دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1403 - 16:22

سلامت مردم مهم‌ترین خط قرمز جراحان

سلامت مردم مهم‌ترین خط قرمز جراحان
امسال برای نخستین بار بعد از 40 سال انجمن جراحان فوق تخصصی پلاستیک و زیبایی در اعتراض به رفتارهای غیرحرفه‌ای در کنگره جامعه جراحان شرکت نکردند.
کد خبر : 911371

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ علیرضا صابری دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران درباره اعتراض انجمن جراحان فوق تخصصی پلاستیک و زیبایی و شرکت نکردن در کنگره  جامعه جراحان گفت: رکن اصلی انجمن ما اطلاع رسانی، آگاهی سازی و روشنگری وضعیت مردم و جامعه است و این از وظایف ذاتی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی است.

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی افزود: کنگره جامعه جراحان هر سال اردیبهشت ماه برگزار می شود و در آن آخرین چالش‌های علمی ، پژوهشی و پیشرفت های پزشکی کشور را به اشتراک می گذارد . هر سال حدودا یک  هزار جراح در آن شرکت کرده و اثرات خوبی نیز از این کنگره به جا می‌ماند. اما چند سالی است که  چالش‌ها و بحث‌هایی به وجود آمد که سبب شد امسال اعضای انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در این کنگره شرکت نکنند.

صابری افزود: سال گذشته در کنگره جامعه جراحان میزگردهایی مربوط به عمل های زیبایی را در برنامه های خود قرار داده بودند که ما به آن اعتراض کردیم و تا حدودی نیز این معضل برطرف شد اما باز هم امسال این ماجرا تکرار شد. در دو سه هفته گذشته جلسات متعدد با جامعه جراحان و انجمن جراحان عمومی برگزار کردیم و در خواست کردیم که پنل های مربوط به زیبایی از برنامه های این انجمن حذف شود اما متاسفانه با پیگیری‌های ما این امر محقق نشد و ما نیز تصمیم گرفتیم علی رغم میل باطنی خود به نشانه اعتراض در این کنگره شرکت نکنیم.

وی افزود: در واقع این میزگردها  تلاش می‌کرد که افراد را به سمت انجام عمل‌های زیبایی سوق دهد و پزشکان جوانی که بر اساس درسنامه ها و قوانین بالادستی امکان انجام اعمال زیبایی را ندارند، تشویق  به انجام این عمل ها شوند. این در حالی است که رسالت آموزشی آن‌ها چیزی فراتر از این مسائل است و عمل های جراحی اساسی به جز عمل های زیبایی مانند جراحی سرطان‌های مختلف، ناهنجاری ها  بدن ،صدمات ناشی از تصادفات ، عفونت‌ها و جراحی‌های دستگاه گوارش و کبد از جمله عمل‌های مهمی است که جراحان عمومی در آن  نقش تاثیر گذاری دارند، اما ورود به عرصه زیبایی که کاری فوق تخصصی است ، فعالیت آن‌ها را از مسیر اصلی خود خارج می کند.

وی افزود: متاسفانه ورود به بحث زیبایی توسط افراد بی صلاحیت ، آسیب‌های زیادی به دنبال داشته و عدم آگاهی مردم از رشته فوق تخصصی جراحی پلاستیک به این آسیب‌ها بیشتر دامن زده است.

این جراح و فوق تخصص جراحی پلاستیک تصریح کرد: متاسفانه به دلیل تقاضای بالای جراحی‌های زیبایی که درصد بیشتری از آن‌ها اصلا ضرورتی  نداشته و فقط به علت فضای مجازی و تبلیغات گول زننده بوجود آمده، عوارض و مرگ و میر ناشی از جراحی‌های زیبایی در طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده ‌ که این امر باعث شده بیشتر مراجعین به فوق تخصص های جراحی پلاستیک برای انجام عمل ثانویه و ترمیمی و جهت رفع عوارض باشد که متاسفانه در بسیاری از موارد جبران آن‌ها هم به سختی امکان پذیر است .

 مردم زیر تیغ پزشکان غیر حرفه ای نروند 

او با اشاره بر اینکه در حال حاضر 420 جراح فوق تخصص پلاستیک در کشور فعالیت می کنند، ادامه داد: سالی 25 تا 30 فوق تخصص نیز به این مجموعه اضافه می شود و در واقع راه برای ادامه تحصیل پزشکان جراح جوان باز است . تمام حرف ما این است که مردم زیر تیغ جراحی کسانی که دانش این کار را ندارند نروند و سلامت خود را به خطر نیندازند.

صابری اضافه کرد:  انجام بسیاری از این عمل های زیبایی ضرورتی  ندارند و شاید از هر 100 نفری که به مطب یک فوق تخصص جراحی زیبایی مراجعه می کنند ، ۲۰ تا ۳۰  درصد از آن‌ها دست خالی برگردند زیرا پزشک تشخیص می دهد که این افراد به جراحی زیبایی نیازی ندارند در واقع یک جراح فوق تخصص زیبایی در صورتی ‌عمل های زیبایی را انجام می‌دهد که شرایط برای فرد کاملا از هر نظر مهیا باشد

وی افزود: در حال حاضر یک موج سونامی عمل‌ها زیبایی و یک قانون گریزی شدیدی وجود دارد که گروه‌های مختلف پزشک و غیر پزشک را درگیر کرده است. حقیقتا اگر امروزه می بینیم عوارض عمل های زیبایی زیاد شده به این دلیل هست که افراد فاقد صلاحیت پزشک نما و جراح پلاستیک نما به صورت غیرعلمی بیمار را انتخاب و فریب می دهند، غیر علمی و استاندارد بیهوش و در مرکز غیر استاندارد عمل را انجام می‌دهند چرا که آموزش آکادمیک و  مصوب وزارت بهداشت و آموزش پزشکی رو ندیده اند که همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد تا تعداد عوارض و مرگ و میر این عمل ها بالا برود.

صابری در ادامه: وظیفه ذاتی جامعه جراحان طبق بند 8 و 10 ماده 7 اساسنامه آن همکاری بین پزشکان جراح و ایجاد ارتباط بین آن‌ها است در بند هشت آمده است تحلیل و تقویت روابط عاطفی و معنوی بین جراحان و افراد اجتماع از وظایف جامعه جراحان بوده و در بند ده نیز آمده ایجاد زمینه های همکاری و هماهنگی لازم بین متخصصان رشته های مختلف جراحی  وظیفه جامعه جراحان است که در حال حاضر این وظایف به درستی انجام نمی شود، همکاری و همدلی صورت نگرفته و همین امر ما را بر این داشت که از شرکت در این کنگره انصراف دهیم.

خروج از کنگره جامعه جراحان با نظر اکثریت 

در ادامه مجید لاهوتی عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران و عضو کمیته روابط عمومی انجمن نیز گفت: در واقع کنگره جامعه جراحان محلی برای گردهمایی پزشکان و تبادل اطلاعات علمی و درست در بین پزشکان رشته های مختلف جراحی است و مطالبی که در آن مطرح می شود باید در بالاترین سطح باشد.

وی با اشاره به اینکه وقتی در چنین کنگره ای مطلبی ارائه می شود باید توسط فرد یا گروهی باشد که بیشترین اشراف علمی بر موضوع را داشته باشد، گفت: اما امسال بعضی از مباحث زیبایی در میزگردهایی مطرح شده که قاعدتا در چنین گردهمایی‌ها باید توسط پزشکان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی مطرح می گردید چرا که آن‌ها اشراف بیشتری بر این مباحث دارند.

 لاهوتی افزود: در واقع اعتراض همکاران ما بر عدم مدیریت درست جامعه جراحان ایران بر اساس اهداف بنیادین آن بود.

لاهوتی با تایید اینکه انجمن با نظر اکثریت اعضا به این نتیجه رسید که امسال در این کنگره شرکت نکنند ادامه داد: این تصمیم در واقع برای رعایت اصول علمی و پایش محدوده‌های علمی در میان گروه‌‌های پزشکی و به تبع آن حفظ سلامت مردم گرفته شد، چرا که شاهد هستیم  گرایش سایر رشته های تخصصی به حیطه جراحی زیبایی که عامل اصلی آن غیرعادلانه بودن تعرفه های پزشکی می‌‌باشد با عوارض و عواقب بسیار توام بوده است.

خالی ماندن دوره‌های دستیاری تخصصی و فوق تخصصی / راه میانبری که می‌تواند پر خطر باشد 

دکتر نجات حسینی نائب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران و عضو هییت مدیره جامعه جراحان ایران و فوق تخصص جراحی پلاستیک گفت: یکی از چالش‌ها این روز‌های جامعه پزشکی خالی ماندن دوره‌های دستیاری تخصصی و فوق تخصصی رشته‌های مختلف است بخصوص مربوط به جراحی قلب و عروق، جراحی توراکس و جراحی اطفال و برخی از رشته‌های تخصصی که حیاتی است و این سوال مطرح می‌شود که چرا پزشکان و یا جراحان که تا سال‌ها پیش مشتاق به گذراندن دوره‌های تخصصی و یا فوق تخصصی در حوزه‌های مختلف بودند امروزه کمتر در این رشته‌ها حاضر می‌شوند 
او معتقد است علاوه بر اینکه تعرفه‌های پایین پزشکی در این خصوص تاثیر گذار است باید مهمترین دلیل دیگر آن را راه میانبری عنوان کنیم که بسیاری از پزشکان جوان و جراحان اقدامات و عمل‌های زیبایی را برای کسب درآمد انتخاب کرده اند. ما در حال حاضر می‌دانیم درصدی از این پزشکان جوان از این میانبر استفاده می‌کنند و به جای آنکه دوره‌های تخصصی را برای ۳-۴ سال طی کنند به راحتی و بدون نظارت و پایش به آنها اجازه داده می‌شود که وارد این عرصه بشوند. با ورود این گروه از پزشکان به این عرصه بار‌ها شاهد بودیم که نتایج این اقدامات و عمل‌ها به صورت فاجعه باری منفی شده و در حال حاضر بیشتر عمل‌هایی که پزشکان فوق تخصص زیبایی و پلاستیک انجام می‌دهند عمل‌های ترمیمی است که توسط این افراد انجام شده است.

وی ادامه داد: عدم توجه به این موضوع مهم سبب شده که شاهد ورود حتی آرایشگر‌ها و تکنسبن‌ها به عرصه زیبایی باشیم که در منزل و یا واحد‌های استیجاری ادارى بیماران را تحت عمل جراحی قرار می‌دهند که این واقعا تاسف بار است و انتظارما این است که با این موارد به صورت جدی برخورد شود چرا که این اقدامات در جهت خلاف سلامت مردم انجام می‌شود و در واقع نقص قوانین در این بخش باید توسط نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان بررسی و رفع شود.
نجات حسینی با اشاره به یکی از دلایل خروج از شرکت در کنگره جامعه جراحان همین موضوع است ادامه داد: ما نمی‌توانیم شاهد این مورد باشیم که در کنگره جامعه جراحان بجای ارایه مطالب و مقالات جدید و مهم درمانی به سمت موارد اعمال زیبایی کشیده شود؛ که خود تبلیغ غیر مستقیمی است که جراحان جوان را به این سمت می‌کشاند.
ما بیشتر بر این اصرار داریم که سونامی انجام عمل‌های زیبایی که بسیاری از آنها نیز غیر ضروری است، باید با کاهش این عمل‌ها فروکش شود. اما حضور بعضی از جراحان و پزشکان و دلالان و …. در این عرصه این فضا را برای فرهنگسازی غلط باز گذاشته است. در واقع این گروه از پزشکان با وجود آنکه دوره‌های تخصصی را ندیده اند اقدام به عمل‌هایی می‌کنند که گاهی نتیجه‌های فاجعه باری به جا گذاشته است. 
حسینی افزود:قرار بود در این کنگره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران که کاملا مسلط به این مباحث است حتی به مسائل زیبایی نپردازد و تمام بحث‌ها را حول محور مباحث ترمیمی و درمانی ببرد، اما اقدام جامعه جراحان مخالف نیاز واقعی و درمانی پزشکی کشور بود و این موضوع ما را وادار به لغو کنگره جراحی پلاستیک -ترمیمی -سوختگی از این کنگره کرد.

خواهان همفکری و هماهنگی بیشتر در کنگره‌های جامعه جراحان هستیم 

نائب رئیس جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با بیان اینکه در کنگره جامعه جراحان باید هماهنگی بیشتری برای ارایه مطالب باشد و از ارایه مطاالب چالش بر انگیز زیبایی توسط گروه‌ها و تخصص‌ها پیشگیری شود چرا که تخلف و مداخله در اقدامات زیبایی در جامعه فراگیر شده است؛ و از طرفی قوه قضاییه باید در خصوص تخلفات جراحی زیبایی و پلاستیک قانون قوی و جدی داشته باشد تصریح کرد: مداخله جراحان پلاستیک نما بسیار خطرناک شده است و سلامت مردم را به خطر انداخته و این مسئله از بی قانونی نیز فراتر رفته است.

دکتر نجات حسینی در ادامه خاطر نشان کرد: متأسفانه به دلیل رواج تب زیبایی در جامعه خیلی از افراد فریب جراحی‌های زیبایی را خورده اند و حتی برای انجام آن اقدام به دریافت وام کرده اند! در حالیکه مردم برای انجام هرگونه جراحی زیبایی ابتدا باید مشخصات جراح مورد نظر را در سایت نظام پزشکی چک کنند و ببینند آیا واقعا این جراح، تخصص خود را در رشته جراحی‌های پلاستیک و زیبایی گرفته است و مورد تأیید است یا خیر. سپس جهت مشاوره به ان جراح مراجعه کنند.

متأسفانه به دلیل ا فزایش جراحی ها‌ی زیبایی که درصد بسیاری از آنها ضرورت ندارند. متقاضی تحت تأثیر تبلیغات فریبنده اقدام به جراحی می‌کند؛ که منجر به انتخاب مراکز جراحی غیر استاندارد و انجام جراحی توسط افراد ناوارد و غیر متخصص می‌شود! در اخبار می‌شنویم این متقاضیان چقدر دچار عوارض و حتی مرگ می‌شوند؛ و ما نباید در کنگره‌های جامعه جراحان این گونه اعمال را ارایه کنیم که خود تبلیغ غیر میتقیم این عمل هاست و از طرفی جراحان جوان را تشویق میکند بدون گذراندن دوره فوق تخصصی از طریق میانبر زدن به این اعمال جراحی زیبایی رو بیاورند.

نائب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی در پایان تصریح کرد: به دلیل نیاز‌های کاذب و زیاد در زمینه جراحی‌های پلاستیک و زیبایی متأسفانه این حیطه دچار بازار سیاه شده است و حتی افرادی در این حوزه باند‌های مافیایی تشکیل داده اند و به اصطلاح مشتری جذب کرده و دلالی می‌کنند. این یک زنگ خطر بزرگ و هشدار آمیز است چرا که این معضل باعث شده است جهان به سمت علم کاذب برود و این علم کاذب در حوزه علوم اجتماعی و علوم پزشکی بسیار در حال گسترش است و همچنین باعث می‌شود تجهیزات پزشکی و دارویی ما در این حوزه صرف شود؛ و افرادی که حتی جراح نیستند به خود اجازه می‌دهند بر صورت بیمار برش داده و اقدام به اعمال جراحی زیانبار بکنند؛ لذا ما از قانون گذاران و قوه قضایه خواهش می‌کنیم در امر نظارت و مجازات مداخله گران اقدام قانونی مناسب صورت گیرد تا هر کسی نتواند خارج از تخصص علمی خود با ابجاد پیج‌های در فضای مجازی با فریب کاری در کار درمان و سلامت مردم دخالت کند؛ و یک دلیل عمده ان عدم قانون مجازات مناسب است که قضات محترم نمی‌توانند دستور قضای متناسب با جرم را صادر کنند.

همه پزشکان جراح اطلاعات جامعی از عمل‌های زیبایی ندارند

در ادامه محمد رضا قاضی سعیدی عضوانجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در این خصوص گفت: همه ما پیش از دوره فوق تخصصی جراحی پلاستیک، جراحی عمومی بوده ایم و به خوبی میزان توانایی و دانش جراحان عمومی را می‌دانیم.

او اضافه کرد: یک جراح عمومی بر اساس قوانین و آئین نامه‌های وزارت بهداشت امکان انجام اعمال زیبایی را به صورت تام نداشته و اطلاعات کافی از جراحی زیبایی صورت، پلک و بینی ندارند و این موضوع را مردم هم باید بدانند. متاسفانه بیشتر مردم در شبکه‌های مجازی فریب تبلیغات برخی پزشکان را خورده و خود را زیر تیغ عمل جراحی توسط آنها می‌برند. بحث ما این است که مردم قبل از اینکه اقدام به عمل جراحی کنند نام پزشک خود را در سازمان نظام پزشکی سرچ کنند و در صورتی که به داشتن تخصص توسط او مطمئن شدند بعد اقدام به انجام عمل‌های زیبایی کنند. چرا که عوارض برخی از این عمل‌ها بسیار بالا است و می‌تواند تا مرز از بین رفتن زیبایی فرد برای همیشه پیش برود. یکی از وظایف ذاتی انجمن ما حفظ سلامت مردم است و در همین راستا باید این موضوع را به مردم گوشزد کنیم که برای درمان خود پیش چه پزشکی مراجعه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته