دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تحقیقاتی که باعث شکایت شد؛

عملکرد ضعیف اکسیژن‌سنج‌های انگشتی بر پوست‌های تیره

عملکرد ضعیف اکسیژن‌سنج‌های انگشتی بر پوست‌های تیره
پژوهشگری در تحقیقات خود نشان داد اکسیژن‌سنج‌های انگشتی بر پوست‌های تیره عملکرد ضعیفی دارند؛ این پژوهش باعث ثبت نخستین شکایت حقوقی از تولیدکنندگان دستگاه‌های اکسیژن‌سنج انگشتی شود.
کد خبر : 892757

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیچر، یک پزشک در کالیفرنیا به دلیل فروش دستگاه‌هایی که سطح اکسیژن خون را در افراد رنگین پوست به درستی اندازه‌گیری نمی‌کند، از 12 شرکت شکایت کرد. دستگاه‌های موسوم به پالس‌اکسی‌متر سطح اکسیژن را در افراد دارای پوست تیره بالاتر از میزان واقعی تخمین می‌زنند که این امر می‌تواند منجر به تاخیر یا حتی توقف درمان شود.

شکایت این پزشک خواهان دستور دادگاه برای برای توقف موقت فروش این دستگاه‌ها در ایالت کالیفرنیا است. همچنین این پزشک درخواست کرده که تا پیش از اصلاح این دستگاه و خوانش دقیق برای افراد رنگین پوست، برچسب‌های هشدار دهنده در مورد عدم‌دقت آنها روی دستگاه درج شود.

پالس‌اکسی‌متر سطح با تابش نور به پوست اکسیژن خون را تعیین می‌کند. اما سطوح بالای رنگدانۀ ملانین در پوست‌های تیره می‌تواند در دقت این دستگاه اختلال ایجاد کند. این موضوع در دوران همه‌گیری کرونا توجه بسیاری را به خود جلب کرد، زیرا احتمال اینکه افراد رنگین‌پوست مبتلا به کرونا سالم ارزیابی شوند بسیار بالا بود. با وجود این، صنعت تجهیزات پزشکی و دولت ایالات متحده در آن زمان بسیار کند عمل کردند.

این دعوای حقوقی امید برای تغییر را افزایش داده است، زیرا با متهم‌کردن تولیدکنندگان این دستگاه‌ها به تبعیض آنها را مجاب می‌کند در پی پاسخ مناسب و اصلاح محصول خود باشند. دو شرکت تولیدکنندۀ تجهیزات پزشکی مدترونیک (Medtronic) و ماسیمو (Masimo) با اشاره به اینکه از دستورالعمل‌های سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) پیروی کرده‌اند از خود دفاع کردند. این دو شرکت با استناد به برخی مطالعات که نشان می‌دهد تفاوت قابل‌توجهی بین افراد سیاه‌پوست و سفیدپوست وجود ندارد، از فناوری خود دفاع می‌کنند. با این همه، منتقدان استدلال می‌کنند که این مطالعات در محیط‌هایی کنترل شده انجام شده و شاید منعکس‌کنندۀ دقت در دنیای واقعی نباشد.

با این همه پاسخ‌ شرکت‌ها دیگر متفاوت بوده و برخی متعهد شده‌اند که اثربخشی این محصول اطمینان حاصل کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته