دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آذر 1402 - 18:04

چگونه تبعات منفی آلودگی هوا را کم کنیم؟

چگونه تبعات منفی آلودگی هوا را کم کنیم؟
طبق مطالعه‌ای که در سال جاری میلادی منتشر شد فقط در سال ۲۰۱۸، نزدیک به ۹ میلیون مرگ زودرس در جهان ثبت شد که ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی بوده است.
کد خبر : 884638

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از هلث هاروارد، مطالعات متعدد نشان می‌دهد که افزایش سطح ریزگرد‌ها با افزایش موارد بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته، دیابت، ذات‌الریه و سایر مشکلات جدی سلامت ارتباط مستقیم دارد. این در حالی است که حتی در کوتاه مدت هم این ریزگرد‌ها عوارض نامطلوبی را بر سلامت انسان خواهند داشت.

مطالعه‌ای که در سال جاری میلادی (۲۰۲۳) منتشر شد، مدل‌های جهانی سطوح آلودگی و ارزیابی خطرات آن برای جمعیت جهان را در یک بازه زمانی ۱۴ ساله بررسی کرده است. طبق این مطالعه، فقط در سال ۲۰۱۸، نزدیک به ۹ میلیون مرگ زودرس در جهان ثبت شد که ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی بوده است. این رقم، یک مورد از هر پنج مورد مرگ در سال ۲۰۱۸ را شامل می‌شود.

در پاسخ به این سوال که چه کسانی در برابر اثرات بالقوه آلودگی هوا آسیب‌پذیرتر هستند، باید گفت که افراد مسن، جوان یا باردار و آن‌هایی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی یا ریوی دارند. علاوه‌بر‌این، افرادی که در جوامع کم درآمد زندگی می‌کنند و اغلب نزدیک کارخانه‌های صنعتی یا مناطق پرتردد سکونت دارند، بیش از سایرین تحت تأثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند.

اما در پاسخ به این سوال که برای کاهش اثرات مضر آلودگی هوا چه می‌توان انجام داد، چند راهکار وجود دارد:

حواستان به شاخص آلودگی هوا باشد

از رفتن به مکان‌هایی با بیشترین شاخص آلودگی پرهیز کنید و به مناطق پرتردد نروید. اگر هم ساکن چنین مناطقی هستید، در خانه بمانید و پنجره‌ها را ببندید. چنانچه برای انجام کاری ضروری خانه را ترک می‌کنید، از ماسک فیلتردار مانند N۹۵ استفاده کنید و حتماً بعد از بازگشت به خانه، لباس‌هایتان را عوض کنید.

درباره استفاده از وسایل نقلیه محتاط باشید

در حال معمول استفاده از وسایل نقلیه شخصی را به حداقل برسانید تا سهم خود را در تولید گاز‌های گلخانه‌ای کاهش دهید. برای خرید هم بهتر است به مکان‌های دور نروید تا مجبور به استفاده از خودرو نباشید.

از دستگاه تصویه هوا استفاده کنید

استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا را در نظر بگیرید. اگرچه آن‌ها همه آلاینده‌ها را از بین نمی‌برند، اما می‌توانند کیفیت هوای داخل خانه را بهبود ببخشند. تصفیه‌کننده‌ای انتخاب کنید که دارای نرخ تحویل هوای تمیز متناسب با اندازه اتاق شما باشد.

فیلتر‌ها را تعویض کنید

تعویض منظم فیلتر‌های تهویه مطبوع و تصفیه‌کننده هوا باعث بهبود کیفیت هوا و کاهش مصرف انرژی می‌شود.

ترویج انرژی پاک و تجدیدپذیر

اتخاذ گام‌هایی برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی علاوه‌ بر‌اینکه به نفع کاهش تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا است، نویدبخش آینده‌ای پایدار با سیاره‌ای سالم‌تر و جمعیتی تندرست‌تر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته