دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها ۶۰؛

مهم‌ترین وظایف معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری چیست؟

مهم‌ترین وظایف معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری چیست؟
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌ جمهوری اقداماتی از قبیل ارتقا و تقویت فرآیند شتاب‌دهی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را در چارچوب قوانین، مقررات و اسناد بالادستی انجام می‌دهد.
کد خبر : 883557

به‌ گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌ جمهوری موظف است برای تحقق اهداف این سازمان، اقداماتی از قبیل ارتقا و تقویت فرآیند شتاب‌دهی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را در چارچوب قوانین، مقررات و اسناد بالادستی انجام دهد.

ایجاد و تقویت زیست بوم نوآوری و تکمیل مولفه‌ها و حلقه‌های آن و تقویت زیرساخت‌های نهادی آن، حمایت از ایجاد، توانمندسازی و توسعه شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های راهبردی و مورد نیاز کشور در چارچوب نقشه جامع علمی کشور، حمایت از نوآوری و پژوهش‌های مسئله محور و تجاری‌سازی دستاورد‌های فناوری و نوآوری، تقویت ارتباط میان موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با بخش‌های صنعتی، اقتصادی و اجتماعی و تقویت زیرساخت‌های نهادی مورد نیاز برای اجرای این مأموریت از دیگر وظایف معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است.

تقویت فعالیت‌های تحقیق و توسعه بنگاه‌های اقتصادی با هدف افزایش تولید، رصد، پایش و حمایت از تحریک تقاضای محصولات فناورانه و دانش‌بنیان، ارتقای صادرات کالا‌ها و خدمات دانش‌بنیان، اعتلای ارتباطات بین‌المللی فناوری و نوآوری و توسعه دیپلماسی فناوری نیز از فعالیت‌های معاونت علمی به شمار می رود‌.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به ایجاد نظام مدیریت یکپارچه فناوری و نوآوری در دستگاه‌های اجرایی، ارتقای یادگیری فناوری در سطح ملی و تقویت توانمندی‌های فناورانه داخلی از طریق استفاده حداکثری از ظرفیت طرح‌های توسعه‌ای ملی و خرید‌های دولتی از خارج و فعالیت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در داخل کشور هم مشغول است.

بر اساس این گزارش، نهاد‌های علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان وابسته به ریاست‌ جمهوری مانند ستاد نانو، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران و پارک فناوری پردیس که قبل از تشکیل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ایجاد شده اند به صورت وابسته به نهاد ریاست جمهوری فعالیت می کردند؛ اما اکنون تحت نظر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته