دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 بهمن 1402 - 14:00

تصاویر نجومی ۳۰ بهمن (۱۹ فوریه)

تصاویر نجومی ۳۰ بهمن (۱۹ فوریه)
نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 897499

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

***

ویدئوی روز apod

در نزدیکی خورشید چه اتفاقی می‌افتد؟ ناسا  برای  کشف این موضوع، کاوشگر خورشیدی رباتیک پارکر  (PSP) را برای بررسی مناطق نزدیک‌تر به خورشید پرتاب کرده است. مدار حلقه‌ای PSP هر چند ماه یکبار این فضاپیمارا به خورشید نزدیک‌تر می‌کند. در ویدئوی زیر، ویدئوی تایم‌لپس نمای پشت کاوشگر را در طول شانزدهمین گذر پارکر در سال گذشته نشان می دهد. دوربین‌های کاوشگر در طول یازده روز عکس‌هایی گرفتند که در یک ویدیوی یک دقیقه‌ای فشرده شده است. در حالی که پارکر به دور خورشید می‌چرخد، موج‌های تاج خورشیدی،ستاره‌ها، سیارات، و حتی نوار مرکزی کهکشان راه شیری در پس‌زمینه قابل مشاهده است.

تصویر روز earthsky

گهگاه حلقه‌هایی در اطراف ماه دیده می‌شود که به آن هاله ماه می‌گویند. این حلقه واقعی نیست، در واقع یک توهم نوری است. توهم زمانی اتفاق می‌افتد که نور ماه از طریق کریستال‌های یخ در ابرهای بالای آسمان خم شود. این ابرها حدود 6 کیلومتر بالای سر ما قرار دارند. هاله ماه منظره خیره‌کننده و زیبایی را ایجاد می‌کند.

تصاویر نجومی 30 بهمن (19 فوریه)

تصویر روز سازمان ملی تلسکوپ استرالیا

مقاله‌ای در کانورسیشن (Conversation) از مایکل براون منتشر شده که به استفاده از Rapid ASKAP Continuum Survey (RACS) برای تشخیص امواج رادیویی برخی از کهکشان‌های عظیم نزدیک (که قبلاً در طیف رادیویی شناسایی نشده بودند)، می‌پردازد. اعتقاد بر این است که سیاهچاله‌های کلان‌جرم در همه کهکشان‌های بزرگ وجود دارد، اما این سوال مطرح می‌شود که آیا سیاهچاله‌های کلان‌جرم  در این کهکشان‌ها دائماً با ماده‌ای تغذیه می‌شوند تا امواج تولید کنند؟ این سوال انگیزه مطالعه تیم سازمان ملی تلسکوپ استرالیا را برانگیخت. آنها برای گوش دادن به امواج رادیویی از این اجرام عظیم، به تلسکوپ خود روی آوردند. بررسی‌های این تلسکوپ سه برابر حساس‌تر از بررسی‌های مشابه با نسل قبلی تلسکوپ‌های رادیویی است. با بررسی 40 کهکشان عظیم  به نظر می‌رسد تمام این کهکشان‌ها امواج رادیویی ساطع می‌کنند، اما قدرت آنها متفاوت است. تعیین چگونگی عملکرد آنها هنوز یک چالش خواهد بود، اما اکنون سرنخ‌هایی برای ستاره شناسان وجود دارد که باید دنبال کنند. 

تصاویر نجومی 30 بهمن (19 فوریه)

تصویر روز skyandtelescope

این عکس توسط جی.باکستر در نیوکانکورد به وسیله DSLR iOptron Guider Pro گرفته شده است. عکاس با وجود آلودگی نوری موجود، این دنباله‌دار را به طور تصادفی در حین کار روی پردازش تصاویر نجومی مشاهده کرد و ثبت کرد.

تصاویر نجومی 30 بهمن (19 فوریه)

تصویر روز astronomy

پنج شهاب از بارش شهابی جوزایی در آسمان بالای جنگل یخ‌زده‌ای در شمال سوئد دیده می‌شوند. این تصویر در دمای -30 درجه سانتیگراد ثبت شد. تصویر اصلی با نوردهی طولانی 10 ثانیه‌ای است و با f/2.8 و ISO 3200 گرفته شد. سپس عکاس آن را با چهار عکس دیگر ادغام کرد.

تصاویر نجومی 30 بهمن (19 فوریه)

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته