دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آذر 1402 - 08:24

پیشکسوت بسکتبال: بهترین مربی لیگ NBA هم در تیم ملی بسکتبال موفق نمی‌شود/ انتظار رشد و ارتقای فنی نداشته باشیم

پیشکسوت بسکتبال: بهترین مربی لیگ NBA هم در تیم ملی بسکتبال موفق نمی‌شود   انتظار رشد و ارتقای فنی نداشته باشیم
کاپیتان سابق تیم ملی بسکتبال گفت: ضعف‌های مدیریتی برطرف نشود نباید انتظار رشد و ارتقای فنی در تیم ملی بسکتبال باشیم.
کد خبر : 883901

حسن میرزا آقابیک در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره فاصله گرفتن تیم ملی بسکتبال ایران از موفقیت‌هایی که در گذشته به دست می‌آورد، اظهار کرد: بعد از اینکه محمود مشحون به جای علی غضنفری، رئیس فدراسیون بسکتبال شد و ما توانستیم به مقام نایب قهرمانی جوانان آسیا برسیم، نسل طلایی بسکتبال ایران رو به سازندگی پیش رفت. مشحون به خوبی از نسل طلایی بسکتبال استفاده کرد و تا پایان این نسل هم در سمت ریاست فدراسیون بسکتبال باقی ماند. با آمدن رامین احمدی طباطبایی به عنوان رئیس فدراسیون بسکتبال، امور فدراسیون به روزمرگی افتاد و در زمینه پشتوانه سازی اقدامات سازنده‌ای صورت نگرفت.

گام لرزانی برای پشتوانه سازی برداشتیم

وی ادامه داد: انتظار می‌رفت با انتخاب جواد داوری، بار دیگر بسکتبال ایران به سمت سازندگی برود، ولی او که تنها چهار سال رئیس هیئت بسکتبال استان اصفهان بود، سابقه پنج ساله مدیریت ورزشی نداشت و هنوز موفق نشده تا عملکردی نشان دهد که به آینده بسکتبال ایران امیدواری لازم را داشته باشیم. ما در رده‌های پایه دچار ضعف هستیم و بالا بودن میانگین سنی تیم ملی بزرگسالان هم، هشدار لازم را به رئیس فدراسیون و دیگر عوامل آن نداده تا گام‌های لازم را به سوی پشتوانه‌سازی بردارند. اگر داوری هم برود، هر فردی که رئیس فدراسیون بسکتبال شود، حداقل یک دوره چهار ساله به طور مستمر به تیم‌های رده‌های پایه بپردازد. باید از رده سنی نوجوانان، سازندگی آغاز شود و در رده‌های سنی جوانان و امید هم این سازندگی تداوم یابد تا شاهد بازگشت بسکتبال به روز‌های خوب گذشته باشیم.

جایگزینی برای نسل طلایی نساختیم

کاپیتان سابق تیم ملی بسکتبال در مورد عملکرد هاکان دمیر در تیم ملی و انتقاداتی که به سرمربی ترکیه‌ای می‌شود، عنوان کرد: اگر بهترین مربی لیگ NBA آمریکا که معتبرترین لیگ بسکتبال جهان است هم سرمربی تیم ملی ایران شود، چون پشتوانه سازی صورت نگرفته، او بسکتبالیست‌هایی ندارد که با وجود آن‌ها بتواند برنامه‌هایش را در زمین پیاده کند. برای ستاره‌هایی که بازی‌های درخشان آن‌ها قهرمانی آسیا را به دنبال داشت، جایگزین خوبی نداریم. حامد حدادی که بعد از بازی‌های آسیایی هانگژو از تیم ملی خداحافظی کرد، آخرین بازمانده از نسل طلایی بسکتبال ایران بود و برای این بسکتبالیست آماده، جانشینی نساختیم. شاید با حفظ مصطفی هاشمی یا سعید ارمغانی، در زمینه سازندگی شرایط بهتری داشتیم، ولی آن‌ها هم کنار رفتند و هاکان دمیر هم نشان داده، در حد و اندازه تیم ملی بسکتبال ایران نیست.

تیم فروشی در هیئت‌های استانی رخ می‌دهد

میرزا آقابیک با اشاره به اینکه، مدیریت سال‌های اخیر بسکتبال ایران مانع از آن می‌شود تا به آینده این رشته پرطرفدار امیدوار ماند، یادآور شد: برای آنکه شرایط خوب شود باید خانواده بسکتبال ایران را دور هم جمع کرد و راهکار جمع شدن خانواده، فعالیت مستمر و کاربردی هیئت‌های استانی است. اینکه تیم فروشی در برخی استان‌ها رخ داده و تیمی که به مشکل مالی می‌خورد به راحتی کنار گذشته می‌شود، از ضعف‌های بزرگ در برگزاری مسابقات است. هر تیمی پول دارد در لیگ برتر می‌ماند و سازمان و برنامه‌ای برای مسابقات نیست. اگر ضعف‌های مدیریتی برطرف نشود نباید انتظار رشد و ارتقای فنی در تیم ملی بسکتبال باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته