دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

چرا اهداف راه‌اندازی سامانه یکپارچه خودرو محقق نشد؟

چرا اهداف راه‌اندازی سامانه یکپارچه خودرو محقق نشد؟
دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار کرد: سامانه یکپارچه با هدف حذف قرعه‌کشی ایجاد شد؛ اما در نهایت منجر به حذف قرعه‌کشی نشده است. تمام کسانی که به دنبال کسب سود در بازار خودرو هستند همواره روش‌هایی برای دورزدن شرایط جدید پیدا می‌کنند.
کد خبر : 911604

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: از روز‌های ابتدایی ایجاد سامانه یکپارچه خودرو مخالفت خود را به دلیل عدم مطابقت با مسائل مختلف موجود در بخش خودروسازی و بازار عرضه این محصولات با ایجاد این سامانه اعلام کردیم.

اختیار تولید و قیمت‌گذاری خودرو باید با هیئت مدیره شرکت‌ها باشد

وی افزود:‌ هیئت مدیره شرکت‌های خودروساز باید این اختیار را داشته باشند که تعیین کنند چه خودرو‌هایی تولید کرده و در چارچوب‌های قیمتی سازمان حمایت از مصرف‌کننده با چه قیمت‌هایی این محصولات را به فروش برسانند.

نعمت‌بخش عنوان کرد: وزیر سابق صمت این وعده را داد که سیستم قرعه‌کشی را حذف می‌کند؛ اگرچه بار‌ها به وی تذکر داده شده که با این روشی که در پیش گرفته‌شده امکان حذف قرعه‌کشی وجود ندارد به همین دلیل سامانه یکپارچه جایگزین سیستم قرعه‌کشی شد و در ثبت‌ نام‌ها زمان تحویل به گونه‌ای تعیین شد که به دلیل زمان طولانی تا تحویل تفاوتی با قرعه‌کشی نداشت.

ایجاد تعهد چندساله برای خودروسازان با سامانه یکپارچه

سامانه یکپارچه خودرو

وی بیان کرد: سیستم ثبت‌ نام و تحویل در سامانه یکپارچه به معنای ایجاد تعهد ۲ تا ۳ ساله برای ایران‌خودرو و برخی دیگر از شرکت‌های خودروسازی است و در خودروی پژو پارس به دلیل اختلاف فاحش قیمت کارخانه با بازار تعهد طولانی در نظر گرفته شده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره‌ به نقدینگی ۸ هزار همتی در کشور، خاطرنشان کرد: نقدینگی فزاینده به دنبال بازار‌هایی برای حفظ ارزش یا کسب سود است و بازار خودرو به دلیل فاصله بالای قیمت کارخانه و بازار از جذابیت زیادی برای دارندگان نقدینگی برخوردار است و هرگونه ضوابط سخت‌گیرانه به منظور جلوگیری از سوءاستفاده نیز درنهایت منجر به کنترل نخواهد شد و می‌توانند با روش‌هایی این ضوابط را دور بزنند.

دورزدن ضوابط و اجاره کارت‌های ملی

نعمت‌بخش تصریح کرد: با هدف دورزدن ضوابط، کارت‌های ملی اجاره‌ای رونق گرفت و یا آنکه متقاضی خرید خودروی وارداتی باید فاقد پلاک فعال خودرو باشد در جلسه‌ای به مسئولان عرض کردم فردی که فاقد پلاک فعال است به این معناست که تاکنون حتی امکان خرید یک دستگاه پراید تولید داخل را نیز نداشته است و سیاست‌هایی که برای واردات و واگذاری خودرو در نظر گرفته شده به معنای آن است که پولداران را به سمت خانوار‌هایی هدایت می‌کنید که فاقد خودرو هستند تا مبلغ ناچیزی به آنها داده شود و در عوض خریداران این خودرو‌ها سود‌های میلیاردی کسب کنند.

وی افزود: سامانه یکپارچه با هدف حذف قرعه‌کشی ایجاد شد، اما در نهایت منجر به حذف آن نشد. تمام کسانی که به دنبال کسب سود در این بازار هستند همواره روش‌هایی برای دورزدن پیدا می‌کنند. سیاستگذاران سیاست‌هایی اتخاذ می‌کنند که مجریان را به فساد می‌کشد.

سامانه یکپارچه خودرو منجر به قطع دست دلالان نشده است

سامانه یکپارچه خودرو

دبیر انجمن خودروسازان ایران عنوان کرد: سامانه یکپارچه خودرو منجر به قطع دست دلالان نشده است و تنها اثرگذاری آنها بسته‌شدن دست شرکت‌ها بوده است. در حالی که مطابق با قانون تجارت، تعیین تکلیف برای شرکت‌ها و تعیین مشتری و قیمت برای تولیدات و محصولات آنها خلاف قانون تجارت است.

وی تاکید کرد: باید اجازه داد تا شرکت‌های خودروساز در یک رقابت واقعی تولید کنند و با قیمت‌های مدنظر به بازار ارایه دهند و امتیازاتی در قالب گارانتی و ... برای مشتریان در نظر بگیرند. در یک رقابت واقعی است که خدمات شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت می‌شود و این خریداران هستند که انتخاب می‌کنند چه خودرویی را از چه خودروسازی خریدارای کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته