دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1402 - 11:00

هر آنچه باید در مورد «گیاهان» بدانید

هر آنچه باید در مورد «گیاهان» بدانید
گیاهان انواع مختلفی دارند و ساختارشان از هم متفاوت است. با این حال به طور کلی گیاهان را می‌توان به دو دسته گیاهان آوندی و گیاهان غیرآوندی تقسیم کرد.
کد خبر : 893819

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، گیاهان انواع مختلفی دارند و ساختارشان از هم متفاوت است. با این حال به طور کلی گیاهان را می‌توان به دو دسته گیاهان آوندی و گیاهان غیرآوندی تقسیم کرد. گیاهان آوندی دارای سیستم بافتی خاصی به نام آوند چوبی و آوند آبکش هستند. این بافت‌ها آب و سایر مواد مغذی را به سراسر گیاه منتقل می‌کنند. کار این بافت‌ها مشابه رگ‌های خونی جانوران است.

گیاهان غیرآوندی آنهایی هستند که آوند چوبی و آبکش ندارند و ساختارشان متفاوت است. ساختار گیاهان آوندی را برای درک بهتر معرفی می‌کنیم.

ریشه

ریشه بخشی از گیاه و مدفون در خاک است. ریشه‌ها در طول جوانه‌زنی از دانه‌ها نشئت می‌گیرند. ریشه‌ها وظایف بسیار مهمی را انجام می‌دهند که عبارتند از:

  • جذب آب و مواد غذایی لازم از خاک و فرستادن آنها به قسمت‌های مختلف گیاه از طریق بافت‌های مخصوصی به نام آوند چوبی و آبکش.
  • ریشه‌ها به خوبی ساقه گیاه را در خاک نگه می‌دارند تا بتواند ضمن تحمل وزن خود، در برابر باد نیز مقاومت کند.
  • برخی از گیاهان غذا را برای استفاده بعدی در ریشه خود ذخیره می‌کنند مانند هویج و سیب زمینی.

ساقه

ساقه با اتصال به  ریشه، در خارج از خاک رشد می‌کند. تمام قسمت‌های گیاه به ساقه‌ها متصل هستند. گیاه جوان، ساقه‌های سبزی دارد اما با افزایش سن، ساقه‌ها تغییر رنگ داده و سفت می‌شوند.

 ساقه عملکردهای زیادی را انجام می‌دهد که عبارتند از:

  • ساقه تکیه گاه برگها ، گلها و میوه‌ها است.
  • آب و مواد مغذی جذب شده توسط ریشه را به تمام قسمت‌های گیاه می‌رساند.
  • در بسیاری از گیاهان، ساقه‌ها غذا را ذخیره می‌کنند مانند نیشکر.

جوانه

جوانه‌ها همان برجستگی کوچک روی ساقه یک گیاه هستند. اینها شاخه‌های در حال رشدی هستند که در آینده به شاخه‌های یک گیاه تبدیل می‌شوند.

برگ

برگها بخش مهمی از گیاهان هستند که عمدتاً رنگشان سبز است البته همه گیاهان برگ سبز ندارند. این بخش از گیاه حاوی کلروفیل است که به آنها رنگ سبز می‌دهد و انرژی نور خورشید را برای ساختن غذا جذب می‌کند. غذا در برگها و طی فرآیندی به نام فتوسنتز ساخته می‌شود. در فرآیند تولید غذا، گیاه گاز دی اکسید کربن را از هوا و نور را از خورشید می‌گیرد. برگ‌ها همچنین به عنوان یک محصول جانبی فتوسنتز، اکسیژن را نیز برای تنفس ما تولید می‌کنند.

گل

 هنگامی که گیاهان بالغ می‌شوند، گل تولید می‌کنند (البته فقط گیاهان گلدار). گل‌ها رنگ‌های زیبا و رایحه‌های جذابی دارند. آنها نقش مهمی در تولید مثل گیاهان گلدار دارند. هنگامی که گرده افشانی در گل اتفاق می‌افتد، به دانه یا میوه تبدیل می‌شود.

میوه

میوه‌ها قسمت‌هایی از گیاهان هستند که پس از گرده افشانی تولید می‌شوند. آنها دانه‌های گیاهان را در داخل خود دارند. میوه‌ها تولید می‌شوندکه قسمت‌های ماده یک گل دستخوش گرده افشانی شود. تولید میوه‌های خوشمزه، راهبردی است که گیاهان برای پراکنده کردن دانه‌هایشان در مکان‌های مختلف استفاده می‌کنند.  از آنجایی که میوه‌‌ها خوشمزه هستند ، وقتی حیوانات و انسان‌ها آنها را می‌خورند، و به همین شیوه دانه دوباره روی زمین می‌افتد و به خاک راه می‌یابد.

حقایق

  • گلها رنگ‌های چشم نواز و بوی خوبی دارند تا حشرات و حیوانات را جذب کرده و به وسیله آنها گرده خود را از قسمت نر به ماده منتقل کنند.
  • انسان‌ها حدود دو هزار گونه مختلف گیاهی را در غذای خود استفاده می‌کنند.
  • برخی از گیاهان حشرات را به عنوان غذای خود می‌خورندکه به آنها گیاهان گوشتخوار می‌گویند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته