دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محمدرضا سروستانی در گفت‌وگو با آنا:

مهم‌ترین رسالت کارگردان احترام به نگاه مخاطب است/ با ساخت فیلم از دغدغه‌ها می‌گویم

مهم‌ترین رسالت کارگردان احترام به نگاه مخاطب است  با ساخت فیلم از دغدغه‌ها می‌گویم
کارگردان فیلم کوتاه «منحط» معتقد است که مهم‌ترین رسالت هر کارگردانی احترام به نگاه و نظر مخاطب است.
کد خبر : 912071

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم وفناوری آنا، محمدرضا سروستانی از سال ۱۳۹۲ بازیگری در تئاتر و سینما را شروع کرد و در فیلم‌های زیادی به ایفای نقش پرداخته است. این هنرمند ساخت فیلم کوتاه خود با عنوان «منحط» را به پایان رسانده که برای پخش بین المللی این فیلم با شرکت بین المللی «پیکادو» همکاری می‌کند.

با این کارگردان و بازیگر گفتگویی انجام دادیم که از نظرتان می‌گذرد:

از چه زمانی وارد عرصه هنر شدید؟
من متولد اسفند ماه سال ۱۳۷۵ هستم و از سال ۱۳۹۲ به صورت حرفه‌ای کار را در عرصه هنر شروع کردم. در ابتدا بیشتر مطالعه می‌کردم و به صورت تجربی کار تئاتر را آغاز کردم. از فروردین ۱۳۹۳ در تالار محراب با یک گروه تئاتر به صحنه می‌رفتیم. بعد از آن در ورکشاپ‌های موسسه کارنامه شرکت می‌کردم و سعی می‌کردم در هر ورکشاپ معتبری شرکت کنم. بعد از مدتی تحقیقات در زمینه مطالعه تاریخ سینما را به صورت تخصصی شروع کردم و فیلمسازی را دنبال کردم.

مهم‌ترین رسالت کارگردان احترام به نگاه مخاطب است/ با ساخت فیلم از دغدغه‌ها می‌گویم

سال ۱۳۹۵ که تئاتر کار می‌کردیم سریال «دلدار» را بازی کردم و بعد از آن در سریال‌های خانه امن، همبازی، جیران، آقای قاضی و در فیلم‌های سینمایی مصلحت، هناس و… به ایفای نقش پرداختم. همچنین برای سریال پوست شیر انتخاب شدم که خوشبختانه با استقبال مخاطبان مواجه شد. همچنین تا به امروز در ۲۴ فیلم کوتاه بازی کردم که در ۲۳ فیلم نقش اصلی بودم.

کمی درباره فیلمی که کارگردانی آن را بر عهده داشتید، صحبت کنید.

ساخت فیلم کوتاه منحط به تهیه کنندگی صدرا صحیفی به پایان رسید و مرحله ساخت موسیقی آن که فرید حامدی آهنگسازی موسیقی این فیلم را بر عهده گرفته است نیز تمام شده. پیش تولید این فیلم کوتاه از سال گذشته آغاز و فیلمبرداری آن به مدت ۱۱ روز در تیر ماه انجام شد. موضوع این فیلم کوتاه تجاوز است و، چون این موضوع همیشه دغدغه شخصی من بود تصمیم گرفتم این فیلم کوتاه را بسازم. تجاوز در سراسر دنیا وجود دارد و در هر رده سنی و با هر جنسیتی این اتفاق رخ می‌دهد. هدف اصلی من اطلاع رسانی در این زمینه است و امیدواریم بتوانیم قدم کوچکی در این زمینه و برای آگاهی سازی همه سنین انجام دهیم.

تدوین این فیلم کوتاه توسط عماد خدابخش انجام شده است که تدوین آن شش ماه زمان برد. همچنین این فیلم کوتاه ۳۰ دقیقه است و به زودی اطلاعات دقیق تری از این فیلم انعکاس می‌یابد. بازیگران این فیلم کوتاه بهزاد خلج، نیلوفر کوخانی، حسین دالمن، نیوشا آخشی، نعیم بختیاری، زهیر جعفری، یاشار صیامی و… هستند.

شما به تازگی اولین فیلم خود را ساخته اید، چرا کارگردانی را به بازیگری ترجیح می‌دهید؟ به نظر خودتان در آن حوزه موفق‌تر خواهید بود؟

من همیشه سعی می‌کنم در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنم حرفی برای گفتن داشته باشم، زیرا همیشه سواد خود را بالا می‌برم تا در هر دو زمینه موفق شوم. غیر ممکن است در این حوزه سواد کافی نداشته باشیم و بتوانیم فعالیت کنیم.

مهم‌ترین رسالت کارگردان احترام به نگاه مخاطب است/ با ساخت فیلم از دغدغه‌ها می‌گویم

من معتقدم هنوز در ابتدای راه هستم و باید از اساتید این حوزه بیشتر بیاموزم و در راه پیش رو با آزمون و خطا هر روز بهتر از روز قبل شوم. من کلا کمال گرا هستم و زیاد مطالعه می‌کنم. من هر دو حوزه را دوست دارم ولی بیشتر تمایل به حوزه کارگردانی دارم، زیرا می‌توانم حرف‌های خودم را بزنم و دغدغه هایم را بیان کنم، اما در بازیگری نقش‌هایی را ایفا می‌کنم که فرد دیگری کارگردانی می‌کند شاید نتوانم به راحتی دغدغه هایم را عنوان کنم. جذابیت کارگردانی برایم بیشتر است، زیرا در کارگردانی می‌توانم خلق کامل داشته باشم ولی بازیگری خلق یک کارکتر است.

چه زمانی احساس کردید و دغدغه این را پیدا کردید که باید در جایگاه یک کارگردان با مخاطب ارتباط برقرار کنید؟

من زمانی احساس کردم می‌توانم با مخاطب در قالب یک کارگردان ارتباط بگیرم که متوجه شدم زمینه بازیگری محدود است و هر چقدر کار می‌کردم نمی‌توانستم حرف هایم را کامل بیان کنم. من حرف‌های زیادی برای گفتن دارم و دوست دارم دغدغه هایم را نسبت به جهان پیرامونم مطرح کنم و با مردم به اشتراک بگذارم.

از نظر شما رسالت یک کارگردان چیست؟

از نظر من رسالت کارگردان احترام به نگاه مخاطب است و باید وسواس کافی داشته باشیم. باید در تولید اثر مخاطب را باهوش در نظر بگیریم. مخاطبان ایرانی واقعا باهوش هستند و معتقدم بهترین داور‌ها برای آثار ما مردم هستند. باید اثری تولید کنیم که به شعور مخاطب احترام بگذاریم و از دغدغه‌های خودمان و مردم صحبت کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته