دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آذر 1402 - 12:31

تیشه‌گران: از دست وزارت ورزش دلخورم/ فیلم حاشیه‌ساز را مربی قزاقستان گرفته است

تیشه‌گران: از دست وزارت ورزش دلخورم  فیلم حاشیه‌ساز را مربی قزاقستان گرفته است
رئیس برکنار شده فدراسیون ناشنوایان گفت: فیلم حاشیه ساز را مربی تیم قزاقستان گرفته و ورزشکاری هم که در حال پرش است بازیکن قزاقستان است.
کد خبر : 881740

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، برکناری مهران تیشه گران از ریاست فدراسیون ناشنوایان، جنجالی‌ترین خبر ورزش کشور در دو روز اخیر بوده است. انتشار فیلمی از مسابقه زنان در مسابقات دوومیدانی ناشنوایان قهرمانی آسیایی تهران دلیل به وجود آمدن این حواشی است.

روز گذشته بود که فیلمی از این رقابت‌ها در شبکه‌های مجازی دست به ست شد و نشان می‌داد که یک دوومیدانی کار زن خارجی بدون داشتن حجاب اسلامی در حال مسابقه دادن است.

همین اتفاق کافی بود تا وزیر ورزش و جوانان بلافاصله حکم به برکناری مهران تیشه گران بدهد و سرپرست جدیدی را برای فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان منصوب کند.

مهران تیشه گران، اما از تصمیمی که وزیر ورزش و جوانان گرفته به شدت گله‌مند است و آن را منصفانه نمی‌داند. او در این خصوص به خبرنگار ورزشی آنا گفت: ما از یک سال پیش زحمت زیادی برای برگزاری مسابقات آسیا کشیده بودیم. این برای اولین بار بود که میزبانی چنین رویدادی را می‌گرفتیم. وزارت ورزش نباید این قدر عجولانه تصمیم می‌گرفت و حکم به برکناری من می‌داد. مسابقات همه جوره تحت نظارت مسئولان حراست بود و هیچ کس حق این را نداشت که تلفن همراه با خودش به داخل پیست بیاورد. اما یک شیر پاک خورده‌ای آمد و این حاشیه‌ها را درست کرد.

او در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید این فیلم به قصد کارشکنی علیه فدراسیون گرفته باشد، ادامه داد: نه این طور نیست. این فیلم را مربی تیم قزاقستان گرفته است. ورزشکاری هم که در حال پرش است بازیکن قزاقستان است. به هر حال عرف بر این است که مربیان فیلم مسابقه ورزشکارانشان را می‌گیرند تا روی مسائل فنی آن‌ها کار کنند.

از آنجا که ایران جز کشور‌های اسلامی است برای گرفتن میزبانی رویداد‌های بین المللی حساسیت‌هایی را دارد. از جمله داشتن پوشش اسلامی کامل در مسابقات. این موضوع باید به عنوان پروتکل‌های رسمی به فدراسیون‌های آسیایی و جهانی ابلاغ شود. رییس فدراسیون ناشنوایان در واکنش به این موضوع که آیا شما به فدراسیون ناشنوایان آسیا گفته بودید که مسابقات باید با حجاب کامل برگزار شود یا نه ادامه داد: ما تنها گفته بودیم که مسابقات زنان و مردان جدا از هم برگزار می‌شود و در مسابقات زنان هیچ مردی از جمله مربی و کادر سرپرستی حق ورود به پیست را ندارد؛ که تمام این موارد هم رعایت شد. از طرفی تمام محوطه پیست ورزشگاه آفتاب انقلاب تهران محصور شده بود و دیدی به بیرون نداشت؛ بنابراین وقتی مسابقات در انظار نیست و محیط هم زنانه است، ما نمی‌توانیم به شرکت کننده بگوییم که لباس بپوشند.

مدیر کل تربیت بدنی اسبق کردستان در خصوص حکم برکناری اش خطاب به کیومرث هاشمیف وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد:من ۱۰ سال است که در فدراسیون ناشنوایان مشغول به کارم. در پنج سال اخیر فدراسیونم فقط موفقیت کسب کرده و پرچم ایران را بالا برده است. نمی‌دانم چرا جواب زحماتم را باید به این شکل بدهند. قانون می‌گوید که باید مجمع برگزار شود و اعضای حاضر در مجمع در مورد بودن یا نبودن من تصمیم بگیرند. هر چند که من کارمند وزارت ورزش هستم و تبعیت می‌کنم. اما این درست نبود که به این شکل بگویند برو. من دنبال برگشتن به فدراسیون نیستم، دنبال اثبات حقم هستم. خدا را شکر در این سی سالی که در ورزش ایران بودم هیچ مورد اخلاقی و مالی منفی از خودم به جا نگذاشتم و سرم بالا است. من شدیدا از این برخورد وزارت ورزش دلخورم. منتظر هستم تا ظرف روز‌های آینده با مسئولان وزارت جلسه بگذاریم و با دلایل منطقی مشکلات را برطرف کنیم.

خرداد ماه سال گذشته بود که مشابه چنین اتفاقی برای هاشم صیامی، رییس فدراسیون دوومیدانی رخ داد. این فدراسیون در حالی میزبان رقابت‌های دوی ماراتن شیراز بود که انتشار تصاویری از زنان ایرانی، بدون حجاب اسلامی در این مسابقات خبر ساز شد. در پی این اتفاق گفته شد هاشم صیامی مجبور به استعفا شده است. تیشه گران در این باره افزود:متاسفانه این حرکت با آقای صیامی هم شد، اما ایشان خودشان استعفا دادند. ضمن این که مجمع فوق العاده فدراسیون دوومیدانی تشکیل شد و در نهایتا اعضا به صورت قانونی رای به نبودنشان دادند.

 مجمع انتخاباتی فدراسیون ناشنوایان ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد و مهران تیشه‌گران برای دومین بار به مدت ۴ سال به عنوان رئیس انتخاب شد. مهران تیشه‌گران، کرم‌الله علیمرادی و محمد پرگر به عنوان کاندیدای حاضر در مجمع انتخابات ناشنوایان حضور داشتند که پرگر قبل از برگزاری مجمع به نفع مهران تیشه‌گران انصراف داد. در نهایت و بعد از رأی‌گیری با حضور ۲ کاندیدا از ۵۲ عضو مجمع، مهران تیشه‌گران با کسب ۳۶ رأی، چهار سال دیگر به عنوان رئیس فدراسیون ناشنوایان انتخاب شد. علیمرادی دیگر کاندیدای ریاست نیز ۱۶ رأی آورد. با این وجود با شکایت کرم‌الله علیمرادی و سعید آرام (که جزو نامزد‌های اولیه انتخابات بود) به دیوان عدالت اداری، در نهایت در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۲، دیوان عدالت اداری حکم به ابطال انتخابات سال گذشته داد.

از آن زمان تا کنون وزارت ورزش و جوانان واکنشی به این موضوع نشان نداد و تیشه گران رییس فدراسیون بود. او حالا در پاسخ به این موضوع که تکلیف رای دیوان عدالت اداری چه خواهد شد، خاطر نشان کرد:پروسه این پرونده سه چهار ماهی طول می‌کشد و به خود وزارت ورزش مربوط است. فکر نمی‌کنم مشکل خاصی باشد و حل شود. برخی از کاندیدا به این بهانه که مجمع با سه ساعت تاخیر شروع شده، به دیوان عدالت اداری شکایت کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته