دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جشنواره شعر فجر به ایستگاه پایانی رسید

جشنواره شعر فجر به ایستگاه پایانی رسید
آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره  شعر فجر، عصر امروز چهارشنبه یازدهم بهمن ماه در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
کد خبر : 894229

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره  شعر فجر، عصر امروز چهارشنبه یازدهم بهمن ماه در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این آیین محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل مجامع، تشکل‌هاو فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی، علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب حضور داشتند.

درابتدای این مراسم  یاسر احمدوند با تشکر دست‌اندرکاران هجدهمین دوره جشنواره شعر فجر در سخنانی گفت: امیدوارم آینده شعر شکوفاتر از گذشته باشد و چنین جلساتی به رونق فرهنگ و شعر کمک کند. شمس آقاجانی، احمدرضا احمدی، شمس‌الدین ادیب سلطانی، ر. اعتمادی، عماد افرغ، سید عبدالله انوار، عباسعلی براتی، اکبر خلیلی، مسعود دیانی، احمد سمیعی گیلانی، کوروش صفوی، بتول فروزان، ابراهیم گلستان، کریم مجتهدی و محمدجواد محبت از جمله کسانی بودند که در یک کلیپ از آنها یاد شد. علیرضا قزوه، دبیر اجرایی برنامه نیز درباره تلویزیونی شدن بخشی از جشنواره شعر فجر که در نشست خبری این رویداد توضیحاتی داد.

او در ادامه بیانیه هئیت داوران را خواند. در بخش بعدی این مراسم جعفر محمد ترمذی به شعر خوانی پرداخت.

اسماعیلی با یاد و خاطره ای از امام خمینی (ره) گفت: در وزارت ارشاد اینچنین اصحاب ارزشمندی را امکان توفیق داریم افتخار مب کنیم جشنواره امسال فاخر بود رشد کمی و کیفی داشت بیش از دو هزار و ۶۰۰ اثر داشت شخصیت های ارزشمند در بخش های مختلف داوری بودند علیرضا قزوه به عنوان دبیر این جشنواره فعالیت های خوبی داشتند و این اتفاق مهم را در صدا و سیما و مراکز استان ها به کار جامعی تبدیل کردند و همانطور که نوید دادند در همه استان ها محافل ادبی برگزار شده و در ایام ماه مبارک شبانه هرشب یک پخش آیین شعر فجر را داریم در وزارت بنایمان بحث تکریم شعر و ادب است سال گذشته ساختازی ایجاد کردیم و علی محمد مودب را به عنوان دستیار در حوزه شعر انجام داند بعد از آن شورای شعر وزارتخانه راه اندازی شد و ما این تسری را دادیم در حوزه اداره مل موسیقی با نظارت شورای بالادستی این کار انجام شود سند موسیقی جمهوری اسلامی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رساندیم که بخش مهمی از آن مرتبط با ترانه است.
 
وی اظهار کرد: شعر در حوزه فرهنگ نقش پیشتازی دارد و جامعه ایرانی هویتش با شعر و ادب گره خورده همه مفاخر فرهنگ و ادب از شعر هستند و شعر زبان حکمت و اخلاق است و ما باید در نظام آکوزشی تحول ایجاد کنیم با ورود فناوری های نوین تهدید جدی در عرصه شعر و زبان داریم امیدوارم بتوانیم حوزه زبان و شعر با استفاده از ادبیات اصیل تحولات مهمی در حوزه آموزشی داشته باشیم بچه های ما باید به خوبی شاهنامه و گلستان و بوستان بخوانند کجا مجموعه حکمی خوبی مانند گلستان داریم که شعر قوی داشته و حکمت و اخلاق را با آن یاد گیرند.
 
اسماعیلی گفت: توجه  به نبوت و معاد در آن جاری است جشنواره شعر تنها برای تجلیل از شعرا نیست و بذای ترویج هنر بی همتای تاریخ کشور استشعر فارسی را داریم اما باید سایر زبان ها و گویش ها را اضافه کنیم و ما به دنبال جشنواره های بین المللی بلوچ و عرب هستیم زبان ملی ما زبان فارسی است و نماد هویت ماست اما به گویش ها توجه داریم و شعر در همه این مرز و بوم زنده است کشور ما کشور شعر و ادب است مایه خوشبختی بود که زکریا اخلاقی شاعر بلند اوزه ای است و طراوت سهراب را دارد اشعارش و مورد تکریم رهبر عزیز و فرزانه است که خودشان هم اهل شعرند اطلاع دارم که بیش از ۱۰ هزار لغت فارسی در کاخ سلاطین عثمانی با اشعار پارسی حک شده استما ایران عزیز فرهنگی را محصور در مرزهای سیاسی نمی دانیم و هرکس که به زبان فارسی حرف می زند خویشاوند ماست.
 
وزیر ارشاد گفت: بچه های ما باید به خوبی شاهنامه بخوانند، گلستان و بوستان را قرائت کنند، کجا مثل گلستان و بوستان می توان پیدا کرد که هم نثر مسجع داشته باشد و هم سرشار از حکمت و اخلاق باشد، گلستان و بوستان پر است از توجه به توحید، معاد ، نبوت و..وی با بیان این مطلب که ما جشنواره شعر را تنها برای تجلیل از شاعران برگزار نمی کنیم، گفت: ترویج این هنر بی همتای تاریخ کشورمان مهم است. آقایان احمدوند و رمضانی حمایت خوبی از این دوره جشنواره کردند و در کنار حضور آقای قزوه این کار بزرگ را بنا نهادند. ما شعر فارسی را داریم اما می توانیم به اشعار گویش ها و زبان های محلی نیز توجه کنیم.وی گفت: ما بدنبال برگزاری جشنواره های بین الماللی شعر بلوچ هستیم، زبان ملی ما هویت ساز است همه ما با فارسی ارتباط با قرار می کنیم که نماد هویت ماست اما در کنارش به گویش های مختلف هم توجه داریم شعر و موسیقی در همه این مرز و بوم زنده است. الحمدالله که کشور ما کشور شعر و ادب است. آن شالله همکاران در دوره اینده این بسط را به جشنواره خواهند داد.
 
وزیرفرهنگ و اراشد اسلامی  با اشاره به بزرگداشت زکریا اخلاقی نیز گفت: مایه خوشبختی بود که امسال از یک شاعر کم نظیر که یک معلم اخلاق نیز است و اشعارش طراوت شعرهای سهراب را دارد و مورد تحکیم و احترام رهبر عزیز و فرزانه که خودشان شاعرند و محفلشان محفل ادب و فرهنگ است، تجلیل می کنیم.
 
محمدصادق رحمان نیا، ناصر فیض، عبدالجبار کاکایی، مصطفی محدثی خراسانی، عالیه محرابی، علی هوشمند و سعید یوسف نیا داوری کتاب های شعر بزرگسال را بر عهده داشتند.سمیرا شاهقلی: هیات داوران در گروه شعر بزرگسال _ شعر نو کتاب ندرت ناگوار مرگ سروده حنیف خورشیدی از انتشارات شب چله را به عنوان شایسته تقدیر معرفی کرد.
 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته