دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فناوری انحراف نور امکان بررسی خورشید را فراهم می‌کند

فناوری انحراف نور امکان بررسی خورشید را فراهم می‌کند
مهندسان ناسا غربال‌هایی به نازکی ۱۰۰ نانومتر ساخته‌اند که یک هزارم عرض موی انسان است و می‌تواند به خم‌شدن نور فرابنفش خورشید به سمت دوربین کمک کند.
کد خبر : 887326

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، استفاده از تکنولوژی انحراف نوری در مطالعه خورشید به محققان این امکان را می‌دهد تا با دقت وضوح بالاتری به خورشید نگاه کنند؛ این فناوری به عنوان غربال فوتونی شناخته می‌شود.

نور خورشید در حین عبور از جو زمین تحت تاثیر عواملی مانند هوا، گرد و غبار و بخار قرار می‌گیرد که باعث انحرافات در طیف نور می‌شوند و کاهش دقت مشاهده می‌شود. 

تکنولوژی جدید انحراف نوری، با استفاده از یک سری ذرات توانسته است این مشکل را حل کند. این ذرات مانند آینه‌هایی عمل می‌کند که قادرند نور را به جهت دلخواه انحراف دهند و درواقع نوعی عدسی است که به خم شدن نامحسوس نور فرابنفش به سمت دوربین کمک می‌کند.

ذرات مذکور از جرم بسیار سبکی تشکیل شده و از نانومتر بهره می‌برند. از ویژگی مهم این تکنولوژی آن است که قابلیت تغییر پارامتر‌های فیزیکی مانند شدت نور و زاویه انحراف را داراست که باعث می‌شود محققان بتوانند نور خورشید را به طور دقیق مطالعه کرده و تصاویری با وضوح و دقت بالا از سطح خورشید بدست آورند.

مهندسان ناسا این غربال‌ها را به نازکی ۱۰۰ نانومتر ساخته‌اند که تقریباً یک هزارم عرض موی انسان است و هرچه نازکتر باشد، نور بیشتری می‌تواند عبور دهد.

داگ رابین، فیزیکدان مرکز پرواز‌های فضایی گودارد می‌گوید، ساخت غربال با چنین دقتی یک چالش فیزیکی محض است.

استفاده از این تکنولوژی به دانشمندان امکان می‌دهد تا تغییراتی که در سطح خورشید رخ می‌دهد، مانند افت و خیز‌های جذری، جریان‌های پلاسمایی و فعالیت‌های پوسته‌ای را با دقت بیشتری بررسی کنند.

این اطلاعات همچنین می‌تواند به تعمیق نگرش محققان درباره خورشید و تأثیرات آن بر زمین و جهان کمک کند و به تحقیقات دقیق‌تر و پیشرفته‌تر در زمینه‌هایی مانند تغییرات آب‌وهوایی و تغییرات اقلیمی کمک کند و به این دلیل است که تکنولوژی انحراف نوری مورد استفاده در مطالعه خورشید به شکلی که هرگز پیش از این دیده نشده، موضوعی مهم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته