دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تلاش برای تغییر اسم حشره‌ای به نام «هیتلر» به بن‌بست رسید

تلاش برای تغییر اسم حشره‌ای به نام «هیتلر» به بن‌بست رسید
سال 1937 حشره‌شناس هوادار نازی،‌ نام هیتلر را روی حشره‌ای که خودش کشف کرده بود، گذاشت. تلاش مخالفان برای تغییر نام این جانور تاکنون به ثمر نرسیده است.
کد خبر : 888606

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیویورک‌تایمز، «انوفتالموسْ هیتلری» نام حشره‌ای کوچک و کهربایی، بومیِ غارهای مرطوب اسلوونی است. آنوفتالموسْ هیتلری (Anophthalmus hitleri) یا «هیتلر بی‌چشم»، یکی از شکارچیان مهم مناطق مرطوب اسلوونی است و هر چیز را که از آن کوچکتر و ضعیف‌تر باشد می‌خورد. با این حال مشکلی بسیار عجیب در رابطه با این حشره وجود دارد.

از دوران جنگ جهانی دوم به این سو، هیچ یک از نام‌های علمی حیوانات نتوانسته به اندازۀ حشره هیتلری مناقشه ایجاد کند. این حشره نادر و کهربایی‌رنگ در شمار محدودی از غارهای مرطوب بخش مرکزی اسلوونی زندگی می‌کند. سال 1937 یک حشره‌شناس اتریشی در زمان اوج محبوبیت آدولف هیتلر به منظور ادای احترام به او،‌ این نام را بر روی حشره مزبور گذاشت.

با این حال در دوران پساجنگ ارتباط هم‌نامی این حشره با پیشوای آلمان نازی آنچنان نامطلوب تلقی شده که وقتی در سال 1984 از تصویر این جانور روی تمبر پستی یوگسلاوی استفاده شد، مسئولان از ذکر نام لاتین آن جلوگیری کردند!

این روزها، بحث در مورد این حشره دوباره داغ و نقل محافل بوده است. سوال این است: چطور باید به حیواناتی از این دست نام‌های جدیدی داده شود؟ با این وجود قواعد علمی دست‌وپای مخالفان هیتلر را بسته است. از منظر علمی،‌ نام‌گذاری جانورشناختی از دستورالعملی پیروی می‌کند که مطابق آن نام معتبر برای همۀ گونه‌های جانوری همانی است که برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفت. این دستورالعمل به گونه‌ای طراحی شده که تغییر در آن مقدور نیست و به همین دلیل است نام حشره هیتلری تا کنون تغییری نکرده است.

تلاش مخالفان فقط محدود به تغییر نام نیست و این جانور امروزه در معرض خطر انقراض قرار گرفته است! در سال 2006، مجلۀ معروف آلمانی اشپیگل (Der Spiegel) فاش کرد که تقریباً تمام نمونه‌های این گونه که در مجموعۀ جانورشناسی ایالت باواریا در مونیخ نگهداری می‌شد، به سرقت رفت!

همین مسئله باعث شد این حشره به یکی از غنائم محبوب در میان مجموعه‌داران یادگارهای نازی و همچنین نئونازی‌ها تبدیل شود. برخی افراد این حشره را در غارها به دام می‌اندازند و آنها را در بازار آزاد به قیمت‌های بالا به هواداران هیتلر می‌فروشند. قیمت این حشره گاه تا 2,000 دلار نیز می‌رسد. اسلوونی برای محافظت از این گونه از حشرات قوانینی علیه جمع‌آوری آنها وضع کرده است.

نمونه جانور دیگری که برخی افراد در تلاش برای تغییر نامش هستند،‌ پروانه لیبیایی به نام هیپوپتا موسولینی (Hypopta mussolinii) است که عنوانش از روی نام رهبر فاشیست‌های ایتالیا اخذ شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته