دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آینده جهان با هوش مصنوعی (۷۶)؛

هوش مصنوعی در پیش‌بینی آب‌وهوا از هواشناسان پیشی‌گرفت

هوش مصنوعی در پیش‌بینی آب‌وهوا از هواشناسان پیشی‌گرفت
ابزار‌های پیش‌بینی آب و هوای مبتنی بر هوش مصنوعی با نرخ تأیید ۹۰ درصدی از فناوری‌های سنتی پیش‌بینی الگوی آب و هوایی پیشی گرفته است.
کد خبر : 879186

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از انگجت، یک برنامه پیش‌بینی آب‌وهوای مبتنی بر یادگیری ماشین که توسط محققان دیپ مایند به نام «گراف کست» (GraphCast) توسعه یافته است، می‌تواند متغیر‌های آب‌وهوایی را در طول ۱۰ روز، در کمتر از یک دقیقه پیش‌بینی کند. دانشمندان در گزارشی تاکید می‌کنند که «گراف کست» با نرخ تایید ۹۰ درصدی از فناوری‌های سنتی پیش‌بینی الگوی آب وهوایی پیشی گرفته است.

برنامه پیش‌بینی آب‌وهوای مبتنی بر هوش مصنوعی با در نظر گرفتن «دو وضعیت اخیر آب‌وهوای زمین» کار می‌کند که شامل متغیر‌های زمان آزمایش و شش ساعت قبل از آن است. با استفاده از این داده‌ها، «گراف کست» می‌تواند پیش‌بینی کند که وضعیت آب‌وهوا در ۶ ساعت آینده چگونه خواهد بود.

در عمل، هوش مصنوعی کاربردپذیری خود را در دنیای واقعی به نمایش گذاشته است. این ابزار وقوع طوفان لی در لانگ آیلند را ۱۰ روز قبل از وقوع آن پیش‌بینی کرد، در حالی که تکنولوژی‌های سنتی پیش‌بینی آب‌وهوا که توسط هواشناسان مورد استفاده قرار می‌شد، عقب مانده بود. پیش‌بینی‌های انجام شده توسط شبیه‌سازی‌های استاندارد آب‌وهوا می‌تواند طولانی‌تر باشد، زیرا به طور سنتی، مدل‌ها باید فیزیک پیچیده و دینامیک سیالات را برای پیش‌بینی‌های دقیق در نظر بگیرند.

الگوریتم پیش‌بینی آب‌وهوا نه تنها از نظر سرعت و مقیاس نسبت به تکنولوژی‌های سنتی پیش‌بینی الگو‌های آب‌وهوایی عملکرد بهتری دارد، بلکه می‌تواند رویداد‌های شدید آب‌وهوایی را نیز پیش‌بینی کند که شامل گردباد‌های گرمسیری و امواج دمای شدید در مناطق می‌شود. از آنجا که این الگوریتم را می‌توان با داده‌های اخیر دوباره آموزش داد، دانشمندان بر این باورند که این ابزار تنها در پیش‌بینی نوسانات الگو‌های آب‌وهوایی که با تغییرات بزرگ‌تر آب‌وهوایی همخوانی دارند، بهتر خواهد شد.

به‌زودی، «گراف کست» یا حداقل الگوریتم هوش مصنوعی که پیش‌بینی‌های آن را تقویت می‌کند، ممکن است به سرویس‌های اصلی تری تبدیل شود. براساس گزارش وایرد (Wired)، گوگل ممکن است در حال بررسی چگونگی ادغام «گراف کست» در محصولات خود باشد. در حال حاضر فراخوان برای مدل سازی بهتر طوفان  مسیر را برای ابرکامپیوتر‌ها در فضا هموار کرده است.

«نوآ» (NOAA) اداره ملی اقیانوسی و جوی می‌گوید در تلاش است تا مدل‌هایی را توسعه دهد که خوانش‌های دقیق‌تری در مورد زمان وقوع رویداد‌های شدید آب‌وهوایی و از همه مهم‌کتر، پیش‌بینی شدت طوفان‌ها ارائه دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته