دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آشنایی با مفاهیم اقتصاد دانش‌بنیان (۳۳)

افزایش دانش‌بنیان‌ها به ۱۳ هزار شرکت/ شناسنامه‌دار شدن شرکت‌ها ضروری است

افزایش دانش‌بنیان‌ها به ۱۳ هزار شرکت  شناسنامه‌دار شدن شرکت‌ها ضروری است
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از رشد مناسب شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و اعلام کرد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۷ هزار شرکت در ۱۴۰۱ به ۱۳ هزار شرکت تاکنون افزایش یافته و ۲ میلیارد دلار صادرات داشته‌اند.
کد خبر : 911341

علی‌اکبر علیزاده برمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی علم و فناوری آنا اظهار کرد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱ حدود ۷ هزار شرکت بوده است که پس از پایان کرونا و رونق‌گرفتن مجدد فضای کسب‌وکار‌ها و تولید در کشور این تعداد به ۱۳ هزار شرکت افزایش یافته است که نشان‌دهنده رشد مناسب شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر است.

عقب‌ماندگی تاریخی در به‌کارگیری دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد

وی گفت: اینکه دانش‌بنیان‌ها سهم بالایی از اقتصاد کشور ندارند به دلیل عقب‌ماندگی تاریخی است که از گذشته در مورد به‌کارگیری از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد وجود داشته است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: دانش‌بنیان‌ها توانسته‌اند ۲ میلیارد دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان داشته باشند و اتصال تدریجی صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان موجب خواهد شد که کیفیت تولیدات افزایش یافته و بهره‌وری منابع حاصل شود.

قانون جهش دانش‌بنیان‌ها به معنای شناسنامه‌دار شدن شرکت‌های دانش‌بنیان است

وی با اشاره به تصویب قانون جهش دانش‌بنیان در مجلس خاطرنشان کرد: تصویب این قانون در مجلس به معنای شناسنامه‌دار شدن شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است و تمامی افراد دخیل در دانش یا محصول دانش‌بنیانی مانند صاحب‌امتیاز، ثبت‌کننده اختراع، صاحبان ایده و دانش و ... در آن به تفکیک از حقوق و امتیازات خاص خود برخوردار هستند که تا امروز هنوز به طور کامل این موارد اجرایی و عملیاتی نشده است.

علیزاده برمی عنوان کرد: سرعتی که دانش‌بنیان‌ها در کشور طی می‌کنند از رشد سرعت اقتصادی در بخش‌های صنعتی و تولیدی کشور بیشتر بوده است؛ البته جبران این عقب‌ماندگی تاریخی نیاز به گذشت زمان دارد تا دانش و تکنولوژی که شرکت‌های دانش‌بنیان قادر به تولید آن هستند در تولیدات صنعتی به کار گرفته شود و سهم دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد افزایش یابد.

وی بیان کرد: بسیاری از محصولات صادراتی اکنون با اتکای به دانش و تکنولوژی‌های دانش‌بنیانی صادر می‌شوند که می‌تواند زمینه‌ساز رقابت بیشتر در بازار‌های صادراتی باشد.

شرکت‌های دانش‌بنیان

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: نتایج تلاش‌های دانش‌بنیان‌ها در قالب موفقیت آنها در تولید محصول یا دانش اطلاع‌رسانی می‌شود و می‌تواند نقش موثری در رفع نیاز‌ها داشته باشد. چندین دانش‌بنیان دست به دست می‌دهند و تولیدی انجام می‌دهند که نتیجه آن می‌تواند بهره‌وری در فرآیند تولید یا خود محصول باشد.

حمایت غیرمستمر از دانش‌بنیان‌ها ضروری است

وی درباره حمایت یا عدم حمایت از دانش‌بنیان‌ها نیز بیان کرد: طبیعی است که حمایت از دانش‌بنیان‌ها ضروری است. حمایت دولت باید وجود داشته باشد، اما مستمر نباشد و پس از اینکه دانش‌بنیان‌ها به مسیر واقعی حرکت خود هدایت شدند این حمایت‌ها به سمت دانش‌بنیان‌های نوپای دیگر هدایت شود.

علیزاده برمی عنوان کرد: دانش‌بنیان‌های بسیاری هستند که در مسیر حرکت واقعی خود افتاده‌اند و نه تنها نیاز به حمایت دولت ندارند که ممکن است در بسیاری از موارد بتوانند کمک‌حال کشور و دولت باشند، اما برخی از آنها در ابتدای مسیر هستند و نوآوری دارند که ممکن است با ریسک بالای تولید همراه باشد و ضروری است که از آنها حمایت شود.

وی تاکید کرد:‌ اگر نگاهی که اکنون مجلس و دولت به دانش‌بنیان‌ها دارند استمرار داشته باشد مشکلات دانش‌بنیان‌ها به تدریج رفع خواهد شد و کشور و اقتصاد نیز از مواهب آن بهره‌مند خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته