دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها ۲۷؛

کارکرد اصلی مراکز نوآوری چیست؟

کارکرد اصلی مراکز نوآوری چیست؟
مراکز نوآوری شامل تیم‌هایی از افراد و کسب‌وکارهاست که قطب فناوری و نوآوری را تشکیل می‌دهند.
کد خبر : 871333

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراکز نوآوری شامل تیم‌هایی از افراد و کسب‌وکارهاست که قطب فناوری و نوآوری را تشکیل می‌دهند و در پی ایجاد اکوسیستم نوآوری متشکل از استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارها، سرمایه‌گذاران و سیاستگذاران و فعالان عرصه نوآوری و فناوری هستند.

گرد هم آمدن کسب‌وکارها کنار یکدیگر در راستای تعامل، شبکه‌سازی، بهره‌مندی از تجارب یکدیگر و استفاده از منابع حمایتی، عنصر مهمی برای رشد آنها محسوب می‌شود؛ از این رو، چند دهه است که مراکز نوآوری، به‌عنوان بستری فیزیکی و حمایتگر برای شکل‌دهی به کسب‌وکارهای فناورپایه راه‌اندازی شده‌اند.

این مراکز به فضای کسب‌وکار کمک می‌کنند تا در جریان اخبار پیشرفت‌های تکنولوژی قرار گرفته و بتوانند بازارهای داخلی و جهانی مرتبط با کسب‌وکار خود را رصد کنند.

کسب‌وکارها یا در مراکز نوآوری شکل می‌گیرند و یا در ادامه مسیر فعالیت خود وارد این مراکز شده و حمایت‌هایی را دریافت می‌کنند. همه این اقدامات در پی یک هدف انجام می‌گیرد و آن  پر کردن خلاءها و نیازهای بازار است.

ساختار مراکز نوآوری

فعالیت‌ها و کارکردهای هر مرکز نوآوری بسته به اساسنامه و اهداف آن متفاوت است؛ اما آنچه همه این مراکز دنبال می‌کنند، جهت‌دهی و حمایت از کسب‌وکارهایی است که فعالیت‌های نوآورانه را دنبال می‌کنند؛ چراکه مراکز نوآوری یا دولتی و دانشگاهی هستند یا به صورت خصوصی و خصولتی اداره می‌شوند که هریک کارکردها و ساختار متفاوتی را در دستور کار خود دارند.

اهداف و مأموریت‌ها

مراکز نوآوری بسته با ساختاری که دارند، مأموریت‌های مختلفی را نیز دنبال می‌کنند. مراکز نوآوری دولتی در چارچوب ساختار دولتی به دنبال جهت‌دهی و انسجام‌بخشی به کسب‌وکارهای دولتی هستند. این در حالیست که مراکز نوآوری خصوصی اغلب روی حوزه یا حوزه‌هایی خاص تمرکز کرده و در عملکرد خود دست بازتری دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته