دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ابراز نگرانی دانشمندان از ماجراجویی نروژ در بستر دریا

ابراز نگرانی دانشمندان از ماجراجویی نروژ در بستر دریا
نروژ اولین کشوری است که مجوز اکتشاف در بستر دریا برای بهره‌برداری از فلزات ارزشمند را صادر کرده و موجب نگرانی دانشمندانی شده است که درباره آسیب به زیست‌بوم‌های آبی هشدار می‌دهند.
کد خبر : 890630

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیچر، استخراج مواد معدنی ارزشمند از بستر دریا که در نوع خود اقدامی جنجالی به شمار می‌رود، یک گام به واقعیت نزدیک شد.

ماجرا از این قرار است که از میان همه کشور‌های جهان، نروژ برای تحقق این ایده پیش‌قدم شده و مجوز اکتشاف و استخراج از بستر دریا را صادر کرده است حال آنکه این اقدام به نوبه خود، موجب آشفتگی خاطر دانشمندان و نهاد‌های زیست‌محیطی‌ای شده است که از آسیب جبران‌ناپذیر به زیست‌بوم‌ها و موجودات ساکن آن نگران هستند.

در تاریخ ۹ ژانویه، پارلمان نروژ به نسبت ۸۰ رای موافق در برابر ۲۰ رای مخالف، با حفاری اکتشافی در فلات قاره دریای شمال موافقت کرد. هدف نقشه‌برداری از بستر دریا و بررسی میزان سودآوری استخراج سولفید و منیزم است.

دولت اسلو در توجیه تصمیم اخیر این طور استدلال می‌کند که برای رسیدن به یک اقتصاد کم‌کربن که مبتنی بر کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی باشد، چاره‌ای جز بهره‌برداری از منابع موجود در کف دریا نیست تا به این ترتیب از تأمین فلزاتی مانند منیزیم و کبالت که در ساخت باتری خودرو‌های الکتریکی و سایر تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌شود، اطمینان حاصل کنیم.

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از ماشین‌های حفاری یا روسوبات به جا‌مانده از عملیات کاوش، می‌تواند به گونه‌های ساکن آب‌های عمیق آسیب برساند. 

دانشمندان از اینکه دولت نروژ توصیه‌های آنها مبنی بر لزوم مطالعات بیشتر بر عوارض جانبی ناشی از حفاری در بستر دریا را نادیده گرفته هم ناراضی هستند.

تصمیم نروژ به این معنی است که دولت مجوز‌هایی را صادر می‌کند که با اتکا به آنها، شرکت‌ها و سایر نهاد‌ها می‌توانند به کاوش در ۲۸۱ هزار کیلومتر مربع از بستر دریا بپردازند. مجوز استخراج مواد معدنی برای فعالیت‌های تجاری در گرو رای‌گیری مجدد پارلمان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته