دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1402 - 12:02
فلسفه برای کودک 5؛

امانوئل کانت و راستگویی

امانوئل کانت و راستگویی
دروغ فقط به معنای گفتن چیزی نادرست نیست، بلکه به معنای فریب دادن کسی است.
کد خبر : 885238

خبرگزاری علم و فناوری آنا- آزاده پورحسینی؛ امانوئل کانت، فیلسوف آلمانی مشهوری بود که مدت‌ها پیش زندگی می‌کرد. او معتقد بود مردم باید همیشه راست بگویند و هیچ وقت حرف دروغ از دهانشان در نیاید.

به عقیده کانت، دروغ فقط به معنای گفتن چیزی نادرست و خلاف واقع نیست، بلکه به معنای فریب دادن کسی است. وقتی شما کسی را فریب می‌دهید، با او به جای یک شخص مانند یک وسیله رفتار کرده‌اید. کانت فکر می‌کرد رفتار کردن با مردم به این صورت (استفاده ابزاری از دیگران) اشتباه است. کانت برای انسان ارزش قائل بود و از مفهوم «ضرورت طبقه‌بندی» استفاده می‌کرد که براساس آن باید هر انسان را محترم شمرد.

براین اساس از نظر او این «امر قطعی» بود که شما فقط باید کارهایی را انجام دهید که دوست دارید دیگران نیز انجام دهند. به عنوان مثال، اگر نمی خواهید کسی از شما دزدی کند، پس نباید خودتان هم دزدی کنید. ازاین‌رو اگر دروغی بگویید، پس قانون «امر قطعی» را نقض کرده‌اید، زیرا نمی‌خواهید دیگران به شما دروغ بگویند. جامعه‌ای که دروغ بر آن حاکم باشد قابل سکونت نیست زیرا اگر همه دروغ بگویند، دیگر اعتماد یا ارتباطی در جامعه شکل نمی‌گیرد و زندگی برای همه سخت‌تر می‌شود.

کانت فکر می کرد دروغ چیز بدی است زیرا دنیایی از سردرگمی و بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند. وقتی مردم به یکدیگر اعتماد ندارند، نمی‌توانند همکاری داشته باشند یا کار خوبی انجام دهند یا تصمیمات درستی بگیرند.

او همچنین معتقد بود که دروغ می‌تواند نتایج جدی در پی داشته باشد که در نتیجه آن ممکن است مردم آسیب جدی ببینند.

 به عنوان مثال، اگر کسی در مورد یک موقعیت خطرناک دروغی بگوید، آنگاه این احتمال وجود دارد آنهایی که دروغش را باور کرده‌اند آسیب ببینند.

به طور کلی، کانت معتقد بود همیشه بهتر است آدم راستش را بگوید، حتی اگر سخت باشد.

باید بدانیم که با هر بار دروغ گفتن، داریم به حقیقت آسیب می‌زنیم و درواقع به خودمان آسیب می‌زنیم زیرا ذهن با دروغ گفتن دچار آشفتگی می‌شود.

ایستگاه فکر:

1-اگر قبل از غذا شکلات خورده باشید و مادرتان از شما بپرسد. می‌گویید که نخورده‌اید؟

2-اگر دوستتان لباس زشتی بر تن کرده باشد. به او می‌گویید زیبا شده است؟

3-اگر با گفتن یک دروغ ثروتمند شوید. حاضرید دروغ بگویید؟

4-اگر بتوانید با گفتن یک دروغ جان کسی را نجات دهید. آیا دروغ  می‌گویید؟

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته