دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1403 - 10:57
در یک پژوهش انجام شد؛

پایش بخش حقیقی اقتصاد صنعت و معدن ایران در فروردین ۱۴۰۳

پایش بخش حقیقی اقتصاد صنعت و معدن ایران در فروردین ۱۴۰۳
فروردین ۱۴۰۳ در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات کاهش ۲۳/۸ درصدی و شاخص فروش افزایش ۹/۳ درصدی داشته است.
کد خبر : 911913

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، فروردین ۱۴۰۳، نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی کاهش ۱/۳ درصدی و شاخص فروش افزایش ۱/۵ درصدی را تجربه کرده است، ضمن آنکه شاخص تولید و فروش در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل با کاهش ۱۳/۶ و ۳۳/۹ درصدی مواجه شده است که مطابق انتظارات ناشی از کاهش فعالیت‌های بخش صنعت در تعطیلات فروردین ماه است. همچنین، طبق روال دوره‌ای در فروردین ماه اکثر رشته فعالیت‌های بخش صنعت با کاهش شاخص روبرو بوده‌اند.

دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳، بخش صنعت و معدن» آورده است که تحلیل روند رشد بخش صنعت از جنبه‌های مختلف، عاملی کلیدی در تحلیل‌های خُرد و کلان اقتصادی و یکی از ارکان تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد است. شاخص تولید بخش صنعت، به‌دلیل تأثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش‌های دیگر اقتصاد، به‌عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* شاخص تولید، فروش و قیمت شرکت‌های بورسی

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به‌صورت ماهیانه شاخص تولید، فروش و قیمت شرکت‌های بورسی را محاسبه می‌کند. اهمیت این شاخص به‌روز، برای اقتصاد ایران که تحولات زیادی دارد بیشتر خواهد بود. زیرا بازخورد شوک‌های وارده به اقتصاد ایران و واکنش‌های سیاست‌گذاران باید در تواتر کمتر از فصل مورد رصد قرار گیرد؛ این در‌حالی است که آمار رسمی بخش حقیقی به‌صورت فصلی و با تأخیر ارائه می‌شود.

پایش بخش حقیقی اقتصاد صنعت و معدن ایران در فروردین ۱۴۰۳

پایش بخش حقیقی اقتصاد صنعت و معدن ایران در فروردین ۱۴۰۳

این گزارش بیان می‌کند که طی فروردین‌ ۱۴۰۳، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۱.۳ درصدی مواجه شده‌است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ رشته‌فعالیت صنعتی بورسی ۷ رشته‌فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۸ رشته‌فعالیت کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند. رشته فعالیت‌های «سایر کانی غیرفلزی»، «لاستیک و پلاستیک» و «تجهیزات برقی» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات» و «دارو» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.

* شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل

این گزارش با بیان اینکه شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱۷.۸ درصدی مواجه شده‌است، مطرح می‌کند که طی فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳، شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱.۵ درصدی مواجه شده‌است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۷ رشته‌فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۸ رشته‌فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته‌اند. رشته فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «لاستیک و پلاستیک» و «شیمیایی (به‌جز دارو)» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش و رشته فعالیت‌های «محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات»، «سایر کانی غیرفلزی» و «غذایی و آشامیدنی به‌جز قند و شکر» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند.

 

پایش بخش حقیقی اقتصاد صنعت و معدن ایران در فروردین ۱۴۰۳

پایش بخش حقیقی اقتصاد صنعت و معدن ایران در فروردین ۱۴۰۳

پایش بخش حقیقی اقتصاد صنعت و معدن ایران در فروردین ۱۴۰۳

این گزارش با اشاره به اینکه شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی هم نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۷.۵ درصدی مواجه شده‌است، بیان می‌کند که در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی افزایش ۱.۴ درصدی داشته و همچنین رشد نقطه‌به‌نقطه با افزایش ۰.۳ درصدی نسبت به ماه قبل، به ۱۸.۴ درصد رسیده است. گفتنی است، میانگین سالیانه شاخص قیمت نیز در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل بدون تغییر بوده و میزان ۲۰.۵ درصد افزایش را نشان‌می‌دهد. 

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته