دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها ۳۱؛

چه شرکت دانش‌بنیانی شامل معافیت گمرکی می‌شود؟

چه شرکت دانش‌بنیانی شامل معافیت گمرکی می‌شود؟
شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس قانون امور گمرکی می‌توانند تا ۱۵ سال از معافیت پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی استفاده کنند.
کد خبر : 872433

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، بر اساس قوانین گمرکی واردات کالا، تمام کالا‌هایی که از دیگر کشور‌ها وارد ایران می‌شوند مشمول پرداخت هزینه‌های گمرکی و تعرفه‌هایی هستند که برای آن‌ها مشخص شده است. اما واردات برخی کالا‌ها جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی مشمول معافیت‌های گمرکی شده است و هر ساله لیست این کالا‌ها اعلام می‌شود.

شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند تا ۱۵ سال از معافیت پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی استفاده کنند. نوع دانش‌بنیانی این شرکت‌ها تفاوتی در این حمایت نداشته و شرکت‌های تایید شده می‌توانند از آن استفاده کنند.

بر اساس قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان برای ترخیص کالا از گمرک، معافیت گمرکی به کالا‌هایی تعلق می‌گیرد که غیر تجاری باشند. تجاری بودن کالا به این معناست که آن کالا در حد انبوه تهیه شده و در محصولات روتین و تولیدی شرکت استفاده شود.

از آن­جا که واردات، موجب خروج ارز از کشور شده و محدودیت­‌هایی را برای تولید داخلی ایجاد می­ کند، قانون­‌گذار نیز قاعدتا، هزینه‌­ها و حقوق گمرکی را برای این قسم از فعالیت­‌های تجاری بین‌المللی، پیش­ بینی و میزان تعرفه گمرکی آن­‌ها را مشخص کرده است.

صادرات به دلیل وارد کردن ارز به اقتصاد کشور، اصولا، معاف از عوارض گمرکی می­‌باشد. با این وجود در جایی که صادرات، زمینه وارد کردن زیان احتمالی به اقتصاد و تجارت را فراهم کرده باشد، مانند صادرات مواد خام نفتی و صادرات محصولات کشاورزی که در واقع، شکل پنهان صادرات آب کشور بوده، قانون­‌گذار و مراجع قانونی، هزینه­‌ها و حقوق گمرکی صادرات را نیز تعیین و میزان آن را مشخص کرده­ است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته