخته شود.

سهرابی با اشاره به تدوین ۷ اولویت راهبردی وزارت شامل مرجعیت علمی، استقرار نظام آموزش و پژوهش تقاضامحور، استقرار نظام آمایش آموزش عالی، دیپلماسی علم و فناوری، تعالی فرهنگی و اجتماعی دانشگاهیان، ارتقا بهره‌وری نظام آموزش عالی و بهبود وضعیت رفاه و معیشت دانشگاهیان بر این نکته تاکید داشت که تلاش شده این اولویت‌ها اهداف و فعالیت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را تحت پوشش قرار دهند.

وی افزود که به منظور شفاف‌سازی مفاهیم این اولویت‌ها و سنجش و عینیت‌بخشی به آنها، نشان‌گرهایی تعیین شده است که ذیل هر اولویت و در راستای تحقق آن‌ها تعیین شده‌اند. هر نشان‌گر دارای دو وضعیت شامل «وضع اولیه» مربوط به وضعیت نشان‌گر در ابتدای دولت سیزدهم و «وضع مطلوب» معطوف به انتهای بازه زمانی سند در پایان دولت سیزدهم می‌باشد. برای نمونه، در اولویت راهبردی «مرجعیت علمی» نشان‌گرهایی نظیر «افزایش دانشگاه‌های ایران در نظام رتبه‌بندی بین‌المللی» و «آمار نشریات ایرانی در پایگاه معتبر بین‌المللی» در کنار ۳۲ نشان‌گر دیگر تعریف شده است که تلاش در ارائه تصویری روشن و قابل اندازه‌گیری از میزان پیشرفت و تحقق این اولویت ارائه می‌نماید.

وی افزود: حدود هشتاد طرح راهبردی-تحولی از بیش از ۲۵ واحد تصمیم گیری راهبردی در وزارت متناسب و متناظر با اولویت‌ها و به منظور اجرایی‌سازی آنها طرح‌ریزی و تدوین شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته