دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 بهمن 1402 - 15:25

کدام عامل مسیر شناخت امام عصر(عج) را هموارتر می‌‌کند؟

کدام عامل مسیر شناخت امام عصر(عج) را هموارتر می‌‌کند؟
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد با طرح این سؤال که کدام عامل مسیر شناخت امام عصر(عج) را هموارتر می‌‌کند؟ گفت: خداوند در آیه شریفه ۱۱۹ سوره توبه فرموده که ای اهل ایمان تقوای الهی داشته و با راستگویان و صادقان باشید.
کد خبر : 893515

حمیدرضا فریدی عضو هیئت‌ علمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه از میان مباحث مهدویت هرکدام به نسبت ارتباط مستقیم و غیر‌مستقیم دارای رتبه‌ای در جایگاه ارزش‌گذاری در سبک زندگی شیعیان هستند، اظهار کرد: دوران غیبت امام زمان(عج) زمان بسیار سخت و دشواری برای بشریت به‌ویژه شیعیان است که با وجود اعتقاد و شناخت کلی از جایگاه امام غایب نمی‌توانند به صورت کامل از آن گنجینه علم و حکمت و رحمت الهی برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: شرایط آنان طبق زبان روایات تا حدی به ایتام تشبیه شده که از پدر و مادر دور افتاده و مهجور مانده‌اند.

عضو هیئت‌ علمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی عنوان کرد: امام حسن عسگری(ع) از پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم نقل فرمودند که سخت‌تر از یتیمیِ کسی که پدرش را از دست داده، یتیمیِ است که از امام خود بریده شده است.

فریدی اضافه کرد: علمای ربانی و فقهای عظام الهی در زمان غیبت بنا به تصریح ادامه همین حدیث شریف، بالاترین نقش را در تربیت و پرورش شیعیان ایفا کرده و تربیت و سازندگی شیعیان توسط علمای صالح مد‌نظر حدیث منظور است.

وی با تأکید بر ارزش و جایگاه شناخت امام زمان(عج) در زمان غیبت اظهار کرد: این موضوع که از فروع اعتقاد به امامت بوده، به واسطه ارزش بی‌بدیل اعتقاد به وجود مقدس ولی‌عصر(عج)، خود به‌عنوان راهی برای برخورداری از سعادت‌مندی اعتقاد به آن وجود مقدس به شمار می‌رود.

رمز آیه شریفه ۱۱۹ سوره توبه چیست؟

عضو هیئت‌ علمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی تبیین کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند که هرکس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است و همین فرمایش ارزش اصل معرفت به امام زمان(ع) را روشن می‌سازد، به عبارت دیگر می‌توان گفت حیاتی که به مرگ جاهلیت ختم شود، از اساس نمی‌تواند حیات ایمانی باشد.

فریدی خاطرنشان کرد: حال این سؤال مطرح است که به بیان قرآن کریم کدام عامل از میان عوامل و وظایف مختلف مانند نماز، دعا، مطالعه و توسل می‌تواند مسیر شناخت امام عصر(عج) را برای ما هموارتر کند؟ کدام عامل است که می‌تواند نزدیکی معنوی میان یک فرد شیعه و معتقد و مقام شامخ امامت برقرار کند؟

وی افزود: خداوند در آیه شریفه ۱۱۹ سوره توبه به روشنی به این سؤال پاسخ داده و فرموده است که ای اهل ایمان، تقوای الهی داشته باشید و با آن با صادقان همراه شوید.

عضو هیئت‌ علمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی با اشاره به اینکه مفسران این آیه شریفه را حکم وجوب اطاعت از امام معصوم(ع) دانسته‌اند، یادآور شد: براساس این آیه همراهی با صادقانِ موجود در هر عصر و زمانی واجب است.

فریدی افزود: این آیه دلالت دیگری نیز دارد که در حدیث شریف امام زمان(عج) بر آن تأکید شده و آن عبارت «اتقدالله» است و آیه کریمه و حدیث شریف امام زمان(عج) نیز همین نحو متابعت و همراهی را از شیعیان درخواست کرده و حضرت مهدی(عج) فرموده‌اند که تقوای الهی داشته باشید و تسلیم امر ما شوید.

وی بیان کرد: جمع میان آیه ۱۱۹ سوره توبه و حدیث پیشین به خوبی روشن می‌سازد که تقوا به معنای وسیع آن (یعنی انجام وظیفه و احترام به دستورات شریف اسلام در انجام فعالیت‌های مختلفِ سیاسی، عبادی، اقتصادی، فردی، اجتماعی و...) شرایط معرفت و آشنایی بیش از پیش با خداوند و ائمه اطهار(ع) را برای شیعیان مهیا می‌کند.

عضو هیئت‌ علمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی افزود: هرگاه تقوای شیعه‌ای افزایش یابد، چنین تقوای ارزشمندی زمینه‌ مناسب برای رشد معرفت به مقام شامخ امامت خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته