دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1403 - 10:32

اسرائیل زیر چرخ‌دنده دیپلماسی افتاد

اسرائیل زیر چرخ‌دنده دیپلماسی افتاد
اگرچه حمایت تسلیحاتی غرب از رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد، به نظر می‌رسد که دست‌کم در عرصه دیپلماتیک، باد موافق به سمت تل‌آویو نمی‌وزد.
کد خبر : 911904

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، اسپانیا اعلام کرده است که مانع از پهلوگرفتن موقت شناور‌هایی خواهد شد که حامل سلاح برای رژیم صهیونیستی هستند.

این موضع‌گیری پس‌ازآن علنی شد که دولت مادرید به یک کشتی با پرچم دانمارک که حامل تسلیحات به مقصد فلسطین اشغالی بود، مجوز ورود به یکی از بنادر اسپانیا را نداد.

به گفته «خوزه مانوئل آلبارز» وزیر خارجه اسپانیا، «این سیاست دائمی مادرید در قبال همه کشتی‌هایی خواهد بود که برای اسرائیل سلاح حمل می‌کنند و خواهان استراحت در بنادر ما هستند. وزارت خارجه اسپانیا به‌طور خودکار این درخواست‌ها را رد می‌کند و دلیل مشخصی هم برای این کار دارد. دلیل ما این است که خاورمیانه نیازمند تسلیحات بیشتر نیست؛ بلکه صلح بیشتر می‌خواهد.»

اسپانیا پیشتر صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی را در اعتراض به جنگ غزه متوقف کرده بود.

هم‌زمان، «فرانس پرس» از مخالفت برخی کشور‌های غربی با عملیات تمام‌عیار اسرائیل در رفح خبر داد و نوشت که ۱۳ کشور ازجمله انگلیس، آلمان و فرانسه ضمن ارسال نامه‌ای به تل‌آویو مخالفت خود را با چنین اقدامی اعلام کرده‌اند.

این نامه به امضای وزرای خارجه استرالیا، انگلیس، کانادا، ژاپن، نیوزیلند، کره جنوبی، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند و سوئد رسیده و برای «یسرائیل کاتز» وزیر خارجه اسرائیل ارسال شده است.

اگرچه اغلب این کشور‌ها مانند انگلیس و آلمان به دلیل تداوم حمایت تسلیحاتی از اسرائیل به برخورداری از استاندارد‌های دوگانه و حتی همدستی با رژیم اشغالگر در قتل‌عام غیرنظامیان فلسطینی متهم هستند، اقداماتی ازاین‌دست نشان می‌دهد قبح عمل تل‌آویو به حدی رسیده که دست‌کم در سطح دیپلماتیک تحمل آن دشوار است.

هفته گذشته، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از اسرائیل خواست که فوراً به عملیات نظامی در رفح پایان دهد؛ چراکه این اقدام فشار زیادی بر روابط اتحادیه و تل‌آویو وارد می‌کند.

سازمان ملل هم امروز شنبه در واکنش به انتقاد تند اسرائیل از آمار کشته‌های غزه دفاع کرد و گفت ۵۲ درصد از قربانیان جنگ غزه زنان و کودکان هستند.

رژیم صهیونیستی مدعی است که این سازمان به «داده‌های کذب حماس» تکیه کرده است.

از سوی دیگر، پیگیری موارد تخلف اسرائیل در دیوان لاهه و دادگاه کیفری بین‌المللی گواه بالاگرفتن تنش دیپلماتیک علیه رژیم صهیونیستی در سطح جهانی است.

روز گذشته در جریان دومین جلسه رسیدگی به درخواست جدید آفریقای جنوبی که خواهان صدور حکم دیوان لاهه (دادگاه دادگستری بین‌المللی) برای توقف عملیات اسرائیل در رفح است، نماینده رژیم صهیونیستی اتهام نسل‌کشی در غزه را تحریف واقعیت دانست. نتیجه آنکه پخش زنده جلسه دادگاه با فریاد معترضانی که نماینده اسرائیل را به دروغگویی متهم کردند، قطع شد.

ترکیه نیز که از مدت‌ها پیش روابط پیچیده‌ای با اسرائیل داشته، ممنوعیت کامل تجارت با این رژیم را اعلام کرده است.

در آمریکای جنوبی نیز شاهد هستیم که شماری از این کشور‌ها ازجمله کلمبیا و بولیوی روابط دیپلماتیک خود را با تل‌آویو قطع کرده یا آن را کاهش داده‌اند.

چندی پیش، روزنامه «گاردین» در مطلبی با اشاره به ادامه حملات صهیونیست‌ها به غزه و رشد خشونت شهرک‌نشینان در کرانه باختری علیه فلسطینیان، نوشت: این امر سبب برانگیختن خشم جامعه جهانی شده و یک «سونامی دیپلماتیک» را علیه اسرائیل به‌راه انداخته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته