دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تولید کودهای نگهدارنده محصولات کشاورزی با بهره‌گیری از باکتری مفید

تولید کودهای نگهدارنده محصولات کشاورزی با بهره‌گیری از باکتری مفید
متخصصان بیوتکنولوژی یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی فعال در حوزه زیست فناوری و تجهیزات پزشکی موفق به ساخت «کود‌های نگهدارنده محصولات کشاورزی» با بهره‌گیری از باکتری مفید شدند.
کد خبر : 897305

مسعود عباسی، مدیرعامل مجموعه دانش‌بنیان فعال در زمینه زیست فناوری و تجهیزات پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، ابتدا به ماهیت دقیق کودهای نگهدارنده به‎عنوان محصولی دانش‌بنیان در حوزه بیوتکنولوژی اشاره کرد و ادامه داد: ایده تولید کودهای گیاهی نگهدارنده از زمانی کلید خورد که محصولات کشاورزی اعم از میوه‌ها، سبزیجات و غیره که به کشورهای دیگر صادر می‌شد به‌دلیل مقدار زیاد سَم داخل آن‌ها، توسط بازرسان گمرک کشور مقصد «Reject» یا بازگشت داده می‌شد.

وی ادامه داد: بازگشت محصولات کشاورزی در فرآیند صادرات کالا، خرابی و کَپَک زدن آن‌ها از جمله دلایل مهم برای تولید کودهای گیاهی نگهدارنده بود.

عباسی درباره فرمولاسیون به‌کار رفته برای تولید کودهای نگهدارنده توضیح داد: برای تولید این کودها، از باکتری‌های مفید استفاده شده است.

مدیرعامل این مجموعه شتاب‌دهنده به مزیت‌های دیگر کودهای نگهدارنده اشاره کرد و افزود: کودهای نگهدارنده گیاهی به‌قدری امن و سالم هستند که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان یک ماده خوراکی نیز استفاده کرد. این کودها تا 6 ماه، محصولات کشاورزی تولیدشده را سالم نگه می‌دارند.

وی با بیان اینکه نحوه عملکرد و استفاده از این کودهای نگهدارنده، به دوشکل است، ادامه داد: کودهای نگهدارنده را می‌توان قبل از کاشت محصول داخل خاک و همچنین بعد از به‌ثمر رسیدن محصولات کشاورزی به‌عنوان اسپری سَم روی آن‌ها، استفاده کرد.

عباسی درباره سطح فناوری یا «TRL» کودهای نگهدارنده توضیح داد: سطح فناوری این محصول عدد 6 است و تیم طراح، درحال تلاش برای افزایش سطح فناوری این محصول هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته