دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 دی 1402 - 10:53
استاد دانشگاه در گفت‌وگو با آنا:

انسان مهدوی فرهنگ عاشورایی را رقم می‌زند/ دلیل مقابله استعمار با اندیشه مهدوی

انسان مهدوی فرهنگ عاشورایی را رقم می‌زند  دلیل مقابله استعمار با اندیشه مهدوی
یک استاد دانشگاه عنوان کرد که انسان مهدوی برابر طاغوت، زورگویان و ظالمان ایستادگی کرده و چه بسا فرهنگ عاشورایی را در این مسیر رقم می‌زند؛ به همین دلیل استکبار جهانی همواره اعتقادات دینی و اسلامی را مورد هدف قرار داده است.
کد خبر : 891705
زهرا محمدی مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: دشمنی و مقابله دیرینه استکبار جهانی با اندیشه مهدویت یکی از ابعاد مهم مورد بحث در مهدویت است.
 
وی با بررسی ابعاد متفاوت مهدویت عنوان کرد: یکی از ابعاد، دشمنی و مقابله دیرینه استکبار جهانی با اندیشه مهدویت است و عده‌ای نیز به نام روشنفکری و نوگرایی بدون مطالعه و اطلاع از عواقب کار خود، با تشکیک درباره عقاید اسلامی ازجمله مهدویت، همان کاری را که دشمن می‌خواهد انجام دهد، به راحتی برای آن‌ها انجام می‌دهند.
 
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی با اشاره به اینکه در طول تاریخ در تمامی ممالک اسلامی از شمال آفریقا تا کشورهای اسلامی در قاره پهناور آسیا و سایر ادیان الهی همواره اعتقاد به مهدویت به شکل‌های مختلف وجود داشته است، ادامه داد: اعتقاد به مهدویت و وجود مقدس مهدی موعود(عج) امید را در دل‌ها زنده می‌سازد و انسانی که اعتقاد به مهدویت و ظهور منجی دارد، در شرایط دشوار زندگیِ فردی و اجتماعی ناامید نمی‌شود؛ چراکه می‌داند یک پایانِ روشنِ حتمی وجود دارد و تلاش می‌کند برای رسیدن به آن آماده شود.
 
محمدی تبیین کرد: انسان مهدوی برابر طاغوت، زورگویان و ظالمان ایستادگی کرده و چه بسا فرهنگ عاشورایی را در این مسیر رقم می‌زند؛ به همین دلیل استکبار جهانی همواره اعتقادات دینی و اسلامی را مورد هدف قرار داده است.
 
دشمن درصدد زائل کردن اندیشه مهدویت میان مردم است
 
وی تشریح کرد: مرجعیت علمای دین در جامعه به‌خصوص جامعه شیعی و رهبری آنان در مسائل سیاسی، اجتماعی و سایر مسائل زندگی و اینکه مردم علمای دین را مرتبطین با امام زمان(عج) و ولی‌فقیه را نایب امام زمان(عج) در دوران غیبت می‌دانند، این مسئله برای استکبار یک مسئله تلخ و پر‌خطر محسوب می‌شود.
 
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۵ آذر سال ۷۶ در بیانات خود در دیدار با اقشار مختلف مردم فرمودند که بنده سندی را دیدم که مربوط به ده‌ها سال قبل یعنی اوایلی که استعمار وارد شمال آفریقا شده بود، است.
 
محمدی توضیح داد: مقام معظم رهبری اضافه کردند که در آن سند بزرگان و فرماندهان استعمار توصیه می‌کنند ما باید کاری کنیم عقیده به مهدویت به تدریج از میان مردم زائل شود، تفاوتی نمی‌کند که استعمار از کجا باشد. قضاوت استعمارگران خارجی این بود که تا وقتی عقیده به مهدویت در بین مردم رایج است، ما نمی‌توانیم درست اختیار آن‌ها را در دست بگیریم.
 
وی افزود: با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، اگر تاریخ آفریقا و اسلام در آن دیار را به دقت مطالعه کنیم، خواهیم دانست که آشنایی مردم شمال آفریقا با معارف شیعی و اعتقاد به اندیشه مهدویت یکی از ویژگی‌های مهم مردمان آن منطقه بوده و بیشترِ مردمان شمال آفریقا محب اهل بیت(ع) هستند و در گذشته دولت‌های ادریسیان و فاطمیان به‌دلیل شعارهای عدالت‌خواهانه و طرح تشکیل حکومت عدل در آخرالزمان و موضوع منجی به‌عنوان حامی مسلمانان، مورد حمایت مستضعفان و محرومان آن جامعه بوده‌اند.
 
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی گفت: بر این اساس می‌توان گفت علاقه به خاندان پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم، پیشینه فرهنگی آن منطقه محسوب می‌شود و از قرن‌ها قبل تا به امروز علاقه به خاندان پیامبر(ص) به‌عنوان یک عامل وحدت و یکپارچگی ملت‌های مسلمان است. 
 
استعمار با تفکر مهدویت مبارزه می‌کند
 
به گفته محمدی، اگر این وحدت به‌معنای واقعی آن شکل بگیرد، در سایه آن اتحاد دیگر مجالی برای جولان دادن استعمارگران و ظالمان و تحقق اهداف پلیدشان در استثمار و به بردگی گرفتن و وابسته کردن ملت‌ها وجود نخواهد داشت؛ بنابراین انگیزه برای مبارزه با فکر مهدویت در تمامی زمان‌ها از جانب استعمارگران وجود داشته و خواهد داشت.
 
وی درباره وظیفه منتظران ظهور حضرت مهدی(عج) گفت: اکنون که به برکت وجود جمهوری اسلامی در کشورمان، زمینه ترویج تعالیم اهل بیت(ع) و معارف مهدوی به عنوان منابع قدرت نرم جهان اسلام فراهم شده، می‌توانیم نقش مهمی در توسعه بیداری اسلامی و اشاعه فرهنگ مهدویت در منطقه و جهان به‌خصوص جهان اسلام داشته باشیم. 
 
این استاد دانشگاه به جمله‌ای از امیرالمومنین حضرت علی(ع) اشاره و بیان کرد: ایشان در خطبه ۱۵۰ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «بدانید آنکس از ما(حضرت مهدی) که فتنه‌های آینده را دریابد، با چراغی روشن‌گر در آن گام می‌نهد و بر همان سیره و روش پیامبر و امامان رفتار می‌کند تا گره‌ها را بگشاید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته