دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بهار کتابخوانی|

بزم فرهنگی یمنی‌ها در نمایشگاه کتاب به صرف قهوه و عقیق!

بزم فرهنگی یمنی‌ها در نمایشگاه کتاب به صرف قهوه و عقیق!
عبدالرحمن راجح گفت: ما جدا از اینکه ۶۰۰ عنوان کتاب در این نمایشگاه عرضه کردیم، در غرفه به بازدیدکنندگان قهوه‌های معروف یمنی دادیم که این باعث شده بود غرفه ما پرطرفدار باشد. ما به دنبال این بودیم که نشان دهیم مردم یمن مثل ایرانیان مهمان نواز هستند.
کد خبر : 912061

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حضور یمن به عنوان مهمان ویژه در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران، یکی از اتفاقات خاص این رویداد بود. کشوری که سال گذشته نیز در بخش بین الملل حضور داشت و این بار به شکلی ویژه‌تر و با دستی پر‌تر به مصلی تهران آمده بود.

البته باتوجه به اینکه تا چند هفته پیش از برگزاری نمایشگاه کشور هند قرار بود مهمان ویژه باشد و سپس یمن جایگزین این کشور شد، تصور بر این بود که یمنی ها، زمان کافی برای آماده سازی غرفه، و عرضه آثار به تعداد بالا را ندارد، اما این اتفاق نیافتاد و در نتیجه خروجی حضور یمن در نمایشگاه کتاب تهران، امیدوارکننده و موفق بود.

غرفه این کشور در بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران از نظر بصری غرفه بسیار خوبی بود که طراحی ویژه‌ای داشت، در کنار این مسئله حجم قابل توجه کتاب و برنامه‌هایی که برای جذب مخاطبان ایرانی داشتند هم باعث شد که این غرفه به یکی از شلوغ‌ترین غرفه‌های طبقه دوم بخش بین الملل نمایشگاه تبدیل شود. در روز پایانی برگزاری سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، برای بار آخر به این غرفه سر زدیم و با عبدالرحمن راجح رئیس انجمن همبستگی یمنی‌های مقیم ایران و رئیس انجمن دوستی مردمی یمن و ایران، گفتگو کردیم، کسی که طول ده روز حضور در مصلی تهران، رئیس غرفه یمن در نمایشگاه کتاب بود.

دکور ویژه با ۶۰۰ عنوان کتاب

راجح در ابتدا با اشاره به ارزش حضور این کشور در نمایشگاه کتاب تهران گفت: ما سال قبل هم در این رویداد حضور داشتیم ولی امسال برای اولین بار با عنوان رسمی جمهوری یمن در این نمایشگاه حاضر شدیم. امروز هم روز آخر است و استقبال بزرگی از این غرفه شد و ما از استقبال مردم ایران شگفت زده شدیم. ما تلاش کردیم در این رویداد حضور متفاوتی داشته باشیم. به همین دلیلی نیز از نظر دکور، تنوع کتاب و همینطور حضور مسئولین مان در غرفه، اتفاقات ویژه‌ای رخ داد.

رئیس غرفه یمن در خصوص طرح‌های ویژه یمن برای حضور به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه امسال گفت: یکی از نکات اصلی این غرفه دکور آن بود که ما در طراحی آن نمونه‌ای از «باب الیمن» دروازه صنعا را در نظر گرفتیم، مکانی که تقریبا قدمت ۱۲۰۰ ساله دارد و به عنوان میراث فرهنگی ثبت جهانی شده است. باتوجه به جایگاه ویژه این مکان در کشور یمن ما تلاش کردیم نمای غرفه مان در نمایشگاه کتاب از این میراث فرهنگی کشورمان باشد.

وی افزود: ما بیشتر از ۶۰۰ عنوان کتاب نیز در این نمایشگاه عرضه کردیم که در ژانر‌های مختلف مذهبی، تاریخی، ادبی، جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی و حتی گردشگری بودند که خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شدند. در کنار این مسائل ما در غرفه به بازدیدکنندگان از قهوه‌های معروف یمنی میدادیم که این باعث شده بود غرفه ما پرطرفدار باشد. ما به دنبال این بودیم که نشان دهیم مردم یمن مثل مردم ایران مهمان نواز هستند؛ و در کل خواستیم در کنار ادبیات مان، رسوم و فرهنگ مردم یمن را هم نشان دهیم و فکر میکنیم مردم از ما راضی بودند و ما هم از مسئولین و مردم و بازدیدکنندگان از غرفه راضی بودیم. رئیس انجمن دوستی مردمی یمن و ایران ادامه داد: ما تعدادی هم عقیق یمن تهیه کرده بودیم و به برخی از مردم هدیه دادیم، چون عقیق یمن در ایران معروف است و خواستیم یک یادگاری به بازدیدکنندگان بدهیم. در طول نمایشگاه کتاب دیدیم که مردم ایران خیلی بامحبت بودند و همه ابراز لطف داشتند و به همین دلیل از آنها تشکر میکنیم.

در طول برگزاری نمایشگاه کتاب تعداد زیادی از مدیران و مسئولان کشور‌های مختلفی که در بخش بین الملل غرفه داشتند، از این رویداد دیدن کردند. کشور یمن نیز از این قائده مستثنی نبود و برخی از مدیران فرهنگی این کشور به همراه سفیر یمن در ایران جزو کسانی بودند که روز‌هایی را در مصلی تهران حضور داشتند و با مدیران فرهنگی کشورمان نیز دیدار کردند.

در انتظار همکاری‌های  فرهنگی

عبدالرحمن راجح در رابطه با این مسئله و قرار و مدار‌های فرهنگی بین مدیران دو کشور گفت: قائم مقام وزیر فرهنگ یمن از روز افتتاحیه تا روز‌های ابتدایی در نمایشگاه حضور داشت و در این مدت با تعداد زیادی از مسئولین و ناشران ایرانی ملاقات داشت و صحبت‌هایی مطرح شد. البته هنوز چیزی به عنوان قرارداد رسمی امضا نشده ولی مطمئن هستیم که همکاری‌ها بیشتر از پیش می‌شود. در حال حاضر یک آشنایی بین وزارت فرهنگ ایران و یمن به وجود آمده و امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک در چارچوب فرهنگی، علمی و ادبی همکاری‌های بیشتری بین ایران و یمن اتفاق بیافتد.

وی در پاسخ به این پرسش که بیشترین سوالی که مردم ایران در ایام نمایشگاه از غرفه داران می‌پرسیدند چه بود؟ گفت: بیشترین سوالات مردم در مورد اوضاع یمن و انصارالله بود. بعد از آن هم سوالاتی در رابطه با سیدعبدالملک حوثی رهبر انقلاب یمن و مجاهدین یمنی بود و بیشتر مردم ابراز ارادت می‌کردند و به مجاهدین سلام می‌رساندند. در مورد تاریخ و جغرافیای یمن و البته عقیق یمن هم مردم سوالات زیادی داشتند.

رئیس غرفه یمن در نمایشگاه کتاب تهران اضافه کرد: بیشتر مراجعین بامحبت بودند و ما لطف شان را فراموش نمی‌کنیم. یکی از ناراحت کننده‌ترین اتفاقات این بود که برخی از مردم برای تهیه عقیق به ما مراجعه می‌کردند و، چون تعداد زیادی تدارک ندیده بودیم مردم دست خالی از غرفه برمیگشتند که ما این اتفاق را دوست نداشتیم بسیار متاسف شدیم، چون میخواستیم مردم ایران هم مثل ما خاطرات خوبی از این رویداد داشته باشند. اما در نهایت خوشحالیم که بازدیدکنندگان از این غرفه استقبال کردند.

راجح در پایان سخنانش درخصوص اینکه مدیران فرهنگی یمن در این مدت به جز نمایشگاه کتاب تهران به کجا‌ها سر زدند هم گفت: من خودم مقیم ایران هستم و جا‌های زیادی را دیدم ولی معاون وزیر و رئیس سازمان کتاب یمن که برای نخستین بار به تهران آمده بودند، به جا‌های مختلفی رفتند. مثل باغ کتاب، برج میلاد، موزه دفاع مقدس و دربند!

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته